Gå til innhold

Erfaring med NRK lisens


Anbefalte innlegg

Litt usikker hvor jeg skal poste denne tråden, men moderator får evt. flytte den.

 

Ville bare dele en erfaring jeg hadde med NRK og deres "inspektører" for opprettholdelse av lisensen. Har flytta inn i en enebolig for noen mnd siden hvor jeg leier underetasjen og abonnerer på TV. Fikk sist uke en telefon fra en som utga seg av å være selger fra Viasat og hadde en slags kartlegging, om hvor jeg bodde, type bolig, og om jeg hadde TV. Han fremsto ganske bestemt og konkret i sin tale (opplevde det nesten som et avhør), en metode selgere flest unngår da de ønsker å skape "relasjon" med kunden for å kunne selge. Måtte gi beskjed to ganger ila samtalen om at jeg var på jobb og hadde ikke tid, det ble så ca 5 sek med stillhet før han gav en litt "morsk" tilbakemelding om at jeg måtte ha en fin dag.

 

Fikk nå nylig en mann fra NRK på døra med lisenskrav, og det virker åpenbart at disse to hendelsene har tilknytning til hverandre. Kan for øvrig nevne at jeg kjenner en som har tidligere nektet å hatt TV, hvor to "inspektører" kom på døra og utgav seg for å komme fra Viasat og ønsket å forhøre seg om hvilken leverandør personen hadde, forså å gi krav om betaling av lisens.

 

Lover og regler skal overholdes, men synes dette var en ufin fremgangsmåte.

Endret av nacario
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyttig lesing:

 

INSTRUKS FOR KONTROLLØR FRA NRK OM TYVSEERKONTROLL:

 

1. Kontrollør fra NRK har som oppgave å:

- kontrollere husstander som ifølge liste fra NRK, ikke er registrert med lisens.

- etter oppdrag fra NRK kontrollere spesielt angitt person/adresse.

 

2. Kontroll kan foretas i tidsrommet mandag torsdag mellom kl 1100 2130, fredag mellom kl 1100 2000 og lørdag mellom kl 1100 1700.

Det er ikke tillatt med kontroll søndag

 

3. Kontrollen skal foregå med oppsøkende virksomhet.

Hvis vedkommende ikke er å treffe hjemme, og kontrolløren har foretatt 1-2 gjenbesøk uten å treffe noen hjemme, kan telefon benyttes til etterkontroll.

 

4. Kontrollør skal foruten skrivemateriell ha med seg:

- identitetskort fra NRK

- forskrifter om fjernsynsmottakere

 

5. Kontrollør skal uoppfordret vise frem identitetskortet.

 

6. Kontrollør kan ikke gå inn i leiligheten/boligen uten at beboeren gir han adgang til den.

- Barn, og andre enn beboeren selv, må ikke utspørres vedrørende fjernsynsmottakere eller lisensforholdet.

- Kontrolløren skal opptre høflig.

 

7. Vær oppmerksom på at den som kontrolleres ikke plikter å gi opplysninger om fødselsdato og fødselsnummer. Den kontrollerte skal gjøres oppmerksom på at det er frivillig å oppgi disse data.

Ved kontroll pr telefon, skal kontrollør presentere seg med navn, og hvem han/hun ringer på vegne av. Det er kun tillatt å be om fødselsdato ved telefonkontroll, og den kontrollerte skal gjøres oppmerksom på at det er frivillig å oppgi dette.

Det er ikke tillatt å spørre om fødselsdata på 3. person

 

8. Kontrolløren skal utøve sine kontroller, og rapportere i henhold til en hver tid gjeldende kontrollveileder.

 

9. Dersom rapport blir utfylt, skal den kontrollerte gjøres oppmerksom på at innbetalingskort vil bli sendt fra NRK.

 

10. Når kontrollområdet er ferdig kontrollert, skal kontrollisten makuleres. Har kontrolløren ikke mulighet til dette, skal kontrollisten sendes NRK-Lisensavdelingen for makulering.

 

11. Når kontrolløren har mottatt oppgjør for utførte kontroller, skal kontrollseddelen som kontrollør har oppbevart som sikkerhetskopi makuleres. Har kontrolløren ikke mulighet til dette, skal disse sendes NRK-lisensavdelingen for makulering.

Alt av kontrollmateriell som inneholder personopplysninger og som brukes i kontrollsammenheng, skal oppbevares på en slik måte at ingen andre har/får tilgang til dette.

 

12. Rapporter med faktura sendes NRK ukentlig.

 

13. Opplysninger som oppdragstaker får kjennskap til under sitt oppdrag er underlagt taushetsplikt. Egenerklæring om taushetsplikt må undertegnes .

 

14. Brudd på instruks for lisenskontrolloppdrag kan medføre umiddelbar opphør av oppdraget

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...