Gå til innhold

Hjelp til dataoppsett til niese

Anbefalte innlegg

Hei der.

Har mer eller mindre lovet å bygge en ny stasjonær til min niese (13 år gammel) i løpet av kommende måneder. Hun får skjerm, tastatur og mus med meg ettersom jeg har dette liggende. Tenker i tillegg å anskaffe kabinett og evt. strømforsyning på egen regning til henne. Resten av komponentene må hun stå for selv. Per nå har hun ca. 5000 kr oppspart til formålet.

Bruksområdet er i følge henne primært surfing, musikk, youtube, skolearbeid (office), netflix etc. Altså relativt lette desktop - operasjoner.

Videre ønsker hun å spille Sims, og jeg regner med at dette innebærer siste versjon. Det blir altså ikke en pc med behov for å spille heftig grafikktunge spill dette.

Ettersom jeg ikke har satt sammen pc siden mitt siste Ivy Bridge - oppsett, har jeg liten kunnskap for hva jeg bør sette opp til henne. Ønsket er naturligvis å få tips av dere om hva som gir mest for pengene.

Tips mottas med stor takk!

PS: For 5000 kr +- må følgende komponenter kjøpes inn:

- Hovedkort

- Prosessor m/vifte

- Minne

- Skjermkort

- Optisk drev

- Harddisk (fortrinnsvis SSD)

- Fortinnsvis en Windows 8 - lisens (OEM)

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte kanskje å bygge et oppsett basert på Intel Pentium G3258 med dedikert skjermkort, men ser helt klart ditt poeng. Så lenge Sims 4 kjører med relativt bra grafikk, er det tilstrekkelig. Og med oppsettet ditt vil vel maskinen ha vesentlig lengre levetid i det lange løp.

Eneste ankepunktet mot ditt oppsett er at det ikke er en k - versjon av prosessoren. Bør kunne overklokkes når det puttes såpass penger i denne komponenten.

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Siden du likevel skal hjelpe med kabinett og PSU - hva med noe slikt?

https://www.komplett.no/komplett-entry-gamer/10876

Selvfølgelig er jo ferdig bygd pc fra komplett en idè. Spesielt kjekt da det er garanti på selve maskinen. Men det ser ut til at man ender opp med en del bedre enkeltkomponenter om man bygger selv. Blant annet SSD. Trenger heller ikke mus og tastatur som er inkludert med ferdig oppsett.

Forøvrig har jeg vel bygd 5 - 6 oppsett til eget bruk tidligere, og 2 - 3 oppsett til venner. Har nesten uten unntak fungert godt over tid.

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Hehe, Pentium g3258 kan overklokkes enkelt til 4.2Ghz :p

Ja, har lest at den er overklokkingsvennelig. Dessverre har den bare to kjerner og ikke samme ytelse i multitasking som en i5 - prosessor. Men i det lange løp spiller vel dette ikke så stor rolle for en person som mest av alt skal gjøre lette desktopoppgaver.

Men som nevnt over er kanskje et i5 - oppsett et oppsett med lengre brukstid da skjermkort kan kjøpes til i etterkant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...