Gå til innhold

Høyere utdanning

Workman94

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig kan du klare det, men alt er avhengig av innstatsen din. Er du innforstått med at studie er en fulltidsjobb, og krever ~40 timer i uken, og faktisk jobber så mye med det, så går det nok bra!

40 timer inkludert forelesninger ikkesant?

Hvis man ser på det mer som en jobb og mindre som skole så tror jeg ting kan bli litt lettere å se på det.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan du klare det, men alt er avhengig av innstatsen din. Er du innforstått med at studie er en fulltidsjobb, og krever ~40 timer i uken, og faktisk jobber så mye med det, så går det nok bra!

http://www.tu.no/karriere/2014/02/04/sivilokonomstudenter-bruker-minst-tid-pa-studier

Det er vel de færreste studenter som faktisk jobber 40 timer i uka.

Er nok ikke alle som jobber så mye, men man må regne med å holde på minst 20-30 timer i uka for å ha sjans til å få toppkarakterer i alle fag.

Lenke til kommentar

http://www.tu.no/karriere/2014/02/04/sivilokonomstudenter-bruker-minst-tid-pa-studier

Det er vel de færreste studenter som faktisk jobber 40 timer i uka.

Er nok ikke alle som jobber så mye, men man må regne med å holde på minst 20-30 timer i uka for å ha sjans til å få toppkarakterer i alle fag.

Er ikke så avhengig av toppkarakterer så lenge jeg får minst stå karakter og topp C

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at du gjorde det elendig på VGS da?

Og er det noen grunn til at det kommer til å endre seg høyere utdanning?

var veldig skolelei mot VGS så var veldig umotivert til å jobbe.

Vil endre seg ettersom etter 1 år på Folkehøgskole og dette året med jobbing for å nedbetale lånet på Folkehøgskolen føler jeg meg klar for skole igjen

Lenke til kommentar

Så lenge grunnen til at du fekk lave karakterar på vgs var manglande motivasjon, og du no klarer å motivere deg til å gjennomføre ei høgare utdanning så skal det ikkje være umogleg å komme seg gjennom den.

Men vær oppmerksom på at nivået sjølvsagt blir høgare slik at du må jobbe meir for å få brukbare karakterar.

Kor krevande utdanning er vil sjølvsagt også variere alt etter kva type høgare utdanning du tar. Ein ingeniørgrad krever meir enn bachelor i samfunnsøkonomi.

Ein tommelfingerregel er at ein går ned omtrent ein karakter i snitt når ein går opp eit nivå i utdanninga.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at mange her svarer ærlig. Men må bare få sagt at svar her har gitt meg mer selvtillit og motivert meg mer til å faktisk ta utdanninga i sikte :D. Ta

Takker for ærlige svar folkens og takker de som svarer videre.

Endret av Workman94
Lenke til kommentar

Ein tommelfingerregel er at ein går ned omtrent ein karakter i snitt når ein går opp eit nivå i utdanninga.

What? Tidenes merkeligste påstand! Tenkter man sånn er det ingen som får bedre enn C på Bachelor (6 på ungdomskolen, 5 på videregående, C (4) på bachelor). Eventuelt da D på Master. Flesteparten av de jeg kjenner har gått opp i snitt fra videregående, for de var dritt lei almennfag og slike ting, men når de fikk lov å studere det de faktisk hadde lyst til, steg motivsjonen kraftig, og karakterene like så!

• Liker 2
Lenke til kommentar

What? Tidenes merkeligste påstand! Tenkter man sånn er det ingen som får bedre enn C på Bachelor (6 på ungdomskolen, 5 på videregående, C (4) på bachelor). Eventuelt da D på Master. Flesteparten av de jeg kjenner har gått opp i snitt fra videregående, for de var dritt lei almennfag og slike ting, men når de fikk lov å studere det de faktisk hadde lyst til, steg motivsjonen kraftig, og karakterene like så!

Det er berre ein tommelfingerregel som tar utgangspunkt i like studievaner. Dei som segler gjennom ungdomsskulen med kun 6'ere utan å gjere lekser vil ofte gå ut frå vidaregåande med 5'ere dersom dei bruker den same "studieteknikken" ved å kun måte opp i timen og gjere obligatoriske oppgåver.

Dei aller flinkaste elevane som får 6+ og dermed sprenger karaktersystemet vil dette sjølvsagt ikkje gjelde for.

Tommelfingerregelen vil heller ikkje gjelde for dei som tar grep for å forbedre studieteknikken sin. Mange finner ny motivasjon ved å starte å studere noke som dei synest er interessant og vil derfor få betre eller tilsvarande karakterar som dei hadde frå før.

Ein smart student som følger ditt eksempel vil kunne gå ut frå ein høgskule med ein bachelorgrad med C-snitt utan nevneverdige akademiske utfordringar.

Lenke til kommentar

Lurer på to ting. For det første, om man tar opp fag og man blir 21 det året man søker, konkurerer man i begge kvotene? For det andre, om et studiet har sluppet inn alle i de tre siste årene på et studiet, kan man regne med at det blir en stor forandring, eller vil det trolig bli at alle slipper inn det fjerde året?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg er en av de som trodde høyere utdanning var så utrolig vanskelig. Dette var fordi jeg ikke gjorde det superskarpt på VGS (men hadde et helt greit snitt) og fordi kameratene mine som tok høyere utdanning skrytte det opp.

Forventet det verste, men etter ett år på økonomi hadde jeg A i snitt. Skal sies at jeg jobbet mye da, men var ikke veldig utfordrende.

Går nå ingeniør og henger bra med der også.

Nå er det jo mye rart man kan studere på høyere nivå, så vanskelighetsgraden varierer nok stort. Men umulig er det i hvert fall ikke. Tvert i mot. :)

Lenke til kommentar

Jeg er en av de som trodde høyere utdanning var så utrolig vanskelig. Dette var fordi jeg ikke gjorde det superskarpt på VGS (men hadde et helt greit snitt) og fordi kameratene mine som tok høyere utdanning skrytte det opp.

Forventet det verste, men etter ett år på økonomi hadde jeg A i snitt. Skal sies at jeg jobbet mye da, men var ikke veldig utfordrende.

Nå er det jo mye rart man kan studere på høyere nivå, så vanskelighetsgraden varierer nok stort. Men umulig er det i hvert fall ikke. Tvert i mot. :)

Takk,du gir meg mer mot. Folk får høyere utdanning til å virke klin umulig

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ja, det er i hvert fall tull, men det vanskelighetsgraden varierer selvsagt.

Greien er at mange tror høyere utdanning er en feriekoloni og bare cruiser gjennom. For de færreste funker dette særlig bra. Jobber man det som må til (8 timer per dag), så gjør man det som regel ganske greit.

Uansett, det er faktisk litt viktig å ha troen på seg selv. Man kommer langt med det! Det er lett å føle seg dum og tro at ting er vanskelig, men faktum er at de fleste må jobbe en del med tyngre stoff for å forstå det. Kun et fåtall tar ting på strak arm. Altfor mange gir opp for tidlig og tåler null motgang. Både på skole og ellers i livet.

Stå på! :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ein ingeniørgrad krever meir enn bachelor i samfunnsøkonomi.

Helt sikker? Hadde du sagt bedriftsøkonomi hadde jeg vært enig, men samfunnsøkonomi er en rimelig tungt kvantitativ utdanning med mye matematikk og statistikk. :)

Lenke til kommentar

Ja, det er i hvert fall tull, men det vanskelighetsgraden varierer selvsagt.

Greien er at mange tror høyere utdanning er en feriekoloni og bare cruiser gjennom. For de færreste funker dette særlig bra. Jobber man det som må til (8 timer per dag), så gjør man det som regel ganske greit.

Uansett, det er faktisk litt viktig å ha troen på seg selv. Man kommer langt med det! Det er lett å føle seg dum og tro at ting er vanskelig, men faktum er at de fleste må jobbe en del med tyngre stoff for å forstå det. Kun et fåtall tar ting på strak arm. Altfor mange gir opp for tidlig og tåler null motgang. Både på skole og ellers i livet.

Stå på! :)

Høres kanskje ut som en patetisk og svak person. Men dette gir meg mer selvsikkerhet. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...