Gå til innhold

Spørsmål: Er du ute på et hav...

zaion

Anbefalte innlegg

Hei.

Sliter med å finne ut et spørsmål/gåte og trenger hjelp.

Du står midt i et hav, og ser ikke land rundt deg, bare vann, du ser et fly i horisonten som er på en høyde på 1 mil/ 10km. Hvor langt har dette flyet flydd fra når du først ser det i horisonten til det har kommet til horisonten i motsatt ende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvadratroten av høyden øynene er over overfalten i cm delt på delt på 6,752km (avstanden man kan se en veg pga kurva planet.

Men det er der havet forsvinner, men flyet er jo 1 mil opp så man vil se det litt lenger en man vil se vannet :hmm:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kvadratroten av høyden øynene er over overfalten i cm delt på delt på 6,752km (avstanden man kan se en veg pga kurva planet.

Men det er der havet forsvinner, men flyet er jo 1 mil opp så man vil se det litt lenger en man vil se vannet :hmm:

Ja, det er det jeg stusser over...

Lenke til kommentar

Jeg har brukt cosinus og omkretsen til flyets bane og fått 724,00 km. Altså tilbakelagt distanse i 10 km høyde.

For å kun finne avstanden til flyet idet du oppdager det er det nok å bruke pytagoras, da ble svaret 361,81 km.

Jeg har brukt følgende verdier:

Radius til jorden: 6371 km (katet)

175 cm menneske: 6371+0,00175 km (hypotenus)

flyets bane: 6371+10 km (hypotenus)

Disse utregningene stemmer ikke i praksis, da det også forekommer brytning oa, som jeg ikke har spesielt greie på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...