Gå til innhold

[Løst] Hvilken religion misliker du mest i Norge?

78 stemmer

1. 1. Hvilken religion misliker DU mest?

• Kristendommen
      14
    • Islam
      47
    • Hinduisme
      1
    • Buddhisme
      3
    • Jødedommen
      3
    • Ingen
      7
    • Andre
      2

Anbefalte innlegg

Kjære nordmenn.

Hvilken religion misliker DU mest i Norge?

Grunnlaget for svaret skal ta utgangspunkt i den enkelt individets levemåte, og ikke fra hvordan de troende praktiserer i andre land enn Norge.

Meningene deres skal være konstruktive. Denne gangen har jeg tatt hensyn til alle alternativene i avstemmingen.

Hva mener du?

Resultatet:

Noen refleksjoner over resultatet?
Mener dere resultatet ovenfor er i sammensvar med nesten av Norges befolkning?
De færreste i Norge misliker hinduismen og forsåvidt også de andre religionene som har fått en stemme? 

Endret av Sommerstund
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker Islam minst, forklarer seg egentlig selv.

Ja ser at 2 har stemt på buddhismen, jeg lurer veldig på hva dette skyldes?

Buddhismen oppfordrer til et langsiktig perspektiv og empati med alle levende vesener, og vektlegger enkeltindividets personlige ansvar og ubegrensede muligheter.

høres jo ålreit ut :p Endret av Grievdus
Lenke til kommentar

Har Buddhismen fått en stemme?! Kan vedkommende bak denne stemmen forklare hvorfor?

Jeg har hatt flere diskusjoner rundt religioner, ett av dem hadde et godt mot argument to nettopp buddhismen - men for all del jeg har ikke stemt buddhismen. Les dette innlegget her. Kanskje det kan forklare begrunnelsen?

Endret av Sommerstund
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må bli Islam. Jeg skjønner at ikke alle er ekstremister å ikke støtter terror og kvinneundertrykking som de bedriver, men det er alt for mange som er så hjernevasket av den religionen.

For min del så tror jeg verden hadde vært et mye bedre sted uten noen form for religion. Vi er trossalt i år 2015, så synes det er på tide at folk slutter å leve på 600 tallet å tro på fantasi figurer.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Må bli Islam. Jeg skjønner at ikke alle er ekstremister å ikke støtter terror og kvinneundertrykking som de bedriver, men det er alt for mange som er så hjernevasket av den religionen.

For min del så tror jeg verden hadde vært et mye bedre sted uten noen form for religion. Vi er trossalt i år 2015, så synes det er på tide at folk slutter å leve på 600 tallet å tro på fantasi figurer.

Det ser ut til å ha en entydig bestemt religion. Ingen av de som har stemt Islam, som vil fortelle hvorfor :/

Lenke til kommentar

Det ser ut til å ha en entydig bestemt religion. Ingen av de som har stemt Islam, som vil fortelle hvorfor :/

En forklaring hjelper lite, hva er årsaken ingen flere enn en person vil forklare sin mening.

Lenke til kommentar

En forklaring hjelper lite, hva er årsaken ingen flere enn en person vil forklare sin mening.

Ikke umulig det er hva folk flest mener av de som stemmer på Islam?
Lenke til kommentar

Spørsmålet ditt var hvilken religion som var minst likt, ikke hvilken religion hver enkelt av oss liker minst. Sånn sett er det neppe noen tvil om at islam tar førsteplassen.

Dersom det du egentlig er ute etter hvilken religion hver enkelt av oss liker minst, så vil jeg tro islam tar førsteplassen der óg. Min spekulasjon? Det allmenne inntrykket er at islam sin tilhengere, selv de mer "moderate", ofte sitter på holdninger som mange av oss misliker.

Ja, en del av disse holdningene finnes også i andre grupper, blant annet en del kristne idioter som dukker opp på nettet fra tid til annen - men de har ikke samme eksponeringen. Samt at den allmenne oppfatningen nok er at disse er elementer i utkanten av kristenmiljøet (uavhengig av om det er tilfellet eller ikke), mens muslimer med, hmm, skumle holdninger gjerne oppfattes som om de står mer sentralt.

Lenke til kommentar

Spørsmålet ditt var hvilken religion som var minst likt, ikke hvilken religion hver enkelt av oss liker minst. Sånn sett er det neppe noen tvil om at islam tar førsteplassen.

Dersom det du egentlig er ute etter hvilken religion hver enkelt av oss liker minst, så vil jeg tro islam tar førsteplassen der óg. Min spekulasjon? Det allmenne inntrykket er at islam sin tilhengere, selv de mer "moderate", ofte sitter på holdninger som mange av oss misliker.

Ja, en del av disse holdningene finnes også i andre grupper, blant annet en del kristne idioter som dukker opp på nettet fra tid til annen - men de har ikke samme eksponeringen. Samt at den allmenne oppfatningen nok er at disse er elementer i utkanten av kristenmiljøet (uavhengig av om det er tilfellet eller ikke), mens muslimer med, hmm, skumle holdninger gjerne oppfattes som om de står mer sentralt.

Jeg ville se svært grovt fordeling av religionene som var minst likt blant deltakerne i dette forumet, gjerne også en begrunnelse hvorfor de ikke liker religionen de velger å stemme på.

Lenke til kommentar

Jeg ville se svært grovt fordeling av religionene som var minst likt blant deltakerne i dette forumet, gjerne også en begrunnelse hvorfor de ikke liker religionen de velger å stemme på.

Du skjønner ikke hva jeg mener. Spørsmålet du stiller sier følgende:

"Hvilken religion mener du er minst likt i Norge?"

Så selv om jeg, hypotetisk, misliker åsatrua mest av alle religionene som finnes i Norge, så ville jeg si at islam er den religionen som er minst likt i Norge. Og da får islam min stemme. Derfor er det mulig at mange som stemmer på islam gjør det fordi mener at det er den minst likte religionen i Norge, men ikke at de selv misliker den.

Lenke til kommentar

Du skjønner ikke hva jeg mener. Spørsmålet du stiller sier følgende:

"Hvilken religion mener du er minst likt i Norge?"

Så selv om jeg, hypotetisk, misliker åsatrua mest av alle religionene som finnes i Norge, så ville jeg si at islam er den religionen som er minst likt i Norge. Og da får islam min stemme. Derfor er det mulig at mange som stemmer på islam gjør det fordi mener at det er den minst likte religionen i Norge, men ikke at de selv misliker den.

Ok, da endrer jeg spørsmålet. Slik at det kommer tydelig fram.

Lenke til kommentar

Hvorfor er kristendommen minst likt i Norge? (4 har stemt på det) Jeg tror det er muslimer som har stemt på dem for å ta "hevn". Hva tenker dere?

Jeg tenker kanskje at det er mange som er småirriterte over å ha blitt meldt inn i statskirken mot sin egen vilje. For ikke å snakke om hvor vanskelig det er å få meldt seg ut.

Jeg stemmer på "ingen", for jeg misliker ikke religioner. Jeg misliker mennesker som lar seg styre av religion, eller mennesker som bruker religion til å rettferdiggjøre sine handlinger.

Endret av Bastard Bobo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...