del_diablo Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Finland har et fantastisk system, noe stortinget kan se etter. Kan du utdype? Eneste jeg har sett så langt er påstanden om at skolen ikke er underlagt undervisningsdepartmanget direkte, derav slipper man policy forandringer etter småvalg. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 https://snl.no/Skole_og_utdanning_i_Finland Finland har altså svært få privatskoler. Ikke akkurat et eksempel som støtter din argumentasjon... Du klarte altså kun å henge deg opp i delen om privatskoler, og ikke hovedpoenget; som var at politikerne bør holde fingrene borte fra skolesystemet!? Åja, så det er bare hovedpoenget ditt som er "åpent for kommentarer"? Finland har altså svært få privatskoler. Ikke akkurat et eksempel som støtter din argumentasjon...Tja, men så er kanskje ikke Finland helt som man forestiller seg heller? http://blogs.spectator.co.uk/coffeehouse/2013/06/is-finland-a-choice-less-education-miracle/ Dog, ett bedre spørsmål er vel om det man investerer i utdanning er verdt det i det hele tatt, eller om det hele er ett enormt tapsprosjekt ala månelanding? I hvilke land er det man har ingeniørfag og økonomi på barneskolen? Selvsagt finnes det uenighet om hva som er en god skole. Poenget mitt var bare at er merkelig å trekke frem Finland som et godt eksempel, og samtidig argumentere for privatisering. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 (endret) I hvilke land er det man har ingeniørfag og økonomi på barneskolen?Retorisk spørsmål? Selvsagt finnes det uenighet om hva som er en god skole. Poenget mitt var bare at er merkelig å trekke frem Finland som et godt eksempel, og samtidig argumentere for privatisering.Mitt poeng var vel at Finland kanskje ikke er "best-in-class" og derfor kanskje det hadde vært vel så interessant å forstå hva som skjer i Asia. Endret 30. januar 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Ikke et retorisk spørsmål. Spurte ut i fra linken du la ved. Nå var det vel Finland debatten handlet om, påpekte bare at jeg er skeptisk til det eksempelet i forhold til privatisering. Uansett er jeg usikker på hvor relevant det er å sammenligne med land utenfor vesten. Noen systemer er nok vanskelige å lære av uten at vi må gjøre store endringer i f.eks arbeidsmengde og arbeidsmoral. Apropo det: Nesten litt paradoksalt at man i Norge diskuterer hvordan man kan senke forventningspress og stress for barn og ungdom, men nærmest i samme åndedrag presterer å lanserere strengere kunnskapskrav, økt timetall osv. i skolen. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Ikke et retorisk spørsmål. Spurte ut i fra linken du la ved. Jeg lurte på det så leste igjennom igjen, men fant ingen referanser der. Nå var det vel Finland debatten handlet om, påpekte bare at jeg er skeptisk til det eksempelet i forhold til privatisering.Det er jeg enig i, det kan vel heller holdes frem på at det er mulig å oppnå brukbare resultater på tross av ett offentlig skolesystem (eller også med, eller hvordan man nå vil formulere det) Uansett er jeg usikker på hvor relevant det er å sammenligne med land utenfor vesten. Noen systemer er nok vanskelige å lære av uten at vi må gjøre store endringer i f.eks arbeidsmengde og arbeidsmoral.Jeg finner det noe merkelig at man ikke vil sammenligne med personer av annen rase, spesielt ettersom disse landene har gjort enorme bedringer i sine skolesystemer i de siste tiårene. Dog, kan jeg forstå at man vil omgå tema med arbeidsmengde og arbeidsmoral, som ser ut til å ha blitt tabu i skolesammenheng Apropo det: Nesten litt paradoksalt at man i Norge diskuterer hvordan man kan senke forventningspress og stress for barn og ungdom, men nærmest i samme åndedrag presterer å lanserere strengere kunnskapskrav, økt timetall osv. i skolen. Helt enig, det er noe som ikke "henger på greip" Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 31. januar 2015 Del Skrevet 31. januar 2015 @LucarioX. Nei det er ikke bare hovedpoenget som er åpent for kommentar, men vi kan enten bedrive flisespikkeri eller diskutere sak. Saken er: dersom skolen blir bedre når politikerne holder fingrene av fatet, hvorfor da all denne detaljstyringen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå