Gå til innhold

Enkel Samba-server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare for å si videre hva samba er, så er det som om du har en annen windows-maskin stående i nettverket ditt. Du kan ta mapper eller hele hardisker å "mappe" dem i windows, så f.eks. stasjon F:\ blir /mp3/ på linux-maskinen. Dermed kan du også streame det meste rett fra en linux-maskin.

 

Selv har jeg satt opp en samba-maskin kun fordi HD-plass på en laptop koster for mye.

 

Men noe peiling på config har jeg ikke, håper noen andre har

Lenke til kommentar
Bare for å si videre hva samba er, så er det som om du har en annen windows-maskin stående i nettverket ditt. Du kan ta mapper eller hele hardisker å "mappe" dem i windows, så f.eks. stasjon F:\ blir /mp3/ på linux-maskinen. Dermed kan du også streame det meste rett fra en linux-maskin.

 

Selv har jeg satt opp en samba-maskin kun fordi HD-plass på en laptop koster for mye.

 

Men noe peiling på config har jeg ikke, håper noen andre har

Det var noe slik jeg mente. Jeg har en Linux pc og en windows pc, altså en pc med Red Hat 9 og en pc med Windows XP. Jeg har en del filer som jeg ha over til Linux pcen. Da tenkte jeg på Samba. Finnes det en bedre løsning?

Er det ingen som vet hvordan jeg setter opp en Samba-server?

Lenke til kommentar

Det letteste for deg visst du ikke har saa mye peiling paa Linux enda er aa installere Webmin.

Webmin lar deg konfigurere alt mulig (feks samba)fra et web-basert interface.

www.webmin.com

 

Foerst tar du aa leser litt i /etc/smb.conf eller /etc/smb/smb.conf og faar ett overblikk over conf filen, lek deg litt og se om du faar det til ved bare aa editere i conf filen (Husk aa ta backup av conf filen foer du begynner).

Visst du ikke faar det til saa gjoer du det fra webmin, saa gaar du tilbake i conf filen og sjekker ut hvordan webmin satt den opp for deg. Paa den maaten learer du det slik at neste gang du skal sette opp samba saa slipper du aa bruke webmin

:nice:

 

 

Bare husk at du learer nada ved aa bare bruke Webmin.

Bruk webmin paa en smart maate slik at du learer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...