Gå til innhold

Militæret. verdt det?

Bollen123E

Anbefalte innlegg

Begynn å nerme seg at man må ta valg og det er jammen ikkje enkelt :/

Går andre året på vgs no og skal fylle inn sesjon del 1

Korleis er folk sine erfaringa med militæret?

Kva er det kortaste man kan vere i militæret? Kan man risikere at det ødelegg for det første studieåret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange synes det er toppen.

Personlig mener jeg det er unødvendig om du ikke skal jobbe med lignende saker resten av livet.

Du kan bruke et år på å gjøre hva du vil og du vil bli kommandert rundt i skauen/vannet? Nei, nei, nei.

Du kan være der helt til du blir dimittert. Det kan være alt fra dag en, til 12 mnd.

Ikke gjør det! Reis i steden rundt i verden!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Går også på vg2 å tar samme valget. Jeg blir nok ikke å ta førstegangstjenesten pga det jeg interesserer meg for er det veldig bra marked for privat. Du får fordeler med å gå forsvarsveien, men tror ikke det er noe for meg. Jeg vil heller fokusere på å få et fagbrev å ta videreutdanning.

Lenke til kommentar

Er det blitt et valg nå? Times are changing, tydeligvis. Jeg fikk ikke velge om jeg hadde lyst eller ikke, men slapp heldigvis unna, men det var nære på. Dagen før jeg skulle reise til Madla, fikk jeg lærlingplass og på et mirakuløst vis så var ikke inntakskontoret firkantene og jeg slapp å reise nedover.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Driv å fylle inn sejson del 1.

Valget står mellom å vere ærlig, smøre tjukt på eller fylle inn at eg ikkje er god for noke ..

Så kan vel i alle pivirke om man vil inn :)

Det eg er redd for om eg ikkje reiser i militæret er at eg skal bli ståande med et år uten innhold :/

Lenke til kommentar

Sesjonen må du uansett på. Som nevnt så har ein såpass lite behov for folk i militæret at dei fleste slepp unna. Fordelen med at det er få som avtjener er at det er ytterst få av dei som avtjener som ikkje gjer noke nyttig.

Sjølv vil eg anbefale at du avtjener rett etter vgs, skal du fyrst avtjene verneplikt så er det greit at det ikkje kjem etter studiane når du skal prøve å gjere karriere og ellers er eldre enn mange av befalet.

For min del gav året i forsvaret den ekstra tida som eg trengte for å finne ut kva eg ville studere. Hadde eg ikkje komt inn i militæret og starta å studere det som då var fyrstevalget mitt så trur eg at eg no hadde hatt en mykje kjedeligare jobb enn eg har no.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det var greit å være inne, selv om året var rimelig bortkastet som vaktmann rett etter 9/11. Vaktrotasjonen var tung, satt mye våken 22 timer annenhvert døgn og kunne ikke følge kurs osv slik vanlige som er inne kan. Fordelen var grei rotasjonsordning på fri (12 dager på, 9 av).

Men nå som jeg er kalt opp til HV (uten vilje, fysikk og satt til arbeidsoppgaver som verken passer med det jeg gjorde inne eller med det jeg holder på med i det sivile) angrer jeg veldig på at jeg ikke gjorde mer for å komme meg ut av det.

Lenke til kommentar

Jeg vil selv i militæret (har ikke vært enda), tror det kan styrke deg som person og menneske. Møter mange mennesker og utfordringer. Samt muligheter du bør benytte deg av (utdanning, kurs, lærdom).

Er det blitt et valg nå? Times are changing, tydeligvis.

Du kan gjør det til et valg ved å krysse av på ting som gjør deg "uskikket" til tjeneste.
Lenke til kommentar

Om du vil i militæret tror jeg absolutt du kan få noe ut av det, men da må du også legge noe i det selv. Gjør du det kan du få en meningsfull tjeneste som du lærer mye av og som ser bra ut når du søker jobber senere. Om du ikke er så gira og ender med å surre rundt i en kjedelig stilling der du ikke gidder å legge nok innsats i det til å utmerke deg får du nok mer ut av å ta et "koseår" eller "badestudier".

Lenke til kommentar

Du kan gjør det til et valg ved å krysse av på ting som gjør deg "uskikket" til tjeneste.

Det er mange år siden jeg var inne til sesjon, husker ikke en gang om jeg fylte ut noe, men jeg antar at du må lyve på skjemaet for at du skal bli uskikket?

Det eneste som gjorde deg uskikket da jeg var inne til sesjon, var hvis du var ruset eller hadde noe på rullebladet. Bortsett fra det, hvis du hadde to armer, et hode og 2 bein, så var du "good to go".

Jeg husker jeg var inne hos legen og prøvde å forklare at helsen min ikke var på topp(dårlige knær), men før jeg hadde fullført setningen så avbrøt han meg og sa "det er ikke noe vits å prøve å lure meg!". Så den gangen så ga de faen, målet var å gjøre så mange som mulig "skikket".

Det virker som de har en litt annen strategi nå om dagen, og ikke sløser bort tiden til folk ved å sende dem avgårde og så dimittere dem dagen etterpå.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Det er mange år siden jeg var inne til sesjon, husker ikke en gang om jeg fylte ut noe, men jeg antar at du må lyve på skjemaet for at du skal bli uskikket?

Det eneste som gjorde deg uskikket da jeg var inne til sesjon, var hvis du var ruset eller hadde noe på rullebladet. Bortsett fra det, hvis du hadde to armer, et hode og 2 bein, så var du "good to go".

Jeg husker jeg var inne hos legen og prøvde å forklare at helsen min ikke var på topp(dårlige knær), men før jeg hadde fullført setningen så avbrøt han meg og sa "det er ikke noe vits å prøve å lure meg!". Så den gangen så ga de faen, målet var å gjøre så mange som mulig skikket.

Det virker som de har en litt annen strategi nå om dagen, og ikke sløser bort tiden til folk ved å sende dem avgårde og så dimittere dem dagen etterpå.

Mener greia er at vi har avskaffet siviltjeneste, slik at om man sier at man er pasifist og ikke vil tjenestegjøre i militæret av samvittighetsgrunner så slipper man.

Lenke til kommentar

Korleis er dagane i militæret? Kor masse fri? Fri helgene? kveldane?

Lurer på det samme. Jeg vet du har litt fri imellom og mulighet til å velge litt hva du skal bruke tia til. Du får også hjemreiser av og til.

[...]

Om jeg husker rett så får du spørsmål om hvordan du takler stress, det sosialet, om psykiske lidelser/utfordringer, fysisk helse, instilling og om du er motivert. Om du ikke har noen problemer med dette fra før så må du nok krysse av på ting som ikke gjelder deg, og dermed lyve. Tror også det står en advarsel om å utgi ukorrekt informasjon.
Lenke til kommentar

Jeg husker jeg var inne hos legen og prøvde å forklare at helsen min ikke var på topp(dårlige knær), men før jeg hadde fullført setningen så avbrøt han meg og sa "det er ikke noe vits å prøve å lure meg!". Så den gangen så ga de faen, målet var å gjøre så mange som mulig skikket.

Mener greia er at vi har avskaffet siviltjeneste, slik at om man sier at man er pasifist og ikke vil tjenestegjøre i militæret av samvittighetsgrunner så slipper man.

Ja, det høres sannsynlig ut. Allerede den gangen var det svært vanskelig å få siviltjeneste, sikkert på grunn av få tilgjengelig plasser.

Lenke til kommentar

[...]

Om jeg husker rett så får du spørsmål om hvordan du takler stress, det sosialet, om psykiske lidelser/utfordringer, fysisk helse, instilling og om du er motivert. Om du ikke har noen problemer med dette fra før så må du nok krysse av på ting som ikke gjelder deg, og dermed lyve. Tror også det står en advarsel om å utgi ukorrekt informasjon.

Ja, det demrer noe. Jeg tror jeg svarte ærlig på alle spørsmålene, som ville ha gjort meg uskikket, ihvertfall i mine øyne. Militæret var ikke enig :p

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Føler man får alt for lite info om militæret før det plutsleig dumper et brev i postkassa og man har et par daga å bestemme seg på ...

Korleis er dagane i militæret? Kor masse fri? Fri helgene? kveldane?

Hvordan tjenesten blir kommer helt ann på hvor man havner. Startet i sjøforsvaret selv og havnet ettervært i kystvakta. 6 uker på båt med seiling og påfølgende 3 uker fri. Ville ikke ha byttet ut det året med noe annet selv, men alt avhenger hvor man havner.

Mitt beste råd er å svare ærlig. Dette er uansett bare forsvarets sin førstesortering. Ingenting blir avgjort etter denne "selvangivelsen" av en sesjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...