Gå til innhold

I Norge har politikerne skole på agendaen. I Finland holder politikerne fingrene av fatet.

Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Aftenposten melder i dag at læreryrket er et yrke som har falt fra statustoppen og sammenlikner i artikelen blant annet skolesystemet i Norge mot skolesystemet i Finland. Skolesystemet i Finland trekkes ofte frem som et eksempel på et skolesystem som fungerer og der lærerne nyter forholdsvis stor respekt (noe man selvsagt kan diskutere), mens skolesystemet i Norge sjeldent gjør seg spesielt bemerket innenfor noe som helst.

Som mulig årsak (til lærernes lave status og den norske skolen sin kvalitet) nevnes graden av politikernes innblanding i skolesystemet.

...Den finske skolen er i liten grad styrt utenfra av politikerne og har gjennomgått få reformer eller politisk styrte endringer.
I Norge er situasjonen omvendt: Politikerne har siden 90-tallet gjennomført tre skolereformer og innført flere endringer i tillegg. De har innført målinger, regulert lærernes arbeidstid og gitt dem flere skjemaer å fylle ut i håp om å gjøre norsk skole bedre og læreryrket mer attraktivt.

I Norge har politikerne skole på agendaen. I Finland holder politikerne fingrene av fatet.

Så dersom vi tar utgangspunkt i at påstandene overfor er sanne: hvorfor kan ikke da bare politikerne i Norge holde fingrene sine borte fra skolesystemet? Hvorfor må politikerne i Norge hele tiden gjennomføre alle disse skolereformene? Hva slags skolesystem kunne vi hadde dersom skolen overhodet ikke hadde vært et statlig anliggende?

For meg som liberalist er svaret rimelig enkelt: det aller meste som politikerne blander seg inn i ender opp i ender opp med å bli dyrt og i beste fall middelmålig, og skole er her intet unntak. Derfor så er det aller beste vi kan gjøre når det kommer til noe så viktig som utdanning, det er å gjøre utdanning uavhengig av staten. Med andre ord: skill stat og utdanning på samme måte som vi har skillt stat og religion. Det ville vært til det aller beste for våre barn sin utdanning... men det er nå bare min mening og mine tanker om saken nå på morgenkvisten. Det er nok mange som vil være uenige i dette synspunktet, men diskuterer gjerne saken. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nok den gode, gamle "pay peanuts, get monkeys"-problematikken. Statusen til et yrke henger sammen med lønn, som igjen påvirker hva slags folk som tiltrekkes av yrket. Læreryrket vil aldri bli mer respektert av at man simpelten sier at "lærere er viktige", men i kraft av hvilken sosial status lærerlønna tillater deg og hvor mange høyt kompetente mennesker som søker seg til yrket selv om de fint kunne gjort en god karriere på andre fronter. Når skolen skal være offentlig blir dette vanskelig å opprettholde, siden de lønnes over statsbudsjettet og de hver gang må kjempe med andre, viktige budsjettposter om potten. Dyre privatskoler til utvilsomt heve lærernes lønn og status, men den modellen har sine egne utfordringer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Nettopp. Man kan messe så mye man vil om at "motivasjonen er det viktigste for lærerne" og si at "det å være lærer er et bra yrke", men så lenge man ikke følger det opp med skikkelig lønn så blir resultatet deretter.

Ang. det at privatskoler i dag er dyre: kan dette ha sammenheng med at det hovedsaklig er rike mennesker som har råd til å betale for utdanning til sine barn to ganger? For det er faktisk det man må gjøre om man sender poden på privateskole: Først må man betale for det offentlige skolesystemet over skatteseddelen, så må man betale for den private skolen av egen lommebok. Dette er som oftest kun de velbemiddlede som har mulighet til, mens de med dårlig råd må 'ta til takke' med en middelmålig offentlig skole. Nå skal ikke jeg snakke nedsettende om norsk skole, men vi må erkjenne at den norske skole sjeldent skiller seg ut på noen som helst måte.

Ville det ikke vært mye mer rasjonelt å sette ned skattene og privatisere skolesektoren? Da kunne de fleste fått muligheten til å bruke de ekstra pengene til selv velge den skolen de synes er best for sine barn. Men selvsagt, det å sette ned skatter og privatisere skoler vil nok få mange statstilhengere til å se rødt; så det kan bli en utfordring å få gjennomslag for.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Den tanken er det nok bare å skrinlegge for nærmeste fremtid. Selv de ørsmå liberaliseringene som dagens regjering har gjort har vært nok til å utløse et velgerskred over til AP, uten at det er blitt sagt et ord om private grunnskoler. Det er rett og slett for liten oppslutning rundt denne typen politikk og jeg tror det må gå mange tiår før det endrer seg, om det gjør det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Den tanken er det nok bare å skrinlegge for nærmeste fremtid. Selv de ørsmå liberaliseringene som dagens regjering har gjort har vært nok til å utløse et velgerskred over til AP, uten at det er blitt sagt et ord om private grunnskoler. Det er rett og slett for liten oppslutning rundt denne typen politikk og jeg tror det må gå mange tiår før det endrer seg, om det gjør det.

Du har nok dessverre rett i at vi neppe kommer til å se noen endring på dette området i vår levetid, men det betyr jo ikke at man må slutte å kjempe for det. Med tid og stunder vil forhåpentligvis flere og flere skjønne at dagens system ikke er det beste, og da vil de begynne å stemme på partier som fører en mer liberalistisk politikk. Vel, det er lov å håpe ihvertfall. Men klart, evt sosialister som leser dette vil nok sette kaffen i vrangstrupen. :)

Lenke til kommentar

Du har nok dessverre rett i at vi neppe kommer til å se noen endring på dette området i vår levetid, men det betyr jo ikke at man må slutte å kjempe for det. Med tid og stunder vil forhåpentligvis flere og flere skjønne at dagens system ikke er det beste, og da vil de begynne å stemme på partier som fører en mer liberalistisk politikk. Vel, det er lov å håpe ihvertfall. Men klart, evt sosialister som leser dette vil nok sette kaffen i vrangstrupen. :)

Tja, man kan da være sosialist, og være enig i at politikere må detaljstyre skolen mindre :)

Får det til fint jeg, forøvrig "ish" hva SV ønsker nå, med et mindre skjemavelde, og det de kaller en "tillitsreform".

Men er helt enig, skolen hadde vært bedre uten at gamle menn på stortinget skal detaljstyre alt som skjer!

Lenke til kommentar

Det skolesystemet som hylles i Finland er meg bekjent ikke privatisert, men heller desentralisert. Slik jeg har forstått det blir finske skoler bevilget statlige midler, hvor det er den enkelte skole/lokalstyre som selv bestemmer hvordan disse skal brukes. Med andre ord anerkjenner de at læringsforhold og behov er forskjellig fra sted til sted, og de tilpasser utdanningen deretter.

Lenke til kommentar

Ville det ikke vært mye mer rasjonelt å sette ned skattene og privatisere skolesektoren? Da kunne de fleste fått muligheten til å bruke de ekstra pengene til selv velge den skolen de synes er best for sine barn. Men selvsagt, det å sette ned skatter og privatisere skoler vil nok få mange statstilhengere til å se rødt; så det kan bli en utfordring å få gjennomslag for.

https://snl.no/Skole_og_utdanning_i_Finland

Finland har altså svært få privatskoler. Ikke akkurat et eksempel som støtter din argumentasjon...

Lenke til kommentar

Finland har altså svært få privatskoler. Ikke akkurat et eksempel som støtter din argumentasjon...

Tja, men så er kanskje ikke Finland helt som man forestiller seg heller?

http://blogs.spectator.co.uk/coffeehouse/2013/06/is-finland-a-choice-less-education-miracle/

Dog, ett bedre spørsmål er vel om det man investerer i utdanning er verdt det i det hele tatt, eller om det hele er ett enormt tapsprosjekt ala månelanding?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Skille skole og stat? Sørge for at tusenvis av norske unger ikke får råd til å gå på skole. Det gjør sikkert susen.

Det er ingen som stopper deg fra å generøst gi av din egen lommebok slik at disse "tusenvis av norske unger" får råd til å gå på skole.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det skolesystemet som hylles i Finland er meg bekjent ikke privatisert, men heller desentralisert. Slik jeg har forstått det blir finske skoler bevilget statlige midler, hvor det er den enkelte skole/lokalstyre som selv bestemmer hvordan disse skal brukes. Med andre ord anerkjenner de at læringsforhold og behov er forskjellig fra sted til sted, og de tilpasser utdanningen deretter.

Ja det er jeg klar over. Poenget her er imidlertid graden av politisk innblanding: dersom det offentlige skolesystemet i Finland trekkes frem som et bra eksempel da det har liten grad av politisk innblanding, kunne systemet da blitt enda bedre dersom de samme skolene var privat drevet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

...dersom det offentlige skolesystemet i Finland trekkes frem som et bra eksempel da det har liten grad av politisk innblanding, kunne systemet da blitt enda bedre dersom de samme skolene var privat drevet?

Det er ingenting som tilsier at private skoler har mindre politisk innblanding. Det kommer helt an på regelverket de private skolene må arbeide under.

Ønsker politikerne å blande seg inn vil de gjøre det uavhengig av finansiell metode.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er ingenting som tilsier at private skoler har mindre politisk innblanding. Det kommer helt an på regelverket de private skolene må arbeide under.

Ønsker politikerne å blande seg inn vil de gjøre det uavhengig av finansiell metode.

Private skoler som er underlagt offentlig styring er i prinsippet ikke private skoler. Dersom vi ikke kan enes om det så er det lite poeng i å fortsette diskusjonen. Med privat skole så mener jeg en skole som finansierer seg selv og som selv bestemmer sitt undervisningsopplegg.

Lenke til kommentar

Ja det er jeg klar over. Poenget her er imidlertid graden av politisk innblanding: dersom det offentlige skolesystemet i Finland trekkes frem som et bra eksempel da det har liten grad av politisk innblanding, kunne systemet da blitt enda bedre dersom de samme skolene var privat drevet?

De offentlige skolene i Finland er etter mitt skjønn i nøyakig samme sko som som private skoler andre steder. Hvordan blir da noe som er prinsippielt helt likt bedret av å endre hvor pengene kommer fra?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

De offentlige skolene i Finland er etter mitt skjønn i nøyakig samme sko som som private skoler andre steder. Hvordan blir da noe som er prinsippielt helt likt bedret av å endre hvor pengene kommer fra?

Jeg kjenner ikke til finansieringsmodellen i Finland. Er det slik at hver skole får samme budsjett (dvs en gitt sum pr elev), eller er det forskjell fra skole til skole? Ellers så er det vel en vesentlig forskjell på en skole finansiert av skattebetalerne og en skole hvor man betaler skolepenger?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Med privat skole så mener jeg en skole som finansierer seg selv og som selv bestemmer sitt undervisningsopplegg.

To vidt forskjellige ting.

Jeg kan være enig at penger direkte fra kunder er mer konkurranse fremmende enn statlig tilførte midler, men hvor inntektene kommer fra har i utgangspunktet lite å si for kvaliteten på produktet.

Du ønsker private skoler uten politisk innblanding. Hvem skal lage læreplanene?

Teoretisk sett kan en ha nasjonale årlige prøver som fastsetter karakterer for samtlige elever. Det kan utgis ut ei blekke som forteller hvilke områder neste års prøver vil dekke/vektlegge/pensum.

Sånn sett kan skolene utarbeide egne læreplaner og elever kan velge om de gidder å gå på skolen eller ikke. Alt som betyr noe er resultatet på de årlige prøvene, her deltar alle som melder seg opp. De som er under 16 må delta i prøven for sitt kull (aka. grunnskole), etter dette er det frivillig. Hver eneste karakter du får opp gjennom livet går rett inn på CV'en.

Det er vel så nær fri konkurranse en kommer, men om det er spesielt smart skal jeg ikke uttale meg om.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...