Gjest Slettet+2534 Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 ....men hvor inntektene kommer fra har i utgangspunktet lite å si for kvaliteten på produktet. Akkurat dette tror jeg man skal være litt forsiktig med å bastant påstå. Ellers så skriver du mye fornuftig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Du ønsker private skoler uten politisk innblanding. Hvem skal lage læreplanene? Skolene selv? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Skolene selv? Er det lurt å la nesten 3000 grunnskoler få bestemme hver sin læreplan? 3000 forskjellige læreplaner? Vi snakker da om titalls tusen elever som går ut av skolen med vidt forskjellig kunnskap. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 (endret) Er det lurt å la nesten 3000 grunnskoler få bestemme hver sin læreplan? 3000 forskjellige læreplaner? Vi snakker da om titalls tusen elever som går ut av skolen med vidt forskjellig kunnskap. Hvorfor er det ikke lurt? Bør det ikke være opp til foreldrene å velge hvilke skole deres barn skal gå på? Hvorfor skal dette være noe staten og politikerne har noe med å gjøre? Og hvorfor er det negativt at elever går ut av skolen med vidt forskjellig kunnskap? Alle barn er forskjellige, derfor gir det vel lite fornuft å presse alle gjennom det samme utdanningsløpet!? Endret 27. januar 2015 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Teoretisk sett kan en ha nasjonale årlige prøver som fastsetter karakterer for samtlige elever. Det kan utgis ut ei blekke som forteller hvilke områder neste års prøver vil dekke/vektlegge/pensum. Unødvendig byråkrati, om det er behov for noen slike prøver vil markedet levere disse. Se f.eks. SAT, GRE, GMAT etc i USA Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Er det lurt å la nesten 3000 grunnskoler få bestemme hver sin læreplan? 3000 forskjellige læreplaner? Vi snakker da om titalls tusen elever som går ut av skolen med vidt forskjellig kunnskap.Ta en titt på samme "problemet" på internasjonalt nivå, man har 180 land, mange som lar avgjørelsene tas på lavere nivå, om kanskje ikke på skolenivå. Vi snakker da om millioner av elever og flere hundre skoleplaner som vil gå ut av skolen med vidt forskjellig kunnskap, bør ikke FN sette ned foten og tvinge alle til å lære det samme? Lenke til kommentar
Spider Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Jeg kjenner ikke til finansieringsmodellen i Finland. Er det slik at hver skole får samme budsjett (dvs en gitt sum pr elev), eller er det forskjell fra skole til skole? Ellers så er det vel en vesentlig forskjell på en skole finansiert av skattebetalerne og en skole hvor man betaler skolepenger? Jeg kjenner ikke til, og finner for øyeblikket ingen informasjon om hvordan utdanningsbusdjettet i Finland blir forvaltet, annet enn at det er desentralisert. For Finland sin del så er det problematisk å se etter forskjeller i finansiering da privatskoler der ikke har lov til å kreve skolepenger. Isteden får de den samme økonomiske støtten som de offentlige, altså av lokalstyrene. Ofte er det vel slik at øvrige privatskoler har mer penger enn det de offentlige blir forvaltet, men om det er derfor elevene gjør det bedre er diskutabelt, spesielt hvis man sammenligner disse med de offentlige skolene i Finland som stort sett følger det samme utdanningsparadigmet. Å skulle sammenligne skoler på tvers av landegrenser blir uansett et mer omfattende arbeid da det forutsetter at flere faktorer blir tatt med i beregningen enn kun finansieringsmuligheter. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Ellers bare påpeke at Finland ikke ligger SÅ langt fremme (i matte) Hvorfor så mye oppmerksomhet omkring Finland, og så lite om Singapore og Korea? Lenke til kommentar
Spider Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Hvorfor så mye oppmerksomhet på internasjonale målinger, vil jeg heller si. Det Finland gjør rett, mener jeg, er at de ikke lar disse målingene legge føringer for utdanningspolitikken. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Hvorfor så mye oppmerksomhet på internasjonale målinger, vil jeg heller si. Det Finland gjør rett, mener jeg, er at de ikke lar disse målingene legge føringer for utdanningspolitikken. Hmm, det var vel nettopp slike målinger som gjorde at de gjennomførte sine reformer i skolen for noen tiår siden om jeg ikke husker feil. Nå derimot er de blitt "complacent" og er nok fare for å begynne å skli nedover Lenke til kommentar
Spider Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Hmm, det var vel nettopp slike målinger som gjorde at de gjennomførte sine reformer i skolen for noen tiår siden om jeg ikke husker feil. Nå derimot er de blitt "complacent" og er nok fare for å begynne å skli nedover Mulig det, men så får det også være opp til Finland å vurdere selv hvorvidt det å «skli nedover» er negativt for dem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Teoretisk sett kan en ha nasjonale årlige prøver som fastsetter karakterer for samtlige elever. Det kan utgis ut ei blekke som forteller hvilke områder neste års prøver vil dekke/vektlegge/pensum.Unødvendig byråkrati, om det er behov for noen slike prøver vil markedet levere disse. Se f.eks. SAT, GRE, GMAT etc i USA Universitetene og arbeidslivets tester kommer inn noe seint. Skal en ha konkurransedrevet grunnskole bør offentlige tester innføres fra 1 klasse, etter videregående kan en godt droppe disse testene. Dette for å ha en viss oversikt over hvem som deltar og hvordan disse ligger an underveis. Note: Jeg bemerker igjen at jeg ikke nødvendigvis synes dette er noen god løsning. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 (endret)   Universitetene og arbeidslivets tester kommer inn noe seint. Skal en ha konkurransedrevet grunnskole bør offentlige tester innføres fra 1 klasse, etter videregående kan en godt droppe disse testene. Dette for å ha en viss oversikt over hvem som deltar og hvordan disse ligger an underveis. Note: Jeg bemerker igjen at jeg ikke nødvendigvis synes dette er noen god løsning. Der eksisterer standariserte tester på lavere nivå også, så om foreldre/skoler ønsker å teste er dette tilgjengelig. Derimot vil jeg vel påpeke at jeg tror det er en feiltolkning å anse at konkurranseutsatte skoler medfører testing. Dvs konkurranseutsatte skoler forutsetter ikke noen konkurranse mellom elever, eller mellom skoler for å få best mulig poeng. Dette har såvidt jeg kan se intet med å utsette skoler for konkurranse å gjøre, selv om det muligens kan være at mer (eller mindre) testing vil bli resultatet. Det jeg derimot er relativt sikker på er at det ikke vil være noen nasjonal testing av alle elever. ; Mulig det, men så får det også være opp til Finland å vurdere selv hvorvidt det å «skli nedover» er negativt for dem.Selvfølgelig, jeg bare påpekte at disse internasjonale testene er noe de også i Finland tar med i sine vurderinger. Endret 27. januar 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Skille skole og stat? Sørge for at tusenvis av norske unger ikke får råd til å gå på skole. Det gjør sikkert susen. Det er ingen som stopper deg fra å generøst gi av din egen lommebok slik at disse "tusenvis av norske unger" får råd til å gå på skole. Tror nok jeg heller måtte satset på å fått hjelp av andre selv. Er en av mange studenter i landet her som nyter godt av utdanningstilbudet vi har i landet her. Hadde mine foreldre måttet betale for den høyere utdanningen jeg tar nå, så ville jeg nok ikke hatt muligheten til å gjøre det. Takket være det norske utdanningsystemet er jeg opplyst nok til å se at det du presenterer her er hinsides all fornuft, og heldigvis er virkelighetsfjernt. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Så det norske utdanningssystemet har opplyst deg om hva du bør mene, men ikke gitt deg redskapene for at du selv kan tenke deg logisk frem til de samme konklusjoner og argumentere for disse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Takket være det norske utdanningsystemet er jeg opplyst nok til å se at det du presenterer her er hinsides all fornuft, og heldigvis er virkelighetsfjernt. Kanskje du kan utbrodere hvorfor det er virkelighetsfjernt? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Hvorfor så mye oppmerksomhet omkring Finland, og så lite om Singapore og Korea? Antagelsen i vesten er vel at Singapore og S-Korea gjør ting veldig annerledes. Samme med resten av Asiatene. Det er godt mulig det handler om at man ikke er villig til å undersøke disse systemene over lang tid, i dybden. Dog, det er jo ganske vanlig at man er veldig redd for dybdeundersøkelser, da de tar tid. Hvorfor så mye oppmerksomhet på internasjonale målinger, vil jeg heller si. Det Finland gjør rett, mener jeg, er at de ikke lar disse målingene legge føringer for utdanningspolitikken. Vis man er villig til å skille mellom resultat, metode og kultur, skal det fint la seg gjøre å ape litt etter undersøkelsene. Er man ikke det, så er jeg enig med deg. Det blir feil å kopiere overflaten av et utdanningsystem, uten å ta med røttene. Eller adaptere feilene i det. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 (endret)   Antagelsen i vesten er vel at Singapore og S-Korea gjør ting veldig annerledes. Samme med resten av Asiatene. Det er godt mulig det handler om at man ikke er villig til å undersøke disse systemene over lang tid, i dybden. Dog, det er jo ganske vanlig at man er veldig redd for dybdeundersøkelser, da de tar tid. En overfladisk undersøkelse vi fort konkludere med at den største forskjellen er at de studerer via osmosis. Dvs de legger lærebøkene på pulten, så legger de hodet på lærebøkene, og så sover de mens kunnskapen trekkes inn i hodet via osmosis.http://en.wikipedia.org/wiki/Osmosis Endret 29. januar 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 (endret) Finland har et fantastisk system, noe stortinget kan se etter. Endret 30. januar 2015 av Slettet-7WVSGN Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 30. januar 2015 Del Skrevet 30. januar 2015 Finland har et fantastisk system, noe stortinget kan se etter. Politikerne i Norge vil ha full kontroll på hva våre barn lærer, derfor er det nok litt mye forlangt at de skal lære av finnene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå