Gå til innhold

Militæret. verdt det?

Bollen123E

Anbefalte innlegg

Eg går for å svare ærlig på spørsmåla og rekna med eg blir kalt inn til sesjon del 2. Om eg har ombestemt meg til då så får eg heller gjere alt for å komme meg ut av det.

Tenker det er betre å ta et år i militæret enn å risikere å sitte et år uten innhold om eg ikkje startar studier med en gang :)

Virka heller ikkje som militæret er det hæ***te som de var før.

Uansett betre å angre på ting man har gjort, enn ting man ikkje har gjort. eller?

Går sakte opp for meg no at det her faktisk er det første vanskelige valget mitt her i livet :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange synes det er toppen.

Personlig mener jeg det er unødvendig om du ikke skal jobbe med lignende saker resten av livet.

Du kan bruke et år på å gjøre hva du vil og du vil bli kommandert rundt i skauen/vannet? Nei, nei, nei.

Du kan være der helt til du blir dimittert. Det kan være alt fra dag en, til 12 mnd.

Ikke gjør det! Reis i steden rundt i verden!

Om eg skal ta meg fri et år trur eg at eg vil slite med å få gjort noke anna enn å sitte heime desverre.

Lenke til kommentar

Korleis dagane som vernepliktig er vil i stor grad variere alt etter kva tjeneste du får. Men det vanlige er at ein etter rekrutten får ei tjeneste med vanlig arbeidstid og fri i helgane. Alternativet er at du får ein form for turnus der du jobber i X antall døgn og deretter får fri i x antall døgn.

Når det gjeld dette med å sleppe unna militærtjeneste så har det både blitt enklare og vanskeligare. Det er enklare å sleppe innkallelse fordi det er fleire tilgjengelige 18/19 åringar enn forsvaret har behov for, men det er også vanskeligare fordi ein no ikkje lenger dimiterer utelukkande basert på fysisk helse.

Sjølv om grunnforma er viktig så er dagens forsvar meir retta mot å ha soldatar som er teknisk flinke og som kan gis tung teoretisk opplæring, meir enn at ein skal ha soldatar som kan gå i tre dagar i strekk over høgfjellet med full oppakkning.

Lenke til kommentar

Det verste med militæret er at det er så utrolig kjedelig. Det er så mye tjenesterelaterte ting som er fryktelig ensformig og repetitivt. Men det er masse muligheter for kurs og utdanning. Om du er heldig, så kan du få lappen på både lastebil og buss. Men det er bare om du trenger det i tjenesten.

Selv så hater jeg forsvaret. Det var veldig få gode stunder i forhold til dårlige stunder.

Lenke til kommentar

Man kan vel påvirke endel kor man havner? Noken tips om kva som er det beste i militæret, eller eventuelt kva man absolutt må unngå?

Til en viss grad, ja. men til syvende og sist så har du ikke et valg. Unngå alt som har med vakt og sikring, stridstren (panser) og garden. Vil du ha en skikkelig militærtjeneste og ikke kontor eller sitte i en bu, så kan du prøve deg på stormesk eller kavaleriet i panserbataljonen. Det er det jeg har erfart hvertfall.

Men om du ikke har superlyst til å være skikkelig soldat, så hopp over militæret.

Stormesk er ganske hardt og du blir ganske hjernevaska.

Edit: jeg var i stormeskadronen selv, så i stridstren, staben.

Endret av Nstin
Lenke til kommentar

Jeg skal i militæret selv nå i august, og gleder meg stort. Skulle egentlig inn for 2 år siden men utsatte det siden jeg tar fagbrev om kort tid, tenkte det var bedre å bli ferdig med det før jeg gikk inn.

På sesjon del 2 fikk jeg ganske mange alternativer fra offiseren der om hvor jeg kunne tjenestegjøre, men alle var basert på min utdanning, folk som går almennfag på vgs havner ofte i garden og liknende steder, er min erfaring. Jeg valgte Sambandsbataljonen fordi det er nært hvor jeg bor. Men jeg hadde vel også muligheter både til sjøs og i luftforsvaret mener jeg å huske. Bare finn ut før del 2 hvor du vil, les på nettet og sånt.

Av de jeg har snakket med så har de aller fleste ikke angret på at de var i militæret. Det blir nok en opplevelse for livet som du absolutt ikke får av å studere eller av et friår. Du får (sannsynligvis) bedre helse, selvdisiplin, mestringsfølelse og mye mer. Pluss at det er masse kurs og sertifikater du kan ta, som koster tusenvis av kroner for å ta på privaten. Men har du ingen motivasjon så kan det sikkert bli et kjedelig år.

Sist men ikke minst så tror jeg det er en god følelse av å hjelpe til med å forsvare landet også, med mindre du er anti-nasjonalist :)

Lenke til kommentar

Jeg skal i militæret selv nå i august, og gleder meg stort. Skulle egentlig inn for 2 år siden men utsatte det siden jeg tar fagbrev om kort tid, tenkte det var bedre å bli ferdig med det før jeg gikk inn.

På sesjon del 2 fikk jeg ganske mange alternativer fra offiseren der om hvor jeg kunne tjenestegjøre, men alle var basert på min utdanning, folk som går almennfag på vgs havner ofte i garden og liknende steder, er min erfaring. Jeg valgte Sambandsbataljonen fordi det er nært hvor jeg bor. Men jeg hadde vel også muligheter både til sjøs og i luftforsvaret mener jeg å huske. Bare finn ut før del 2 hvor du vil, les på nettet og sånt.

Av de jeg har snakket med så har de aller fleste ikke angret på at de var i militæret. Det blir nok en opplevelse for livet som du absolutt ikke får av å studere eller av et friår. Du får (sannsynligvis) bedre helse, selvdisiplin, mestringsfølelse og mye mer. Pluss at det er masse kurs og sertifikater du kan ta, som koster tusenvis av kroner for å ta på privaten. Men har du ingen motivasjon så kan det sikkert bli et kjedelig år.

Sist men ikke minst så tror jeg det er en god følelse av å hjelpe til med å forsvare landet også, med mindre du er anti-nasjonalist :)

Forvare landet? hahahaha

Lenke til kommentar

Forvare landet? hahahaha

Tror du vi bruker milliarder på forsvaret uten at det har noe for seg?

Lenke til kommentar

Man kan vel påvirke endel kor man havner? Noken tips om kva som er det beste i militæret, eller eventuelt kva man absolutt må unngå?

Det kommer jo selvfølgelig helt an på hva slags interesser du har. Noen stortrives som soldat i en stridstrenbataljon, andre er happy med å sitte på ræva i en vaktbu mens andre igjen liker å være jeger.

Men om du er ute etter ett år der du får gjøre mye "fett" kan jeg hvertfall varmt anbefale enten 2.Bataljon, PBN eller KESK. Bare vit at de "kule" tjenestene ofte fører med seg jævlig mye hating også.

Lenke til kommentar

Tror du vi bruker milliarder på forsvaret uten at det har noe for seg?

Nei.

Men et år i førstegangstjenesten, som er en enorm barnehage. Så gjør du ikke noe som ligner på å forsvare landet.

Nuvell, du kan ha dine meninger, dette er ikke stedet for denne diskusjonen så lar den ligge.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du kan ta diverse kurs og sertifikater om du trenger det i jobbsammenheng senere. F.eks lastebillappen som koster flesk. Man lærer jo også endel om seg selv og de fleste har nok godt av det. Jeg angrer ikke, selv om jeg tapte en hel årsinntekt og kunne vært i en mer gunstig økonomisk situasjon nå.

Når det gjelder selve oppholdet så føltes rekrutten som om man var i fengsel ihvertfall, perioden etter var bedre, men det spørs jo hva man søker seg inn på.

Lenke til kommentar

Har du mulighet til å jobbe heller så velg det. De pengene du taper på å surre deg vekk i militæret et år, tar lang tid å tjene inn igjen. Du vil tape et år med arbeidsinntekt i militæret.

Er planen å sitte hjemme og spille spill og snu døgnet i et år, så kan du jo det og. Ledighetstrygd er sikkert bedre betalt enn militæret sine lønninger, regner med det hvertfall.

Men håper du på et interessant år, med marsjering, lav kryping i lyng og gjørme, gå vaktrunder i all slags vær til alle døgnets tider, oppstillinger, dårlig mat, ligge i telt i nordnorge til vinteren i 40 minus, osv, så er det jo bare å komme seg inn i militæret. Bare husk å ikke still spørsmål med ting, bare gjør det du får beskjed om. Det er slik det fungerer best der.

Lenke til kommentar

Har du mulighet til å jobbe heller så velg det. De pengene du taper på å surre deg vekk i militæret et år, tar lang tid å tjene inn igjen. Du vil tape et år med arbeidsinntekt i militæret.

Er planen å sitte hjemme og spille spill og snu døgnet i et år, så kan du jo det og. Ledighetstrygd er sikkert bedre betalt enn militæret sine lønninger, regner med det hvertfall.

Men håper du på et interessant år, med marsjering, lav kryping i lyng og gjørme, gå vaktrunder i all slags vær til alle døgnets tider, oppstillinger, dårlig mat, ligge i telt i nordnorge til vinteren i 40 minus, osv, så er det jo bare å komme seg inn i militæret. Bare husk å ikke still spørsmål med ting, bare gjør det du får beskjed om. Det er slik det fungerer best der.

Sjølv om du taper eit år med inntekt så er ikkje tapet så ekstremt stort, men det kjem sjølvsagt ann på kor godt betalt jobb du har. Per i dag får ein utbetalt 5010 kr i måneden (meir om du har sambuar/ektefelle eller barn), heile denne summen kan settast rett på sparekontoen då alt anna er dekt av forsvaret. Det er ikkje så mange 18/19 åringar som har ein jobb der ein sitter igjen med 5000 kr i måneden etter at utgiftene til mat og bolig er betalt.

Etter 12 måneders tjeneste vil ein få utbetalt tilsaman 92 000 kr inkludert dimmepengane. Har ein eigd eller leigd bolig vil ein også kunne få dekka husleige, TV-utgifter, forsikringer, mobiltelefon og liknande bukostnader.

Så sjølv om det høyrest ut som at det er dårlig betalt å berre få 167 kr per dag når ein er i militæret, så er det nok til at ein har råd til både å røyke og gå på fylla i helga utan å bruke av sparepengane sine.

Nøyaktig kva tjenesta går ut på vil variere svært mykje alt etter kva tjeneste du får og kvar i landet du tjenestegjer. Dei fleste vil ikkje oppleve å sitte ute i skogen våte og kalde, men det kan forekomme. Kvaliteten på maten vil også variere, men jamnt over er den ganske bra. Dei einaste gongane du får dårlig mat er dei få gongane det blir gjort eit poeng ut av å ete rasjoner under f.eks ei øvelse.

Når det gjeld dette med å ikkje stille spørsmål så er det norske forsvaret litt unikt der med tanke på at det i stor grad blir lagt vekt på at soldatane skal handle sjølvstendig og ikkje godta ulovlige ordrer. No er det sjølvsagt stor forskjell på å nekte å bli med på ein utmarsj med så dårlig bekledning at ein risikerer frostskader, kontra det å nekte å reie opp senga kvar morgen. Men dei fleste tjenesteplassane blir det åpna opp for å stille spørsmål og finne andre måtar å løyse oppgåvene på.

Lenke til kommentar

Militæret var det beste året i livet mitt på den tiden. Hadde 100 netter i telt på ett år. Midt oppi svarteste troms. Var veldig gøy! Man lærer mye som seg selv og hvordan man yter i forhold til andre mennesker i pressende situasjoner enten fysisk eller psykisk. For min del ble det en enorm confidence boost da jeg presterte veldig godt, rykket opp til korporal først av alle i troppen og ble generelt løftet frem som en god leder og en som aldri gir opp. Det er fint å vite hvilken type person man er og hvordan man vil reagere dersom shit hits the fan :)

De 5 årene på universitet hadde jeg sikkert godt av å utsette ett år uansett da jeg var ganske skolelei etter vgs

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...