Gå til innhold

[Løst] Høy hastighet på radiatorvifter?


madmats

Anbefalte innlegg

Hei!

Har satt inn en NZXT Kraken x61 CPU kjøler i Fractal Design Define R5.

Satte radiator i front og radiatorviftene til å dra inn luft der.

 

Koblet det opp slik det sto i manualen, alt virket ok, men synes det var unormalt mye støy fra viftene, bråket mye mer enn stock CPU kjøler.

 

Prøvde å sette opp viftene i CAM programvaren til NZXT som fulgte med , men det er lite en kan gjøre der og de sto allerede på silent. RPM var konstant på 1800 ved idle bruk, opplevde en gang at de plutselig var på 600 RPM og da var det så og si ingen lyd, men det var bare en kort periode. temperaturer på CPU og væske var hele tiden lave (24-25 grader) så skjønner ikke hvorfor de hele tiden skulle være på 1800 rpm?

 

Koblet derfor NZXT radiatorviftene direkte i hovedkortet (ASUS Z97 Pro wifi) i CHA3 og CHA4. Da ble det litt bedre, nå ligger de på 1100-1200 RPM ved idle, og også i BIOS. Lyden er lavere nå, men jeg skulle gjerne hatt de ned på 500-600, for da blir alt så og si lydløst.

de 2 Fractal viftene ligger på ca 500 rpm, skjønner ikke helt hvorfor NZXT viftene skal ligge på over det dobbelte av disse?

 

Er det pga designet på viftene eller PWM som jeg ikke helt har satt meg inn i?

 

eller kan det være monteringsfeil av meg?

 

Hva kan jeg gjøre, skal jeg prøve å montere en i CPU_OPT inngangen på hovedkortet? skal jeg bytte til andre vifter (Noctuna eller eloop?)

 

post-26223-0-32241800-1422230181_thumb.jpg

Endret av madmats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så høyt skal de ikke kjøre så lenge det er god luftflyt og temperaturene ikke er høye!

 

Lust å fore oss med info om hvilke hovedkort du har og strømforsyning ?

Samt temperaturene på CPUen? og kanskje hovedkortet? Bruk HWmonitor!

 

Edit: såg du hadde skrevet inn hvilke hovedkort du hadde

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Hei madmats.

 

Cam fungerer kjempe bra her, jeg har X41 på CPU samt begge GPUene mine.

Når du har valgt din settings, har du da trykket "save settings"?.

 

 

CAM sto allerede på 25% fan speed og silent mode.

ganske sikker på at jeg trykket save settings, men vil jo helst ikke sette opp fan speed eller bruke performance mode, hvis ikke da viftene går på lavere rpm noe som er litt ulogisk (?)

 

Skal evt prøve dette evt, men har liten tro på at det løser problemet mitt men

 

skal først teste ASUS sin programvare som Kyrre S nevnte, siden de står i HK nå. visste ikke om dette, trodde det bare var oppsettet i BIOS en kunne bruke der :p

Lenke til kommentar

Så lenge du har viftene koblet til HK så kan du jo forsøke Asus Fan Xpert 3.

Der skal du kunne sette opp vifteprofilen.

 

Kjørte Fan tuning i Fan Xpert 3, da satt de seg med en gang på 500 og 600 rpm på de to NZXT radiatorviftene og de to andre Fractal viftene på 400ish. Nå er det helt stille fra maskinen, er som natt og dag i forhold.. takker :D

Endret av madmats
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...