EvenJohannes Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 HalloJeg har en problemstilling jeg ikke har klart å løse. Hvor mye utvidelse i luften må til for å skape ett trykk på 2*10^-5 pascal? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 For idealgass se link: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Ideal_gas_law Sett tilstand 1 = tilstand 2 med ligningen PV/T Der P er trykk, V er volum og T er i kelvin. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Snakket ikke vi nettopp om dette? Om "luft" følger loven om idealgass kan vel diskuteres. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Luft er et veldig vid begrep, det skal jeg se meg enig om da det er oksygen, nitrogen, hydrogen etc.. Og ut i fra den linken med orginalprosjektet til trådstarter vil jeg tro at skoleoppgavens vansklighetsnivå tilhører studenter på høyere utdanning... Lenke til kommentar
EvenJohannes Skrevet 26. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2015 Tusen takk for raskt svar, men jeg henger ikke helt med i svingene. tilstand 1= tilstand 2? JEg setter meget pris på om du utdyper med tanke på at jeg ikke er så god på dette temaet. Lenke til kommentar
EvenJohannes Skrevet 26. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2015 Snakket ikke vi nettopp om dette? Om "luft" følger loven om idealgass kan vel diskuteres. Joda vi snakket om det , men jeg fant ikke ut det jeg ville... Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Tilstand 1 =tilstand 2 Det betyr at du har et forholdstall som skal gi lik tall på begge sidene av ligningen. Om du har en start tempratur T1 og den økes til T2 betyr det at volumet og trykket må endres for å gi samme forholdstall som man får på venstresiden av ligningen. eks P1 (2) * V1 (2) / T1 (2) = 2 P2 (3) * V2 (2) / T2 Hva må T2 være for at summen skal bli 2, slik som i tilstand 1? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå