Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Feil fokus på Tamron 18-270, men verksted finner ikke feilen


Anbefalte innlegg

 

 

Hva er egentlig nærgrensen til objektivet? Og endrer den seg avhengig av brennvidde?

Hvis du skyter heeelt på nærgrensen til objektivet kan det være autofokusen ikke klarer å fokusere helt tett på.

49cm nærgrense gjennom hele zoom-området. Verkstedet bruker visstnok 70cm avstand (jeg fikk mail med testmetode idag). Hjemme har vi brukt 70-100cm avstand.

 

Målte dere avstanden fra fokusplanet eller fra fronten av objektivet?

 

Godt spørsmål! Det har jeg ikke vært veldig konsekvent på. Nærgrensen er vel 49cm fra sensor, slik at en kan ha motivet 30-35cm foran fronten av linsa?

 

I praksis har vi ikke vært så nært motivet når vi har tatt bildene. Jeg bruker en online exif-tool for å lese ekstra info ut av bildene, og den kalkulerer "depth of field" til å være f.eks "fra 65 til 75cm" (korteste avstand jeg har sett hittil, forsåvidt fra et verksted-bilde).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og da fikk vi resultatet fra fotocare (canon's fotoverksted i norge?).

 

Vårt objektiv har kvalitetsforskjeller som er utenfor standard for canon objektiv. Blant annet var sentrering og tilhørende variasjon i hjørnene av bildene godt utenfor canons standard. Selv om det ikke ble nevnt noe spesifikt om frontfokus, ble det nevnt en "variasjon i fokus" utenfor canon standard.

 

Med andre ord:

Objektivet ble dokumentert to ganger til "perfekt" av Tamrons verksted.

Så blir objektivet målt av canon-verksted, og objektivet blir "kondemnert".

 

Konklusjon: Jeg vet hvilket merke på objektiv jeg skal ha neste gang, og hvilken jeg skal unngå.

 

 

Japan photo har nå innrømt feilen, beklaget at det har tatt så mye tid, og vi finner sikkert ei løsning over helga.

 

 

Btw, det andre objektivet (låneobjektiv fra japanpoto, tamron 18-270 ikke-pzd) ble også undersøkt av fotocare, og selv om variasjoner ble funnet, var det "godt nok". Så Tamron trenger ikke være dårlig, men man risikerer å brenne fast med et dårlig objektiv!

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Så Tamron trenger ikke være dårlig, men man risikerer å brenne fast med et dårlig objektiv!

 

Nei, egentlig ikke. Med de garanti og reklamasjonsrettigheter vi har som forbrukere, vil man få løst saken på vanlig måte(for de fleste)....og ende opp med et fullt fungerende objektiv.

Lenke til kommentar

 

Så Tamron trenger ikke være dårlig, men man risikerer å brenne fast med et dårlig objektiv!

 

Nei, egentlig ikke. Med de garanti og reklamasjonsrettigheter vi har som forbrukere, vil man få løst saken på vanlig måte(for de fleste)....og ende opp med et fullt fungerende objektiv.

 

Ved en reklamasjon vil man jo få bedømt saken hos et serviceverksted. Og når serviceverkstedet ikke gjør jobben sin, får man ikke godkjent reklamasjonen. Jeg vil påstå at Tamron norge's serviceverksted er elendig, og jeg er ikke den eneste som har hatt problemer med dem.

 

Man må da legge inn flere titalls arbeidstimer i saken (f.eks 10timer * 200kr netto = 2000kr!) og disse får en ikke erstattet gjennom en reklamasjon. Når alternativet ofte(ikke alltids) kan være å bruke noen hundre kroner ekstra på å kjøpe canon, vil nok dette lønne seg over tid.

Lenke til kommentar

 

Så Tamron trenger ikke være dårlig, men man risikerer å brenne fast med et dårlig objektiv!

 

Nei, egentlig ikke. Med de garanti og reklamasjonsrettigheter vi har som forbrukere, vil man få løst saken på vanlig måte(for de fleste)....og ende opp med et fullt fungerende objektiv.

 

 

Enig med Flageborg. Alle kan ha mandagseksemplarer og er man ikke fornøyd må man stå på til saken er ordnet - slik Axefjord har gjort her. Tamron får my bra kritiker og ett eksempel på dårlig kundebehandling er ikke spesielt for Tamron, det finnes masse lignende tråder med andre merker.

Lenke til kommentar

 

 

Så Tamron trenger ikke være dårlig, men man risikerer å brenne fast med et dårlig objektiv!

 

Nei, egentlig ikke. Med de garanti og reklamasjonsrettigheter vi har som forbrukere, vil man få løst saken på vanlig måte(for de fleste)....og ende opp med et fullt fungerende objektiv.

 

 

Enig med Flageborg. Alle kan ha mandagseksemplarer og er man ikke fornøyd må man stå på til saken er ordnet - slik Axefjord har gjort her. Tamron får my bra kritiker og ett eksempel på dårlig kundebehandling er ikke spesielt for Tamron, det finnes masse lignende tråder med andre merker.

 

Jeg er enig, alle kan ha mandagsprodukter. Men en burde først og fremst stoppe disse under produksjon. Dette har jeg inntrykk av at canon er mye bedre på. Klager på front/bakfokus virker mye høyere hos andre merker.

Og når disse selges, så må serviceverkstedet være i stand til å oppdage feilen. Hvorfor ellers skal man ha et serviceverksted?

Lenke til kommentar

Ikke alle er like ressurssterke som TS og vil nok legge et dårlig eksemplar i skuffen som et bomkjøp hvis serviceverkstedet sier at alt er i orden. Og ikke yte en fullverdig service slår tilbake siden spesifikke kunde aldri vil handle inn et sådan "drittobjektiv" fra den produsenten "denne gangen Tamron" og i samme slengen fortelle alle som spør at Tamron er bare dritten.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...