Gå til innhold

Er NetComs mobilnett SÅ ille?


Anbefalte innlegg

Frustrasjonen av at One Call bytter til NetComs nett er tydeligvis veldig stor blant mange.
Men er NetComs nett så ille som folk vil ha det til?

NetCom har generelt god dekning der folk ferdes, og bygger stadig ut ny dekning.
NetCom (TeliaSonera) har en forpliktelse ovenfor myndighetene at de skal ha 98% befolkningsdekning på 4G innen utgangen av 2016.


Er Telenors nett veldig oppskrytt? Er de så suverene på dekning?
Jeg tror situasjonen er annerledes innen utgangen av 2015.


- Ziiimba.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt sett er det langt ifra "vesentlig" dårligere som du sier.

 

Det er i utkantstrøk at Netcom tas på senga av telenor. I tett bebodde områder er netcom somregel like bra, noen ganger bedre, sjeldent dårligere.

 

Hastighetsmålinger gjort på både 3g og 4g av meg med jevne mellomrom med jobb og privat telefon (telenor på jobb, netcom privat) sier meg også at netcom i 80% av tilfellene gir høyere hastigheter.

 

Investeringen netcom har gjort i dekning de siste årene merkes, SVÆRT godt.

Endret av deac
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan sammenlikne dekningskartene deres.

Men vær advart om at disse kartene er svært optimistiske i mange tilfeller.

 

Netcom er tilfredsstillende dersom du bare skal ringe og sende SMS.

Telenor og Netcom er omtrent like godt ved slik enkel bruk.

 

Den store forskjellen ligger i mobilt internett. Telenor har kommet MYE lengre i sin utbygging av 3G og 4G. Netcom har konsentrert seg om de store byene, Telenor dekker en del av området utenfor de store byene også.

 

Eneste fordelene med Netcom sitt nett er at de har bedre priser, høyere datakvoter og høyere max hastighet på steder med god 4G-dekning. Om dette er viktig for deg, og du bare oppholder deg på steder der Netcom har bygget 3G/4G, så er ikke Netcom så ille.

 

Telenor har 3G og 4G i mye større områder. Om du ofte reiser utenfor byene, anbefales Telenor.

 

Men verden er ikke svart/hvitt. Selv om Telenor er suverent overlegen mange steder, finnes det lokale variasjoner der Netcom er bedre enn Telenor.

Sjekk derfor lokale forhold hjemme, på hytta, på jobb osv. ved valg av operatør.

 

Til mitt bruk er jeg ikke i tvil om at Telenor er riktig. Jeg er ofte på tur i utkantstrøk, og å laste Google Maps på 2G går som sirup. Telenor har mer 3G på bygda og der det bor lite folk.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Her jeg bor er Netcom uten tvil best, så er veldig opp til hvor du bor.
Bor en plass i ukedagene, og en plass i helgene, og begge plassene (og i avstanden mellom) er Netcom best. Samme på hytten, der er også Netcom best.

De sier Telenor er mye bedre, men jeg tror det er minimalt. Henger mye igjen fra da Telenor faktisk var veldig ledende på dekning..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg opplever stor forskjell, spesielt på 3G-nettet, men som sagt, det kommer helt an på hvor du bor. Ferdes du rundt om i landet i ferier osv bør du absolutt ha telenor.

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Der jeg bor skryter Netcom av å ha 4G dekning. Jeg satt med min og konas telefon igår. Jeg har Tele2, dvs Netcom og fikk ikke lastet inn en webside, da GPRS symbolet knapt viste seg.

 

Kona har Telenor og kunne laste inn siden så fint som bare det, og 4G symbolet var tilstede.

Lenke til kommentar

Frustrasjonen av at One Call bytter til NetComs nett er tydeligvis veldig stor blant mange.

Men er NetComs nett så ille som folk vil ha det til?

 

NetCom har generelt god dekning der folk ferdes, og bygger stadig ut ny dekning.

NetCom (TeliaSonera) har en forpliktelse ovenfor myndighetene at de skal ha 98% befolkningsdekning på 4G innen utgangen av 2016.

 

 

Er Telenors nett veldig oppskrytt? Er de så suverene på dekning?

Jeg tror situasjonen er annerledes innen utgangen av 2015.

 

 

- Ziiimba.

Ja Netcom sitt nett er SÅ rævva. Det nytter ikke at det funker greit i byene, en mobil har man med seg over alt. Og all den tid det ikke er noe dyrere å ha Telenor dekning, så er det direkte idioti å ta til takke med dårligere dekning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Netcom er ikke vesentlig dårligere på SMS og tale, så om du ikke er avhengig av 3G på landet er ikke Netcom så ille.

 

De av oss som har smarttelefon, og bruker den utenfor byene, bør ha Telenor.

 

Telenor-dekning er dyrere hvis du er storforbruker som ikke kan nøye seg med Talkmore sin kvote. Netcom har 100 gigabytes som sin største datakvote. Telenor har ikke halvparten engang.

 

 

Ta også med i beregningen at det finnes lokale forskjeller, der Telenor eller Netcom kan være best avhengig av senderens plassering. Mange som bor sentralt kan oppleve overraskende dårlig dekning på steder der dekningen egentlig skal være sterk.

 

Ved valg av operatør er det viktig å sjekke hvilket nett som fungerer best der du bor, jobber og ofte oppholder deg. Resultatet kan variere.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Snakk med venner og naboer om hvilken operatør de har og hvor fornøyde de er. Det gir bedre informasjon enn slike tråder som denne... (Men absolutt ingen kritikk av trådstarter.)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke noe om hvorvidt TeliaSonera sitt nett er dårlig, men jeg jobbet i Telenor for noen år tilbake 2011-2013). Da hadde Telenor ca. 9000 basestasjoner, mens Netcom hadde ca. 6000 basestasjoner.

 

Klart det gir noe forskjell, men som andre påpeker har Telenor en tendens til å være best utenfor allfarvei selv om det er veldig individuelt.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Flott med tilbakemeldinger!

Når jeg ser dekningskartene, ser jeg at det er forskjeller ja. Men det er sikkert forskjeller i hvordan dekningskartene er utformet. Kanskje Telenor "juger" på seg bedre dekning enn de i virkeligheten har.

Jeg har to nummer, ett med Talkmore (Telenor) og ett med Chess (NetCom).
Ingen nevneverdige forskjeller her jeg bor, men NetCom har litt bedre 4G-dekning (ser masta fra leiligheten).

Cluet med denne tråden var egentlig at folk burde sjekke dekningen der de befinner seg. NetCom har blir bedre og bedre på dekning, de også. :) 4G har de til og med fått i Nord-Norge nå. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott med tilbakemeldinger!

 

Når jeg ser dekningskartene, ser jeg at det er forskjeller ja. Men det er sikkert forskjeller i hvordan dekningskartene er utformet. Kanskje Telenor "juger" på seg bedre dekning enn de i virkeligheten har.

 

Jeg har to nummer, ett med Talkmore (Telenor) og ett med Chess (NetCom).

Ingen nevneverdige forskjeller her jeg bor, men NetCom har litt bedre 4G-dekning (ser masta fra leiligheten).

 

Cluet med denne tråden var egentlig at folk burde sjekke dekningen der de befinner seg. NetCom har blir bedre og bedre på dekning, de også. :) 4G har de til og med fått i Nord-Norge nå. ;)

 

Heller motsatt! Her jeg bor skryter Netcom på seg 3g dekning, de leverer edge. Telenor derimot leverer 4g, før dekningskartet ble oppdatert.

Lenke til kommentar

Der foreldra mine bor finnes det ikke Netcom dekning, Telenor har dårlig dekning, men man kan ringe og motta SMS om man er i rett rom, evt går på utsiden av huset ihvertfall.

 

På "hytta" er det omtrent samme, men det hender man også kommer igjennom med netcom.

 

Der jeg bor (rett utfor storby) har jeg god dekning på Telenor, mens Netcom detter ut innimellom.

 

NetCom har kommet langt, men de har et stykke igjen, og det er svært variabel dekning alt etter hvor du bor. Jeg driter i om det er 4G eller ikke, så lenge det er dekning nok til å ringe/sende sms - de burde heller fokusere på det enn å bare fokusere på 4g.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dekningskartene fra begge leverandørene kan vel nesten sees på som en veiviser og ikke akkurat som virkeligheten. Jeg har både NetCom og Telenor og kan vel si at NetCom er blitt betydelig bedre de siste årene. Etter de vant dekningsblokken på 4G har de skjøvet fart i sin utbygging. 4G og 3G blir kontinuerlig bedre og forskjellen mellom Telenor og NetCom er mye mindre enn tidligere (og blir mindre uke for uke).

 

Når det gjelder dekningskartet til NetCom så er det en god del på etterskudd. Det skal oppdateres fortløpende, men jeg ser områder som har fått 4G/3G for flere måneder siden som enda er merket med EDGE. Jeg tror de prioriterer utbygging fremfor testing/qa av dekningskart. Litt synd det også siden folk kan tro at dekningen er dårligere enn den i grunnen er (noe Telenor flittig bruker i sin markedsføring uten å si med det samme at deres dekningskart er en smule optimistisk for flere områder).

 

Når sant skal sies så ferdes jeg mest mellom Kristiandsand og Stord og kan derfor bare uttale meg om dette området. Men hvis de fortsetter å bygge ut resten av landet i samme tempo så tror jeg dekningen blir mer enn god nok for de aller fleste. De skal jo dekke 98% av befolkningen med 4G innen 2016 er ferdig.

 

Jeg ser enda at Telenor er bedre på 3G dekning utenfor allfarvei. Kjører jeg "langt til fjells" så har Telenor også 3G mellom tettsteder mens NetCom har 3G/4G i tettstedene og GSM/EDGE mellom. Om NetCom har planer om å tette slike hull i tillegg, det vil tiden vise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dekningskartene fra begge leverandørene kan vel nesten sees på som en veiviser og ikke akkurat som virkeligheten. Jeg har både NetCom og Telenor og kan vel si at NetCom er blitt betydelig bedre de siste årene. Etter de vant dekningsblokken på 4G har de skjøvet fart i sin utbygging. 4G og 3G blir kontinuerlig bedre og forskjellen mellom Telenor og NetCom er mye mindre enn tidligere (og blir mindre uke for uke).

 

Når det gjelder dekningskartet til NetCom så er det en god del på etterskudd. Det skal oppdateres fortløpende, men jeg ser områder som har fått 4G/3G for flere måneder siden som enda er merket med EDGE. Jeg tror de prioriterer utbygging fremfor testing/qa av dekningskart. Litt synd det også siden folk kan tro at dekningen er dårligere enn den i grunnen er (noe Telenor flittig bruker i sin markedsføring uten å si med det samme at deres dekningskart er en smule optimistisk for flere områder).

 

Når sant skal sies så ferdes jeg mest mellom Kristiandsand og Stord og kan derfor bare uttale meg om dette området. Men hvis de fortsetter å bygge ut resten av landet i samme tempo så tror jeg dekningen blir mer enn god nok for de aller fleste. De skal jo dekke 98% av befolkningen med 4G innen 2016 er ferdig.

 

Jeg ser enda at Telenor er bedre på 3G dekning utenfor allfarvei. Kjører jeg "langt til fjells" så har Telenor også 3G mellom tettsteder mens NetCom har 3G/4G i tettstedene og GSM/EDGE mellom. Om NetCom har planer om å tette slike hull i tillegg, det vil tiden vise.

Og du jobber som selger for Netcom? ;)

 

Blir litt "tynt" å hevde at de bygger ut, slik at forskjellene blir mindre og mindre.

 

Telenor bygger også ut sitt nett, med mest sannsynlig minst like stort tempo. Siden de faktisk har en del større ressurser en Netcom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...