Opel astra Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Hei, Har en Bmw E39 som går i "nødmodus". Får den ikke opp i mer enn 30km/t. Abs lyset og to-tre andre varsellamper tennes samtidig(se bilde), da dette skjer. Har fått høre at det kan være alt fra bare en abs-sensor, til girkasse. Har lyst til å fikse dette selv, men ettersom jeg ikke vet hva som er problemet, så må jeg dessverre selge. Dersom noen kan svare kjapt, kan jeg kanskje redde den. På forhånd, tusen takk. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Les ut feilkoder, da får du sannsynligvis vite hva som er galt Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Jeg hadde tilsvarende problem med vito, og da var det katalysatoren som var defekt. Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Du har selvfølgelig peilet motorolje, siden den maser om service på det ? Lenke til kommentar
Opel astra Skrevet 25. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2015 Les ut feilkoder, da får du sannsynligvis vite hva som er galt -Har ikke tilgang på feilsøker apparat. Jeg hadde tilsvarende problem med vito, og da var det katalysatoren som var defekt. - Takk for svar, men blir litt dyrt å bytte denne på måfå. Noen idé om hvordan jeg kan vite at det er denne uten å feilsøke? Du har selvfølgelig peilet motorolje, siden den maser om service på det ? -Selvfølgelig Er bare et service lys som ikke er slettet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Stikk på et verksted og les ut feilkoder. Lenke til kommentar
Opel astra Skrevet 25. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2015 Vet du prisen på dette, sånn ca.? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Koster under 10dollar for feilkodeleser på ebay. Det kan være greit å investere i. Vil tro det koster under 500,- å få lest det ut på verksted, er gjort på få minutter Lenke til kommentar
Opel astra Skrevet 25. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2015 Ok, takk for svar! Skal få dette lest ut snart. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Kan jo evt. kjøpe en billig på Biltema (link). Du har selvfølgelig peilet motorolje, siden den maser om service på det ? Den lampa der maser om service etter en gitt kjørelengde og er ikke basert på noe sensordata. Så om den ikke har blitt resatt ved sist service som man f.eks har tatt selv så vil den lyse ved hver oppstart. Lenke til kommentar
Opel astra Skrevet 25. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2015 Har en slik leser, men fant ikke utgangen i bmw'en? Fant et rundt stikk, så er det mulig at det er nødvendig med en overgang til disse bilene, eller har ikke jeg leitet nok? Lenke til kommentar
eller Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 (endret) Har en slik leser, men fant ikke utgangen i bmw'en? Fant et rundt stikk, så er det mulig at det er nødvendig med en overgang til disse bilene, eller har ikke jeg leitet nok? Dersom det er en leser med OBD-II kontakt du har, så trenger denne (alternativt noe tilsvarende). http://www.ebay.com/itm/BMW-20-Pin-OBD2-Round-Diagnosttc-Scannr-Adapter-Cable-E36-E46-E38-E39-E53-X5-Z3-/120980818670?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item1c2b04caee Jeg har en selv og har brukt den på en bekjent sin E39. Endret 25. januar 2015 av eller Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Da har du den gamle kontakten. Sjekk om du har metallkontakt i pinne #15, i så fall så trengs det ADS-interface for å lese ut alle kodene. Siden det er en E39 så er det dog mer sannsynlig at det er OBD-II og du vil greie det med en overgangskabel som det er lenket til over. Evt låne av noen i nærområdet. Finnes forresten en tråd om feilkoder på bimmers.no, der har du flere som kan hjelpe med en diagnose. Lenke til kommentar
Opel astra Skrevet 5. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2015 Vet ikke om noen svarer nå siden det er en stund siden, men jeg var på diagnose med bilen og de fikk da opp lamdasonden før katalysatoren og abs-sensor høyre foran, men de mente at abs'en ikke skulle gjøre at den gikk i "nødmodus", så de valgte å utelukke den og mente det var lamdasonden som kunne være gåen. Jeg skiftet da begge lamdasondene (to generør foran selvfølgelig...) og tok den for en prøvetur, men ingen forandring bortsett fra at lysene gikk av litt (1min eller noe) å gikk så på igjen. Jeg står helt fast, aner ikke hva dette kan være, noen som har noen ideer om hva dette kan være? Fant også ut at han som hadde den en liten periode hadde kjørt bilen til oljen var så og si tørr, kan bunnpannen ha noe med dette å gjøre, eller er jeg på villspor? Eller lufttrykk/innsug ? Trenger alle råd jeg kan få! Den vil forresten ikke gå i mer enn maks! 10 km/t opp en bakke, men på flate eller ned en bakke kan den fint gå i 80 km/t ? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Går den ujevnt eller kommer den bare ikke opp i turtall? Du kan jo sjekke alle mulige ting som er gratis å sjekke først. Tennplugger, kjølevæske for spor av olje, spraye med startgass rundt innsuget for å sjekke om den drar inn falskluft. Om du har automatkasse som går i nødmodus vil du få opp et gult tannhjul i dashen og bilen vil låse seg i 3. gir og følgelig bli veldig treig til å aksellerere, men det merker du vet at den ikke girer. Er det er problem som kom ut av det blå eller blitt gradvis verre? Har noe blitt byttet på bilen i forkant av feilene? BMW kan være grinete på uoriginal elektronikk og gi diverse feil. Det gjelder også om batteriet starter å gå tomt, så sjekk gjerne spenninga der. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Hvis du ikke har gjort det så ta av batteripolen en stund så hjernen får "restarta" seg, kan hende det er alt som skal til Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Vet ikke om noen svarer nå siden det er en stund siden, men jeg var på diagnose med bilen og de fikk da opp lamdasonden før katalysatoren og abs-sensor høyre foran, men de mente at abs'en ikke skulle gjøre at den gikk i "nødmodus", så de valgte å utelukke den og mente det var lamdasonden som kunne være gåen. Jeg skiftet da begge lamdasondene (to generør foran selvfølgelig...) og tok den for en prøvetur, men ingen forandring bortsett fra at lysene gikk av litt (1min eller noe) å gikk så på igjen. Jeg står helt fast, aner ikke hva dette kan være, noen som har noen ideer om hva dette kan være? Fant også ut at han som hadde den en liten periode hadde kjørt bilen til oljen var så og si tørr, kan bunnpannen ha noe med dette å gjøre, eller er jeg på villspor? Eller lufttrykk/innsug ? Trenger alle råd jeg kan få! Den vil forresten ikke gå i mer enn maks! 10 km/t opp en bakke, men på flate eller ned en bakke kan den fint gå i 80 km/t ? Ta en kompresjonstest. Lenke til kommentar
eller Skrevet 6. februar 2015 Del Skrevet 6. februar 2015 Såvidt meg bekjent må "Limp mode" normalt deaktiveres manuelt etter at årsak er utbedret. Lenke til kommentar
Opel astra Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 Eventuelt limp mode, hvordan gjøres dette? Lenke til kommentar
Opel astra Skrevet 6. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2015 Bilen kommer ikke opp i turtall/ vil ikke dra skikkelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå