Gå til innhold

platypuss

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 18 år som skal inn i ingeniørbataljonen i august i år og har noen spørsmål.
1.Jeg prøver å trene meg opp nå, trener mest styrke siden det er det jeg liker best. Men viss noen av dere har vert der, eller andre plasser i hæren; av erfaring, hva burde jeg trent mest? Jeg fikk beskjed om å trene armer å ben på sesjon siden de ikke er så godt trente.

 

2. Hvor tøft er det? Jeg har stor vilje å pågangsmot, men har ikke trent så mye fram til i år. Jeg ligger vel på rundt 50 i benkpress, å kan ikke skryte av kondisjonen men tror jeg kan klare det bra. Er ingeniørbataljonen såpass tøft at folk dimmer på grunn av det? Folk som er i fysisk ok form?

 

3. Jeg vil helst i PING eller CBRN, å blir for å være ærlig, dritsur viss jeg havner i noe annet. Hvordan velger de ut hvem som skal hvor å hva kan jeg gjøre for å havne der?

 

Håper noen her inne har vært der eller vet noe om det som kan svare meg på det jeg har spørt om, eller fortelle om hva som helst annet de vet om ingeniørbatljonen/hæren i nord :-)

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg var i Ping A i førstegangstjeneste i 2013, og er nå grenader i den vervede stingtroppen.

For å svare direkte på spørsmålene,

1: Tren utholdenhet og kjernestyrke, det er uten tvil dette som er mest viktig som soldat. Om du ikke er særlig sterk i armer og bein vil jeg selvfølgelig anbefale at du trener med push, utfall, knebøy etc, da du vil få plenty med dette under rekrutten. Gå med sekk, mange har aldri gjort dette og møter veggen skikkelig i rekrutten. Det skaper også særs dårlig stemmning om du ikke klarer å bære sekken din selv.

2: Tøft og tøft, jeg mener at dersom man er motivert vil man klare seg gjennom det meste. Dette er rekrutten og førstegangstjeneste man snakker om, ikke spesialjegeropptak. Folk dimmer, ja, men det kommer stort sett av skader eller at de aldri ville i militæret til å begynne med. Når jeg var i førstegangstjeneste tror jeg snittet på 3000m for fotsoldatene lå på rundt 12 min, og vogncrevet lå på ca. 14 min. Slett ikke uoverkommelig.

3: Jeg vil anbefale deg å sikte inn mot Ping, jeg mener du får bedre og mer variert tjeneste der enn i CBRN. Det er befalet ditt i rekrutten som bestemmer hvor du havner, så det er bare å gi gass og prestere bra gjennom rekrutten for å komme dit du vil. Du kan også prøve og ringe vernepliktsverket og sjekke om det er noe de kan gjøre.

 

Om du lurer på noe annet om IngBn, Skjold, Ping A, eller noe ennet, bare spør i vei.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Vil gjerne svare på din 2;

Var selv i INGKP 2013-2014 og hvor tøft du ønsker det er, etter min erfaring, helt opp til en selv. Sett noen jenter som klarer seg bra og havner på relativt tøffe stillinger, dvs relativt i forhold til staben. Gir du alt og viser at du ønsker å gjøre noe annet enn å sitte på kontoret og drive med stabsrelatert arbeid, vil du ofte havne der du ønsker, alt ifra vognfører til fotsoldat. Sier ikke at de som tjenestegjør i staben er late, men har selv en mening om at forsvaret skal være en utfordrende opplevelse.

 

Skjønner derimot ikke helt hvorfor du er så innstilt på CBRN og PING? Oversetningskompaniet virker jo, etter det jeg har sett, spennende. CBRN kan fort bli skuffende, med tanke på at forventningene ofte ligger langt over det forsvaret kan, etter HMS, trene CBRN-soldater til. PING har jeg ingenting å kommentere på, ser at du absolutt prøver deg der! :)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar! Hjalp mye. Ikke så nervøs lengre nå, og satser på jeg klarer det :) Det siste jeg vil er å være den som må dele sekken på andre..
Jeg vet ikke så mye om oversetningskompaniet, så er vel derfor jeg innstilt på CBRN og PING. Hvertfall PING! Har du lyst å fortelle litt om det? Søkte det opp, men fant ikke mye.

Lenke til kommentar

Kan fortelle masse om PING, gjerne spør konkret om du har ting du lurer på. Vet selv at forsvaret.no har svært lite info om det meste, så kan gi litt kort info om oppbygningen til Ping kp A, så får du bare spørre mer spesifikt om det er noe du lurer på.

 

Ping kp A består av:

-To stormingeniørtropper, en helvervet og en vernepliktig. Den vervede troppen er under oppbygging, og har derfor per i dag kun tre m113-vogner samt en BV med vernepliktig troppsstab. Den vernepliktige troppen består av fire m113-vogner, samt en BV.

I stingtroppen kan du tjenestegjøre som vognfører, skytter, stormingeniørsoldat eller troppstab. Vognføreren (VF) kjører vognen, og har ansvar for vedlikehold av denne. VF skal også kunne fungere som fotsoldat, eksempelvis under utlegging av minefelt. Skytteren styrer vognens bevæpning, en RWS påmontert 12.7mm mitraljøse. Dette vil si at han/hun sitter inne i vogna, og styrer våpenstasjonen ved hjelp av en joystick og skjerm. Skytteren får også vognførerutdanning for å kunne fungere som reserve VF, og har også sambandsutdanning og -ansvar. Det er fire stormingeniørsoldater per vogn, og det er disse som løser oppdrag som spregning, gjennombrytninger av hinder, og kan fungere som infanteri. Disse vil da ha hvert sitt spesialområde, som nestlagfører, maskingeværskytter, RFK-skytter osv. Troppstaben kjører beltevogn, og har med seg utstyr som troppen trenger, som vann og mat, men også motorsager, spregningsutstyr og materiale for hinder.

-En spespansertropp, som er på vei til å bli helvervet. Denne har per nå 2 vernepliktige soldater. Består av to ingeniørpanservogner og to bruleggervogner. IngPV er rett og slett en tanks (leopard 1), med et doseskjær og en gravearm. Denne kan grave stillinger for andre panservogner, og brøyte seg gjennom mye. BruPV er bygd på samme skrog, men bærer med seg en bro istedenfor gravearm og skjær. Denne kan legge en bro over et spenn på 24 meter på 5 minutter.

-En rekognoseringsgruppe, oppsatt med en m113-vogn og 4-6 snøskutere/sekshjulinger. Disse er ofte fremst og speider, slik at resten av kompaniet eller bataljonen vet eksempelvis hvor de kan kjøre, om det er sperringer lengre frem, og om det er fiender i området.

-Og kompanistaben, som består av to m113-vogner, samt lastebiler, feltvogner og BV'er. Her sitter kompanisjefen og nestkommanderende og styrer kompaniet, og etterforsyner troppene med nødvendig materiell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...