unreliable Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Hei! Har en Netgear Nighthawk router og 50/50 fiber med en leietager som benytter nettet vårt. Jeg tror hun streamer mye eller laster ned noe, for til tider brukes hele kapasiteten vår og Skype-samtaler/Netflix stopper helt opp. Er det noen måte å begrense hastighetstildelingen til WiFi-nettet til f.eks 25/25 og la 25/25 være fritt til kablet nettverk? I såfall vil vel det gi oss god ping og responstid på PCer/Apple TV koblet til med kabel, mens hun vil få dårligere nedlastningsfart/kvalitet på streamingen? Jeg klarer ikke finne dette valget inne på innstillingene til routeren. Tips mottas med stoooor takk! Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Nei, vanlig hjemmeutstyr støtter ikke dette vanligvis.. Da må du i så tilfelle bytte ut original firmware med f.eks DD-WRT eller lignende... Det du kan gjøre, er å sette opp QoS på routeren.. Det kan utgjøre en forskjell... Lenke til kommentar
unreliable Skrevet 26. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2015 Det ante meg.. Går det an å limitere et eget gjestenett da? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Høyst sannsynlig ikke.... Det er ikke båndbredde styring på vanlige hjemmeroutere, så vidt meg bekjent... Da må man legge inn 3. parts firmware eller bytte ut utstyret med mere avanserte saker... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Dette har vært mulig på alle routere jeg har hatt de siste årene. På Zyxel 2812 og 8702 fra Telenor kan man sette opp inntil 3 gjestenett, med nettverksisolasjon (slik at enheter på hvert gjestenett ikke kan se hverken hovednett eller andre gjestenett) og båndbreddebegrensning pr gjestenett. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Du kan gjøre en quick and dirty fiks ved å sette ned hastigheten på det trådløse til en lavere standard, som 11MBPS, men dette vil da gjelde absolutt alle enhetene som var på det trådløse nettverket og vil ikke være noen elegant løsning. Lenke til kommentar
unreliable Skrevet 29. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2015 Du kan gjøre en quick and dirty fiks ved å sette ned hastigheten på det trådløse til en lavere standard, som 11MBPS, men dette vil da gjelde absolutt alle enhetene som var på det trådløse nettverket og vil ikke være noen elegant løsning. Takk for tipset, men dessverre tillater ikke Netgear lavere hastighet enn 54mbps, som er hele nettet mitt :-) Tenkte å prøve med Altibox' Zyxel-boks og se om det finnes noen muligheter der for å separere det. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Om du får det til 54Mbps så er det neppe båndbredde sugingen som sliter. Maks fart jeg har sett ut av nedlasting er 3Mbps, og ett 50/50 abonnement har 6Mbps som reell hastighet. Lenke til kommentar
unreliable Skrevet 29. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2015 Mulig jeg roter litt med fortegnelsene Altibox bekrefter at det ikke går an å gjøre via hjemmesentralen deres, selv om Telenors zyxel-bokser visstnok støtter det. 1. Hvis jeg skifter firmwaren på Nighthawken, er det mulig å gå tilbake dersom det ikke fungerer i det hele tatt? evt 2. Kan noen anbefale en router som har denne funksjonaliteten? Trodde jeg fikk alt jeg trengte ved å spandere 1800 kr for denne. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Som sagt, så støtter ikke vanlig hjemmeutstyr (normalt sett) bandwidth limitering... Da må du flashe med 3. parts firmware, eller skaffe deg utstyr beregnet på bedriftmarkedet (LES: Cisco o.l) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Som sagt, så støttes dette av både Zyxel P2812 og P8702N fra Telenor. Du finner disse på finn.no fra et par hundrelapper, tror ikke du finner rimeligere løsning for dette. 2812 støtter 2.4 GHz 802.11n (inntil 300 Mbps), 8702 støtter både n og ac, både 2.4 GHz (inntil 300 Mbps) og 5 GHz (inntil 1,3 Gbps). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå