tow Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Det virker som jeg er den eneste som mener dette objektivet er vesentlig dårligere enn det en kan forvente? Tror du misforstår der. Det er noe rart, det er det ingen tvil om. Det er dog ikke noe spesielt at et objektiv trenger finjustering av fokus, men det du snakker om er litt i overkant. 1 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 28. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2015 (endret) Fikk som sagt noen bilder fra Tamron-verkstedet som dokumenterte at objektivet hadde perfekt fokus. Bildene er av en standard fokustavle, 45graders vinkel og sånt. Fant dette i exif i bildene: Num AF Points 9 Valid AF Points 9 Canon Image Width 3,888 Canon Image Height 2,592 AF Image Width 3,504 AF Image Height 2,336 AF Area Width 78 AF Area Height 78 AF Area X Positions 8 -555 571 -931 8 947 -555 571 8 AF Area Y Positions 504 270 270 4 4 4 -262 -262 -496 AF Points In Focus 4 Har Tamron-verkstedet faktisk brukt alle 9 fokuspunktene ved feilsøking av fokusproblem?? Endret 28. januar 2015 av Axefjord Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 28. januar 2015 Del Skrevet 28. januar 2015 Det virker som jeg er den eneste som mener dette objektivet er vesentlig dårligere enn det en kan forvente? Så folk hadde vært fornøyd dersom de fikk et objektiv som fokuserer 15-20cm feil? Og hadde så sendt kamera (samt alle objektivene sine?) til verksted for å få kalibrert kamera mot objektiv, med tilhørende prislapp? Tamron mener forsåvidt at objektivet er perfekt kalibrert, og at begge kamerahusene våre har skylden. Kamerahusene som fokuserer bra på canon 18-55, canon 55-250, sigma 17-50, samt et lånt Tamron 18-270, men som fokuserer 15-20cm feil på vår Tamron 18-270... Jeg er ikke helt overbevist, det eksemplet som var postet så ut til å være tatt i forferdelig dårlig lys. Det var ingen informasjon om blender, lukker og ISO så ikke så lett å vite hva man skal tro. Hvis det ble fokusert med blender f/6.3 i den belysningen som bildet gir inntrykk av så ville jeg ikke stolt på at kameraet greide å fokusere rett. Det er en grunn til at stort sett alle objektiver har minste blenderåpning for fokusering på f/5,6. Hvis alle bildene blir på det viset selv i godt dagslys så ville jeg ikke godtatt det. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 28. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2015 (endret) Det virker som jeg er den eneste som mener dette objektivet er vesentlig dårligere enn det en kan forvente? Så folk hadde vært fornøyd dersom de fikk et objektiv som fokuserer 15-20cm feil? Og hadde så sendt kamera (samt alle objektivene sine?) til verksted for å få kalibrert kamera mot objektiv, med tilhørende prislapp? Tamron mener forsåvidt at objektivet er perfekt kalibrert, og at begge kamerahusene våre har skylden. Kamerahusene som fokuserer bra på canon 18-55, canon 55-250, sigma 17-50, samt et lånt Tamron 18-270, men som fokuserer 15-20cm feil på vår Tamron 18-270... Jeg er ikke helt overbevist, det eksemplet som var postet så ut til å være tatt i forferdelig dårlig lys. Det var ingen informasjon om blender, lukker og ISO så ikke så lett å vite hva man skal tro. Hvis det ble fokusert med blender f/6.3 i den belysningen som bildet gir inntrykk av så ville jeg ikke stolt på at kameraet greide å fokusere rett. Det er en grunn til at stort sett alle objektiver har minste blenderåpning for fokusering på f/5,6. Hvis alle bildene blir på det viset selv i godt dagslys så ville jeg ikke godtatt det. Eksempelbildet ble tatt ved 18mm/f5.6 @ ~1meter. Iso400 og 1/100sek. Med stativ og snorutløser. Ikke dagslys, men fortsatt ei kraftig lampe ved siden av. Jeg tror feil hvitbalanse gjør at det ser mørkere ut, men jeg vil ikke tukle med et bilde tatt for fokusjustering. Jeg ser jeg glemte å skrive infoen i innlegget, takk for påminnelsen. Endret 28. januar 2015 av Axefjord Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 1. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2015 Da har vi skutt en serie nye bilder. En lånt 600d vs 500d, begge med en lånt Tamron 18-270 VS egen Tamron 18-270 pdz. 600d'en ser ut til å være hakket bedre angående fokus, men frontfokuserer fortsatt. Hva tror dere? Har jeg en sak? Bildene er tatt ved 18mm, f3.5, avstand på i underkant av en meter og oppløsningen er 1:1 fra de to kameraene. Sammenligningsbilde: https://flic.kr/p/q5qu1P Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Det virker som jeg er den eneste som mener dette objektivet er vesentlig dårligere enn det en kan forvente? Nei, for meg høres det ut som det er noe feil med din linse og at Tamron-verkstedet ikke tester godt nok. Forutsatt at du har testet korrekt og de 15-20cm feil er på kort avstand, på lang avstand vil du ikke merke feilen. En rimelig superzoomlinse som 18-270 kan du kanskje ikke forvente helt perfekt fokus, men med største blender på F3.5-F6.3 bør fokus sitte innenfor dybdeskarphetsområdet. Jeg ville ikke gitt opp, men ta linsen med til butikken, vis dem eksempler på feilfokus (hvis du ikke har gjort det allerede). Be dem vise deg hva du gjør feil, eller vise hvordan det skal gjøres. Kan de ikke det må de få verkstedet til å fikse eller la deg heve kjøpet hvis det ikke er alt for lenge siden linsen ble kjøpt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Som jeg har nevnt før, sålenge butikken/verksted ikke klarer og reparere feilen kan du heve kjøpet, problemet ditt er å bevise feilen og vil ikke butikken i førsteomgang lytte til deg og ordne feilen må du gå videre til forbrukerrådet. Tror det viktigste for deg nå er og få en uttalelse fra en tredjepart, foreksempel en skriftlig redegjørelse fra en profesjonell fotograf eller et uhildet verksted. Lenke til kommentar
LarsØ Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Det var jo en kjempebom med eget objektiv sammenlignet med det som var lånt. Er alle like feil eller har du plukket ut det verste? Har du siste firmware på kameraet? Ser det er versjon 1.1.1 som er nyeste. http://www.canon.no/Support/Consumer_Products/products/cameras/Digital_SLR/EOS_500D.aspx?type=firmware Hvis ikke ville jeg oppgradert og sjekket om det hjalp. Hjelper det ikke så ville jeg sendt alt til Canon tror jeg. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Har du noen filter på objektivet? Og bruker du "one shot"-AF? Og som LarsØ spør - er alle bildene sånn? Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 2. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2015 Først, takk for massiv respons Det var jo en kjempebom med eget objektiv sammenlignet med det som var lånt. Er alle like feil eller har du plukket ut det verste? Har du siste firmware på kameraet? Ser det er versjon 1.1.1 som er nyeste. http://www.canon.no/Support/Consumer_Products/products/cameras/Digital_SLR/EOS_500D.aspx?type=firmware Hvis ikke ville jeg oppgradert og sjekket om det hjalp. Hjelper det ikke så ville jeg sendt alt til Canon tror jeg. Jeg har ikke sjekket firmware på verken 500d'en eller 600d'en, men problemet er det med min 60d også, og den er oppdatert. Bildene blir alltids slik, selv på 3 forskjellige kamera. Og med andre linser ligger fokusen der den skal. Kameraet (500d'en) har blitt testet med 2x canon 17-55, canon 55-250 stm, canon 90mm, sigma 17-50 f2.8, sigma 18-200 og en tamron 18-270 non-pdz. Har du noen filter på objektivet? Og bruker du "one shot"-AF? Og som LarsØ spør - er alle bildene sånn? Ingen filter. One shot AF med kun "centerpoint". Og ja, dette er konsekvent på hvert bilde. -snip- Jeg ville ikke gitt opp, men ta linsen med til butikken, vis dem eksempler på feilfokus (hvis du ikke har gjort det allerede). Be dem vise deg hva du gjør feil, eller vise hvordan det skal gjøres. Kan de ikke det må de få verkstedet til å fikse eller la deg heve kjøpet hvis det ikke er alt for lenge siden linsen ble kjøpt. Jeg har en løpende dialog med butikken, men de stoler på tamron-verkstedet som testet og fant objektivet til å ha perfekt fokus (ingenting å kalibrere vekk). Nå vil butikken sende objektivet og kamerahus til et fotoverksted (canons offisielle), men regningen kan bli opptil 1500kr. Og hvis feilen ligger innenfor det canon/tamron mener er "normalt", så sitter jeg igjen med regninga Lenke til kommentar
LarsØ Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Jeg hadde oppdatert fimwaren all den tid objektivet er nyere enn kamera, er jo ikke sikkert det hjelper men skader jo ikke å prøve. Hjelper det ikke hadde jeg sendt tilbake og tatt sjansen på regning, for så stor fokus bom er ikke normalt. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 2. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2015 Etter at japan photo og kamerateknikk (Tamrons serviceverksted i norge) i noen uker har brånektet for at det er feil med objektivet, og har prøvd få meg til å sende kamerahus til justering for egen regning, fikk jeg et interessant svar fra Tamron tyskland: Please send the lens and your camera, over your Dealer to our Distributor for repair / adjustment. All cameras have tolerances into the autofocus system, the best way to adjust the lens is you send the lens and your camera to your dealer. Be aware though that there is a specific difficulty with Canon cameras according to our experience. The way these cameras work together with our lenses makes it difficult to adjust a lens so that it will work perfectly with all types of Canon cameras. If our service station in Norway adjust the lens and it works fine with their Canon test camera it may still not work perfectly with your cameras. The best thing would actually be if you could send in your camera with the lens so that our service station in Norway can fit it specifically. If you send your Camera not, our service station in Norway will still do everything what he can but you might experience some unsatisfactory results anyhow. Så mye for kunnskap og kundebehandling hos Japan photo og kamerateknikk. Bare synd at jeg og fattern har måttet lagt inn titalls med arbeidstimer for å dokumentere problemet, og krangle med butikk og verksted. En takk til Tamron tyskland, som har en viss tiltro til kundene sine. I første epost innrømmer de at objektivet kan ha en feil, og kommer med noe som sannsynligvis er en god løsning. Det er mer enn JapanPhoto og kamerateknikk gjorde på 20 eposter. Kamera og objektiv sendes inn imorgen, og jeg antar at kamera og objektiv kommer tilbake i god stand. Men det er vel neppe noe man kan få tilbake som plaster på såret for de titalls timene man har måttet lagt inn i saken? Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 9. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2015 Og der kom svaret fra kamerateknikk, Tamrons verksted i norge. De mener at objektivet har fint innstilt fokus, og vedlegger bl.a. 2 bilder med vårt og deres kamera, som begge viser noe som jeg tror er en marginal -bak-fokus. Helt motsatt av frontfokus-problemet jeg har tatt bilde av, men uansett innenfor det jeg mener er akseptabelt for et vanlig objektiv. Så da er spørsmålet, hva i alle dager har en av oss gjort galt? Jeg/vi har jo testet 3 kamerahus, 8 linser og 2 personer har tatt bildene (adskilt fra hverandre). Tamronen har alltids frontfokusert mye, mens alle andre linser har akseptable fokusoffset's. Verkstedet har testet over vårt og deres kamerahus 2 ganger nå, og får akseptabel fokus / bakfokus, med liten forskjell mellom vårt og deres kamera. Jeg er målløs over de forskjellige resultatene. Og jeg står virkelig fast nå Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Meget kjedelig. Jeg merker meg at resultatet på 500D er forskjellig fra 600D. Det tyder på at problemet kan være variabelt. Vet du hvilken bleder og avstand verkstedet testet på? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Sendte du inn ditt kamera sammen med objektivet, og spesifiserte at det var forskjell på om objektivet var innstilt til uendelig og når det var fra nærgrensen? Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 9. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2015 Meget kjedelig. Jeg merker meg at resultatet på 500D er forskjellig fra 600D. Det tyder på at problemet kan være variabelt. Vet du hvilken bleder og avstand verkstedet testet på? Bildekvaliteten er veldig forskjellig, men det er da ikke mange cm forskjell i fokus på de to kamera'ene? Eller? 600d har vel en betydelig nyere sensor, med høyere oppløsning og mindre støy? På begge kamerahusene er den fremste delen av tommestokken i fokus med tamron pdz'en, mens den gamle lånte tamronen har fokus ca midt på, slik det skal være, med framste delen av tommestokken utenfor fokus. Verkstedet testet på 18mm/f3.5, etter avtale med meg, samt avstand på ca 1 meter. Sendte du inn ditt kamera sammen med objektivet, og spesifiserte at det var forskjell på om objektivet var innstilt til uendelig og når det var fra nærgrensen? Ja, sendte inn tilhørende kamera med problem-objektivet. Jeg spesifiserte at dette skjedde ved ca 1 meter avstand til motivet. Det var også avstanden de tok testbilder på nå. Jeg fatter ikke hvordan de får riktig fokus... Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Hvis du alltid får disse resultatene, kan du ikke ta med kamera og objektiv til butikken og vise dem det? Og be dem forklare hva som er galt? På 1m kan du jo ta bilde av ekspeditøren. 3 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Hva er egentlig nærgrensen til objektivet? Og endrer den seg avhengig av brennvidde? Hvis du skyter heeelt på nærgrensen til objektivet kan det være autofokusen ikke klarer å fokusere helt tett på. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 10. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2015 Hvis du alltid får disse resultatene, kan du ikke ta med kamera og objektiv til butikken og vise dem det? Og be dem forklare hva som er galt? På 1m kan du jo ta bilde av ekspeditøren. Kamera og objektiv er faderen sitt, og det er langt å kjøre til nærmeste japan photo butikk. Nærmere 12 timer en vei Men nå er kamera&objektiv inne hos japan photo, så jeg kan sikkert få det utlevert her i trondheim hos meg. Og da kan jeg få personalet i butikken til å ta en titt på det, og jeg kan evt stikke i en tredjepart kamerabutikk og betale noe kroner for en uavhengig, kjapp og enkel test. Alternativet er å få japan photo til å sende objektivet til Fotocare. Hvis fokusfeilen ikke påvises, får jeg ei regning på opptil 1500kr. Det er ikke en fristende løsning, når Tamron ikke har problemer med kamera&objektivet. Hva er egentlig nærgrensen til objektivet? Og endrer den seg avhengig av brennvidde? Hvis du skyter heeelt på nærgrensen til objektivet kan det være autofokusen ikke klarer å fokusere helt tett på. 49cm nærgrense gjennom hele zoom-området. Verkstedet bruker visstnok 70cm avstand (jeg fikk mail med testmetode idag). Hjemme har vi brukt 70-100cm avstand. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 10. februar 2015 Del Skrevet 10. februar 2015 Hva er egentlig nærgrensen til objektivet? Og endrer den seg avhengig av brennvidde? Hvis du skyter heeelt på nærgrensen til objektivet kan det være autofokusen ikke klarer å fokusere helt tett på. 49cm nærgrense gjennom hele zoom-området. Verkstedet bruker visstnok 70cm avstand (jeg fikk mail med testmetode idag). Hjemme har vi brukt 70-100cm avstand. Målte dere avstanden fra fokusplanet eller fra fronten av objektivet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå