Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Windows 10 (mobile). Do great things.

Anbefalte innlegg

Har både Lumia 640 og 1020 i husstanden. Kan man installere Win10 på disse manuelt? Og har noen hørt når de kommer som trådløs oppdatering? :)

Gjorde det ihvertfall på min Lumia 640. Mener insidere fikk denne versjonen for ganske lenge siden, men de bestemte seg for å lansere den offisielt først nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kom vel en "cumulative update" i forrige uke for både desktop og mobile, og den brakte versjonsnummeret til 10586.164 (eller var det 165?) Jeg fikk den inn på min Lumia 920 da jeg lekte med den forrige søndag. (Var i Insider Preview Release branch.)

Det er denne versjonen som nå tikker ut til ivrige WP8.1-brukere.

Men nå ser det ut til at 920 ikke er på listen over telefoner som W10M vil støtte framover, så da får jeg vurdere om den skal bli stående på 10586.164 eller om jeg skal rulle den tilbake til WP8.1. (Jeg bruker den jo egentlig kun på lengre opphold i utlandet som en #2-telefon med et lokalt SIM-kort. Og det skjer jo ikke såå ofte.)

Lenke til kommentar

Og der sluttet Spotify å støtte WP.

Godt jeg da valgte Samsung Galaxy S7 som min neste telefon :) Synes også Spotify har vært ekstremt treg på min 640XL siste halvåret (WP8.1). Den har vært så treg at den kun er brukbar når jeg sitter stille og har tid til å vente, ikke i andre situasjoner.

EDIT:

Ser at det kom en ny app likevel, men er litt lei av uforutsigbarheten og følelsen av å bli overaltt til seg selv på WP/WM plattformen. Var dog verdt en titt 1 års tid.

Kommer til å benytte 640XL videre som en "ferietelefon", men hvis de også nå fjerner HERE pakken som jeg brukte mye på forrige ferie på en ny plass så vet jeg ikke helt hva  slags bruksverdi jeg har igjen. Ikke har de noen Strava app, Garmin Connect osv. heller som jeg helst skulle hatt på ferier.

Det er jobbet litt for dårlig med å undersøke hva de mest brukte appene er og deretter opprettet gode samarbeid med disse utviklerne. Microsoft evner fint å gjøre dette (bare se på spillsatsing og den slags) men det gir meg inntrykk av at "satsingen" er litt dårlig  og rotete styrt  som da lett kan oppfattes som halvhjertet og ikke hjelper på totalen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Etter å ha snakket med kundeservice hos Microsoft har jeg nå tatt kontakt med Elkjøp og bedt om å få returnere min 950, og heller betale mellomlegget for å få en S7 Edge. 

MS virket forståelsesfulle for "utfordringene" jeg har med deres telefon, og ønsket at jeg skulle be om reklamasjon gjennom forhandler.

Jeg klarer ikke ha 950'en som "daily driver" lenger. Den blir så ubehagelig varm både under lading og bruk, og helt tilfeldig spiser den seg gjennom alt av batterikapasitet på ett par timer, selv uten at jeg bruker den.

Bare jeg skriver en litt lengre tekstmelding er telefonen oppe i 38-40 grader.

Samtlige apper krasjer helt tilfeldig, spesielt Edge nå i det siste.

Rubberbanding når man skriver inn mer enn 30-40 tegn..

Har foretatt hard reset og utallige soft reset, prøvd diverse nyere updates uten hell.

Tror heller ikke det er noe galt med min telefon i den forstand av at det er noen produksjonsfeil, det er bare ett alt for svakt og uferdig produkt fra Microsoft.

Dette er bare ikke en telefon som fungerer i min hverdag. Håper Elkjøp ser at dette er en reklamasjonssak og at jeg kommer over på en S7 ved å betale mellomlegget.

Litt som å forelske seg i ei skikkelig pen jente og deretter finne ut at hun stemmer SV.. man bare vet at det ikke kommer til å fungere i lengden. Sorry Lumia 950, jeg skulle virkelig ønske at det kunne blitt oss.

Endret av Hugh Dick
Lenke til kommentar

Er det noen som har brukt outlook i WP 10 en stund og vet om det er mulig å få varsler for "konto nr 2" på låseskjermen + antall uleste mail på flisen? Jeg har en outlook.com konto privat, og en exchange konto fra jobben i appen, og etter at de to flisene som var i WP 8.1 ble slått sammen til 1 i WP 10, virker det som det kun er outlook.com kontoen som gir varsel på låseskjermen og flisen. Mailer til exchange kontoen varsles på vanlig måte, men kun i varslingssenteret. Er det slik det er tenkt, eller er det en innstilling jeg ikke har funnet? Gjelder 930 btw.

Endret av Switters
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Etter å ha snakket med kundeservice hos Microsoft har jeg nå tatt kontakt med Elkjøp og bedt om å få returnere min 950, og heller betale mellomlegget for å få en S7 Edge. 

MS virket forståelsesfulle for "utfordringene" jeg har med deres telefon, og ønsket at jeg skulle be om reklamasjon gjennom forhandler.

Jeg klarer ikke ha 950'en som "daily driver" lenger. Den blir så ubehagelig varm både under lading og bruk, og helt tilfeldig spiser den seg gjennom alt av batterikapasitet på ett par timer, selv uten at jeg bruker den.

Har foretatt hard reset og utallige soft reset, prøvd diverse nyere updates uten hell.

Tror heller ikke det er noe galt med min telefon i den forstand av at det er noen produksjonsfeil, det er bare ett alt for svakt og uferdig produkt fra Microsoft.

Dette er bare ikke en telefon som fungerer i min hverdag. Håper Elkjøp ser at dette er en reklamasjonssak og at jeg kommer over på en S7 ved å betale mellomlegget.

Litt som å forelske seg i ei skikkelig pen jente og deretter finne ut at hun stemmer SV.. man bare vet at det ikke kommer til å fungere i lengden. Sorry Lumia 950, jeg skulle virkelig ønske at det kunne blitt oss.

Om du mener det ikke er en feil med din telefon, så skulle jo alle 950 oppføre seg slik....

Lenke til kommentar

Om du mener det ikke er en feil med din telefon, så skulle jo alle 950 oppføre seg slik....

Jess, og det er inntrykket jeg får fra Microsofts egen Feedback Hub der man ser hvilke saker som blir rapportert inn av brukerne, samt forum der denne telefonen diskuteres. Hvis din fungerer silkemykt og stort sett er kjølig i bruk så kan det tenkes at det finnes noen mer vellykkede batcher av denne telefonen ute i markedet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jess, og det er inntrykket jeg får fra Microsofts egen Feedback Hub der man ser hvilke saker som blir rapportert inn av brukerne, samt forum der denne telefonen diskuteres. Hvis din fungerer silkemykt og stort sett er kjølig i bruk så kan det tenkes at det finnes noen mer vellykkede batcher av denne telefonen ute i markedet.

Nå er det jo bare de med feil som rapporterer der. De uten feil rapporter naturligvis ikke.

Har ikke 950 selv, men kan ikke huske at det har vært et gjennomgående tema i tråden til 950...

Lenke til kommentar

Nå er det jo bare de med feil som rapporterer der. De uten feil rapporter naturligvis ikke.

Har ikke 950 selv, men kan ikke huske at det har vært et gjennomgående tema i tråden til 950...

Sant nok. Bare Microsoft vet hvor mange som er berørt, og det er nok ikke tall de går ut med.

Mine påstander er basert på opplevelsene jeg har hatt med min egen 950, samt påstanden om at dette ikke er noe enkelttilfelle av en produksjonsfeil er basert på antallet tråder i diverse forum som omhandler samme problemer som jeg har.

Lenke til kommentar

Er det noen som har brukt outlook i WP 10 en stund og vet om det er mulig å få varsler for "konto nr 2" på låseskjermen + antall uleste mail på flisen? Jeg har en outlook.com konto privat, og en exchange konto fra jobben i appen, og etter at de to flisene som var i WP 8.1 ble slått sammen til 1 i WP 10, virker det som det kun er outlook.com kontoen som gir varsel på låseskjermen og flisen. Mailer til exchange kontoen varsles på vanlig måte, men kun i varslingssenteret. Er det slik det er tenkt, eller er det en innstilling jeg ikke har funnet? Gjelder 930 btw.

Jeg tror 930/950 oppfører seg likt, jeg har 950 og det du spør om er ikke noe problem. For det første bør du un-pinne outlook mail programmet fra start-skjermen, istedet pinner du mailkontoene separat, da ser du hvor mange uleste du har for hver konto. På låseskjermen velger du hvilke varsler du har, selv har jeg 5 mailkontoer på telefonen, og alle kan man sette opp til å gi varsler på låseskjermen.

Lenke til kommentar

Da holder telefonen min på å laste ned Windows 10 endelig, med mindre det er en annen gigaoppdatering på windows phone 8.1 noe jeg tviler litt på. Jeg har Nokia Lumia 830, og windows phone 10 vil være "Make or break" for min del. Hvis ikke ting blir ordnet opp i nå så er det siste telefonen med Windows Phone på mange år. 

Dere som har Windows 10 innstallert, har det kommet på plass tastatur med swipe, cortana osv som var kun tilgjengelig i "select areas" på windows phone 8.1? Jeg er klar over at swipe fungerer hvis man velger engelsk tastatur, men det er ikke godkjent.

Kan man velge hvilke fliser som vises i action-center?

Kan man laste ned systemoppdateringer over mobildata?

Hvis telefonen går tom for strøm i løpet av natta, ringer fortsatt alarmen? (noe som er tilfelle på de fleste andre telefoner)

Er det kommet noen flere apps i Microsoft Store som ikke vises i Phone 8.1 store?

Er Notifications samkjørt med appene den viser notification til? I mitt tilfelle får jeg beskjed om at jeg har fått melding, går inn og sjekker meldingen. Men jeg må fortsatt gå fysisk inn i Action-center og swipe vekk hver notification uansett, selv om jeg har sjekket de.

Fungerer bildedeling med Facebook messenger på en fornuftig måte?

Tar det fortsatt 5 sekunder fra man åpner en app til den er "oppdatert" og viser nytt innhold, feks meldinger?

Når jeg får en notification, og åpner Messenger eller andre apps, må fortsatt appen "starte opp" og hente nytt innhold, selv om meldingen står i klartekst i Action-center.

Som dere kanskje skjønner er det mye jeg irriterer meg over når det gjelder Windows Phone, og opplevelsen har ikke blitt bedre av at Microsoft ikke har sluppet en eneste oppdatering siden jeg kjøpte telefonen i sensommer 2015. Jeg kan skjønne det med tanke på at de holder på med Windows 10, men det er da ingen andre produsenter som holder på sånn?

Ser fram til at telefonen er ferdig oppdatert i kveld :)

Lenke til kommentar

Jeg kan skjønne det med tanke på at de holder på med Windows 10, men det er da ingen andre produsenter som holder på sånn?

Har du ikke hørt om Android? Millioner av brukere som sitter med en gammel OS-versjon som de ikke får oppdatert. (Det er vel prosentvis flere Windows Phone-telefoner som kan oppdateres til Win 10 Mobile enn det er Android-telefoner som kan oppdateres til nyeste versjon av det OS-et.)

Lenke til kommentar

Quote: Hvis telefonen går tom for strøm i løpet av natta, ringer fortsatt alarmen? (noe som er tilfelle på de fleste andre telefoner)

Hvilke telefoner gjelder dette på sier du?

De jeg kan huske der dette fungerte: Eriksson T39i, Motorola Razr v3, Nokia N8, Alcatel Onetouch Scribe HD, Samsung SII+, Samsung S3.

Lenke til kommentar

Jeg kan skjønne det med tanke på at de holder på med Windows 10, men det er da ingen andre produsenter som holder på sånn?

Har du ikke hørt om Android? Millioner av brukere som sitter med en gammel OS-versjon som de ikke får oppdatert. (Det er vel prosentvis flere Windows Phone-telefoner som kan oppdateres til Win 10 Mobile enn det er Android-telefoner som kan oppdateres til nyeste versjon av det OS-et.)

Ja, du har et poeng der, Jeg bare synes det er rart at når de fleste windows-telefoner har samme operativsystem, så går det likevel 2 år og 3 måneder uten nevneverdige oppdateringer, det er veldig lenge når de liksom "satser" på et eget økosystem... (Denim kom januar 2014). 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...