Gå til innhold

Trenger hjelp med nytt hovedkort.

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk hjelp her når jeg skulle plukke ut komponenter til min selvbygde PC og var kjempefornøyd helt til den til slutt ikke ville starte opp igjen! Det er liv i selve maskinen, men den starter kun i rundt 2 sekunder før den skrur seg av igjen. :(

Trodde først det var PSU-en min det var noe feil med og sende den derfor tilbake til ProShop for å få en ny. Etter den nye var satt i maskinen var det fortsatt ikke noe liv i denne.

Tenker derfor det er noe feil med hovedkortet mitt og tenker det trengs en utbytting.

Har ikke fulgt så mye med på markedet den siste tiden og lurer derfor på om det er noen snille sjeler som vil hjelpe meg med å velge ut et? :)

Er egentlig ikke noe spesielt jeg er ute etter, men kunne tenke meg et med innebygget mulighet for trådløst nettverk som det jeg tidligere hadde.

Legger også ved en link til min innkjøpsliste fra Prisguide slik at dere kan se hvilke andre komponenter som sitter i maskinen!

https://prisguiden.no/liste/148242

Er også helt greit med tips om det er noen som har andre ideer om hva som kan være feilen med maskinen!

Mvh

Magnus Berger

Endret av EinerHjar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være greit å starte med å plukke ut alt som ikke er helt nødvendig for å starte maskinen. Teste da.

Skal du ha nytt hovedkort til den CPUen kan du kikke på Asus Z97-A (evt Z97i pluss for WIFI inkl). Gode tester, gir mye for pengene.

Foretrekker Gigabyte selv, som GA-Z97X-UD3H.

Lenke til kommentar

Kan være greit å starte med å plukke ut alt som ikke er helt nødvendig for å starte maskinen. Teste da.

Skal du ha nytt hovedkort til den CPUen kan du kikke på Asus Z97-A (evt Z97i pluss for WIFI inkl). Gode tester, gir mye for pengene.

Foretrekker Gigabyte selv, som GA-Z97X-UD3H.

Har testet uten de viktigste komponentene og det er fortsatt ikke noe liv i den. Det lyser fra diverse steder på hovedkortet mens strømmen står i, men maskinen starter ikke opp.

Takk for tips! :)

Lenke til kommentar

Har du ikke feilsøkings-LEDs på hovedkortet? Slike som lyser ulike koder etter hva som kan være galt?

Jo, har jo Q-code systemet som visstnok skal gi fra seg en kode på hva som er galt, men denne rekker ikke vise annet enn "00" koden før maskinen skrur seg av igjen. "00" er bare koden for "Not Used" i følge manualen til kortet.

Lenke til kommentar

Hm, må være hovedkort da. Høres ut som den ikke kommer til POST en gang (power-on self-test). Så den får ikke kjørt sjekken tilstrekkelig lenge til BIOS kan starte. Og hadde cpu/ram vært defekt skulle den vel kommet til BIOS i det minste, før feilmelding dukket opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...