Gå til innhold

[Løst] Hvilken religion misliker du mest i Norge?

78 stemmer

1. 1. Hvilken religion misliker DU mest?

• Kristendommen
      14
    • Islam
      47
    • Hinduisme
      1
    • Buddhisme
      3
    • Jødedommen
      3
    • Ingen
      7
    • Andre
      2

Anbefalte innlegg

Sekulær kuing?

Mener du å få kristne til å blir mindre praktiserende? At kristendommen har fått mindre makt og fotfeste?

Kan vi gjøre det med islam også?

Sekulær kuing, ja. Vi lever i et samfunn der kvinner har stemmerett og ytringsfrihet på like linje med menn. Og menn kan ligge med andre menn slik de ligger med kvinner uten å frykte for sitt liv. Dette er ikke tilfellet på grunn av bibelske verdier.

Det er mange moderate muslimer som lever til forveksling likt som moderate kristne. Så det er ikke noe prinsipielt i veien for at islam får samme behandlingen, men den behandlingen tok mange mange år. Det jeg mener med sekulær kuing er at man lar fornuft få større innspill enn blind tro i folks liv, og i samfunnet som en helhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lett kristendom, og det tror jeg det samme gjelder for de fleste her personlig. Har aldri vært i kontakt med Islam i Norge egentlig, de fleste muslimer i Norge er fornuftige nok til å skjønne at det ikke nytter å prøve å konvertere en innfødt.

Kristendom derimot har en latterlig høy plass i samfunnet vårt. Kristendommen var en stor del av den offentlige skolen, med matbønn og skolegudstjenester, det vi må høre på det tullet som er kristendom og som ikke har noe som helst å gjøre i skolen. Jeg ble meldt inn i mot min vilje i statskirken. Folk blir meldt inn bare de har en foreldre som er kristen.

Konservative kristne har elendige moraler som at homofile ikke skal ha samme rettigheter og kvinner ikke skal bestemme over sin egne kropp.

Jeg har blitt mange ganger forsøkt "kristnet" på gaten, men jeg har aldri opplevd noen prøve å konvertere meg til islam.

Så kristendom er det soleklare valget og jeg tror det gjelder for de fleste hvis de tenker seg litt om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

O, du som metter liten fugl, velsign vår mat, o Gud. Amen.

Var en fin liten trudelutt på SFO den der. Vi var vel ikke, strengt talt, tvunget i den forstand, men det blir mer et sosialt press dersom man skulle stått utenfor og glant mens de andre gjalla i vei. For min del var dette bare å få sunget ferdig slik at jeg fikk spist, tenkte aldri noe over innholdet utover det.

Jeg føler meg ikke, og har aldri følt meg, som et offer ovenfor kristendom. Har familie og venner som er rimelig sterkt religiøse, og har vært med i menigheter et par ganger (som tilskuer), men har aldri følt at dette har blitt dytta ned i halsen på meg. For meg og de jeg kjenner som er religiøse så er religion ikke noe samtaletema med mindre det er noe de tar opp selv. Og da kan jeg godt si hvorfor jeg mener det jeg mener, og hvorfor jeg tror de tar feil.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...