Gå til innhold

Windows 10 (mobile). Do great things.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet om det er mulig å dele telefonens WIFI forbindelse som en hotspot (ikke telefonens mobilforbindelse). På OSX er ikke dette mulig da man må ha 2 Wifi "kort" da OSet ikke støtter virtuelle interfaces (doh...). IOS har samme begrensning som OSX, derav er håpet at WP har denne muligheten via en app eller lignende?

 

Hoteller er helt håpløse ift "antall enheter" og internettforbindelse er dyrt.

Endret av belsby
Lenke til kommentar

Hei. Jeg tenker på å kjøpe en backup telefon jeg kan bruke når jeg skal ut og ikke vil risikere å få ødlagt eller stjelt min dyrere lg samt når tlf skal på service.

 

Er lumia 640 bra valg? Godt nokk kamera og ytelse i nettleser og facebook? Kommer ikke til å bli brukt som primærtelefon

 

Ok hvordan er lyden når man hører på musikk?

Lumia 640 er en budsjetttelefon med generelt dårlig kamera og høytaler. Alt annet er brukbart. Windows 10 har fortsatt mye bugs.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt en Lumia 640 en stund nå og er faktisk imponert over kameraet. Man må huske på at det er snakk om en mobil som koster 1300kr i skrivende stund... Det at det ikke er akkurat like skarpt som kameraet i flaggskip til 5-6k er helt naturlig.

 

Jeg har brukt telefonen en stund og den har fungert bra som hovedtelefon. Er på utkikk etter en android telefon da jeg savner mulighet for root, custom roms og visse apper. Men bortsett fra ting jeg savnet i OS så fungerer den ypperlig.

 

Sjekk sample bilder fra testen på tek.no, så ser du kanskje om det er akseptabelt for en reservetelefon.

http://www.tek.no/artikler/test-microsoft-lumia-640-lte/185808/

 

Lyden med ørepropper i har jeg ingenting å utsette på. Batteritiden har vært en åpenbaring i forhold til de android telefonene jeg har hatt, men det er på 8.1. Windows 10 mobile har jeg ikke prøvd da enda da det fremdeles er pre-release, batteritiden vil nok varierer litt der.

 

Ved surfing merker du at det ikke er en top of the line prossesor på sider som ikke er lagd for mobiler, da den må jobbe litt for å skalere.  Forsinkelsen er så liten at jeg ikke opplevde det som problematisk, og så godt som alle nettsider tilbyr nå en mobilvennlig variant uansett. Du finner masse videoer på youtube med folk som surfer med den.

Endret av Hirulen
Lenke til kommentar

 

Hei. Jeg tenker på å kjøpe en backup telefon jeg kan bruke når jeg skal ut og ikke vil risikere å få ødlagt eller stjelt min dyrere lg samt når tlf skal på service.

 

Er lumia 640 bra valg? Godt nokk kamera og ytelse i nettleser og facebook? Kommer ikke til å bli brukt som primærtelefon

 

Ok hvordan er lyden når man hører på musikk?

Lumia 640 er en budsjetttelefon med generelt dårlig kamera og høytaler. Alt annet er brukbart. Windows 10 har fortsatt mye bugs.
Dårlig kamera...? Tja, vet ikke helt det...

 

"At Microsofts Lumia 640, til 1400 kroner, skal være så god i akkurat denne disiplinen er veldig overraskende. Imponasjen blir ikke mindre av at en mobil til rundt 8000 kroner, i form av iPhone 6 Plus og Galaxy S6 Edge, ikke får til det samme"

Fra tek.no

http://www.tek.no/artikler/test-billigtelefonen-kan-noe-de-svindyre-ikke-kan/185944?utm_source=prisguide.no&utm_medium=productPage&utm_campaign=articleList

Lenke til kommentar

Ville heller ikke sagt Lumia 640 har noe særlig bra kamera. Til prisen ja, men er ikke noe særlig imponert. Jeg syns både min Samsung S3 og iPhone 5S tar bedre bilder... 

 

Uansett. Blir spennende å se hva som skjer med WP 10. Det beste med WP i dag, er at den gjør at jeg ikke bruker mobilen så ofte som før. 

Lenke til kommentar

Hei. Jeg tenker på å kjøpe en backup telefon jeg kan bruke når jeg skal ut og ikke vil risikere å få ødlagt eller stjelt min dyrere lg samt når tlf skal på service.

 

Er lumia 640 bra valg? Godt nokk kamera og ytelse i nettleser og facebook? Kommer ikke til å bli brukt som primærtelefon

 

Ok hvordan er lyden når man hører på musikk?

 

Jeg syns ikke kameraet er noe særlig bra, føler de blir veldig 'crispy', ift. andre telefoner jeg har brukt. Dette er uten filtere etc.. 

 

Jeg er forsåvidt fornøyd med telefonen, har hatt den som primærmobil i en drøy måned. Det å bruke WP føles litt som å bruke tidligere iOS/Android versjoner, hvor alle tredjepartsprogrammene er 'litt' eldre og mangler funksjoner ift. konkurrerende OS. I tillegg er det viktig å ta stilling til app-utvalget. Populære apps som Snapchat er ikke tilgjengelig. 

 

Nettleseren er helt ok men krever noe tilvenning. Sidene lastes noe saktere enn hva jeg er vandt til. Spotify fungerer ypperlig, og driver mine Bowers&Wilkins P5 bra. 

 

Som backup; greit valg. 

Lenke til kommentar

 

 

Hei. Jeg tenker på å kjøpe en backup telefon jeg kan bruke når jeg skal ut og ikke vil risikere å få ødlagt eller stjelt min dyrere lg samt når tlf skal på service.

 

Er lumia 640 bra valg? Godt nokk kamera og ytelse i nettleser og facebook? Kommer ikke til å bli brukt som primærtelefon

 

Ok hvordan er lyden når man hører på musikk?

Lumia 640 er en budsjetttelefon med generelt dårlig kamera og høytaler. Alt annet er brukbart. Windows 10 har fortsatt mye bugs.
Dårlig kamera...? Tja, vet ikke helt det...

 

"At Microsofts Lumia 640, til 1400 kroner, skal være så god i akkurat denne disiplinen er veldig overraskende. Imponasjen blir ikke mindre av at en mobil til rundt 8000 kroner, i form av iPhone 6 Plus og Galaxy S6 Edge, ikke får til det samme"

Fra tek.no

http://www.tek.no/artikler/test-billigtelefonen-kan-noe-de-svindyre-ikke-kan/185944?utm_source=prisguide.no&utm_medium=productPage&utm_campaign=articleList

Den har et bra kamera i forhold til prisen man betaler, men det blir en annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hei. Jeg tenker på å kjøpe en backup telefon jeg kan bruke når jeg skal ut og ikke vil risikere å få ødlagt eller stjelt min dyrere lg samt når tlf skal på service.

 

Er lumia 640 bra valg? Godt nokk kamera og ytelse i nettleser og facebook? Kommer ikke til å bli brukt som primærtelefon

 

Ok hvordan er lyden når man hører på musikk?

Jeg syns ikke kameraet er noe særlig bra, føler de blir veldig 'crispy', ift. andre telefoner jeg har brukt. Dette er uten filtere etc..

 

Jeg er forsåvidt fornøyd med telefonen, har hatt den som primærmobil i en drøy måned. Det å bruke WP føles litt som å bruke tidligere iOS/Android versjoner, hvor alle tredjepartsprogrammene er 'litt' eldre og mangler funksjoner ift. konkurrerende OS. I tillegg er det viktig å ta stilling til app-utvalget. Populære apps som Snapchat er ikke tilgjengelig.

 

Nettleseren er helt ok men krever noe tilvenning. Sidene lastes noe saktere enn hva jeg er vandt til. Spotify fungerer ypperlig, og driver mine Bowers&Wilkins P5 bra.

 

Som backup; greit valg.

Problematikken rundt manglende og uoppdaterte applikasjoner forsvinner forhåpentligvis når Project Astoria er ferdig.

Lenke til kommentar

Prøver å installere win10 på mobilen men når jeg trykker på get preview, får jeg bare en feilmelding.

Den sier at det er noe feil med tilkobling og at jeg må sjekke tidsinnstilingen. Har prøvd hard reset på mobilen og installere appen på nytt, men d hjelper uke. Noen som jhar vært borti dette?

Mobilen er en lumia 735.

Lenke til kommentar

Hadde med en 640XL som ble kjøpt dagen før jeg dro på 2 uker ferie og alle feriebildene er tatt med denne. De som så på bildene skrøt av hvor bra bildene var så direkte dårlig er absolutt ikke kameraet og selv synes jeg det er mer enn godt nok forløpig. Synes det er helt utrolig hva man får for 2000,- i en 640XL. (tidligere smarttelefoner er SGSII, iP4, iP4S og iP5S). Jeg har stor tro på MS sin satsing her og det er årsaken til "stunt" kjøpet.

 

WP10 venter jeg med til etter release.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hadde de fått til Android apper som kjører virtuelt eller noe, hadde det vært en slager.

Liker også continuum. De burde dratt det enda lenger og slått Apple ved å levere full Windows 10 som kjører vanlige programmer også på telefonen, og som aktiveres når den kobles til en ekstern skjerm.

Da hadde de tatt hele telefon verden med storm. Hvorfor ha en pc hjemme og en telefon når du har alt i en enhet.

Lenke til kommentar

Det går nok mer og mer ditt siden "nettbrett" som Surface Pro"X" vel gjør noe lignende. Airplay og Chromecast har allerede muligheter for å vise telefonens flate på eksterne skjermer men MS er vel de som har gjort mest for å få konsolidert OS opplevelse uavhengig av plattform og prosessorarkitektur så man får se hva som skjer videre. Ift. apps på andre plattformer så har de allerede lagt godt til rette for utviklere å kunne porte sine applikasjoner til WP så nå er det mer opp til utviklerne. Er egentlig glad for at man ikke først og fremst legger opp til å kjøre tapper fra android og iOS virtuelt/emulert på WP da det kan åpne et vepsebol av problemer og latmannsarbeid, gi meg heller utviklere som sørger for at appen kjører godt på plattformen. Når det gjelder kjøring av desktop programmer så MS har begynt å få til en god hypervisor så kanskje en god implementasjon av å kjøre eks. alle desktop applikasjoner på WP med ARM er nærmere enn man tror. Intel har også mye spennende på gang ift. det mobile markedet, så fremtiden er spennende.

 

WP med WP10 og økosystemet til MS rundt dette kommer nok til å bli en slager uansett og det blir spennende å følge utviklingen mot jul og neste sommer. Jeg tror at elektrokjeder ol. vil våkne fra "lets sell the same shit every year" dvalen utover og se potensialet til WP10 og ha mer fokus på salg av mobiler med dette, gjerne parret med latops med windows 10 eller Surface.

Det som vil slite mest med å møte det enorme potensialet Win10, WP10, Azure, Onedrive og Office365 nå beveger seg inn i er Google. Apple har et lignende økosystem de kan videreutvikle. Google har i grunn bare android, litt halvdårlige skytjenester (med unntak av en god søkemotor samt youtube) og en chromepc plattform som nesten ingen benytter, så de må legge seg i selen. Men at MS nå utover kommer til opparbeide seg et forsprang på både Apple og Google tror jeg på.

 

 

Tiden for "vi har den kuleste mobiltelefonen med Android x.x" som Samsung, Sony og flere har støttet seg på lenge er over. MS forstod at Apple hadde gjort noe veldig riktig med å skape et fullstendig økosystem og har derfor jobbet hardt med å bli en seriøs, enda bedre og farlig aktør her. Fremtiden er at skillene mellom plattformer hviskes ut og at du får alt i ett økosystem og det har MS skjønt, jobbet hardt for å få det til og ser ut til å være foran sine konkurenter om kun kort tid. Ikke minst har de et godt utgangspunkt for å komme først i mål med dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

De appene jeg savner mest på WP er:

(dette er langt fra en komplett liste, men det jeg har giddet å notere ned, vet det er mye mer. Vil sette sammen en mer komplett liste etterhvert).

 

- Garmin Connect, brukes daglig.

- Strava, brukes daglig

- Withings, Lifesum, Myfitnesspal

- Shazam, erstattet med Soundhound, brukes dog sjelden men kjekk å ha når det trengs.

- TomTom, fortsatt min foretrukne bilnavigator. Bruker dog Google Maps og HERE Maps til gå og sykling.

- Altibox TV overalt, brukes mest på nettbrett og pc.

- Pent.no, dog andre tjenester som accuweather funker greit og den innebygde er tålelig grei.

- Tinder, brukes kun som tidsfordriv i perioder

- Happn, samme som tinder, moro/tidsfordriv.

- Snapchat, bruker dette kun fordi andre vil ha meg der

- Lark, et søvnmonitoreringsystem jeg har brukt noen år.

- Instagram, noe jeg følger andre på men ikke bruker så mye selv

- Ingen birken app, men birkensim web gjør uansett en bedre jobb

- HBO Nordic

- En ordentlig google maps app til WP, men tja.

- noen reise og billett apper, ikke sjekket Ruter, NSB og Oslo sporveier appene ennå.

 

Samt funksjoner jeg savner:

- ingen innebygd lydopptak app, dette kommer dog i wp10

- waypoints i navigering, ekstremt tungtvindt å få til noe som ligner nå.

- rask tilgang til kamera fra låseskjermen (kan dog legges i nedtrekksmenyen)

- mulighet til å la fysisk låseknapp ta bilde i kameramodus.

- At livetiles ikke kan vise live-info i minste størrelse, bare merkelig.

 

Ting som irriterer meg:

- "utgiver tillater ikke installasjon av denne appen på SD kort"

Ting som ikke bare gjelder WP
- Wifi hotspot av Wifi, krever virtuelt wifi-interface noe som bare er en funksjonsbegrensning i de fleste mobil-os.

 

Uvante ting:

- Jeg trykker veldig ofte på låseknappen eller windows knappen når jeg skal ta bilder. En vanesak som vil gå seg til.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...