Gå til innhold

Bør ungdom engasjere seg i politikk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener alle har rett på en noenlunde lik skolegang, jeg mener foreldrene ikke har eiendomsrett på barna sine. Jeg mener at undervisningen skal være så lik fra skole til skole fra barneskolen til ungdomsskolen at ett barn kan flytte fra lofoten til oslo uten å gå glipp av noe særlig undervisning.

 

Hva er vitsen med privatskoler om den er gratis for alle? Den løsningen blir uansett ulovlig ifølge GATS.

Lenke til kommentar
Jeg mener alle har rett på en noenlunde lik skolegang, jeg mener foreldrene ikke har eiendomsrett på barna sine. Jeg mener at undervisningen skal være så lik fra skole til skole fra barneskolen til ungdomsskolen at ett barn kan flytte fra lofoten til oslo uten å gå glipp av noe særlig undervisning.

 

Hva er vitsen med privatskoler om den er gratis for alle? Den løsningen blir uansett ulovlig ifølge GATS.

Vitsen er nettopp at man får alternativer til den offentlige skolen. Den enkelte skole bør kunne ha frihet til selv å velge sin profil og undervisningsopplegg, naturligvis innenfor visse nasjonale rammer. Dermed kan man velge skolen med den profilen man liker best.

 

Hvordan lik støtte til alle skoler skulle være et brudd på internasjonale avtaler, kan jeg ikke skjønne. Du må nesten utdype det.

Lenke til kommentar

Lik støtte er greit nok, men staten kan ikke hindre en skole i å ta ekstra skolepenger om staten vil følge GATS avtalene.

 

Du prøver å hevde at den offentlige skolen er veldig strikt og plain, jeg kan forssikre deg om at den enkelte lærer har store friheter til å organisere undervisningen slik han/hun føler er best for barna.

Lenke til kommentar

Norsk skole er jo rimelig sentraldirigert sammenlignet med endel andre land. Også de offentlige skolene burde få større frihet (og ansvar) for alt fra budsjetter til undervisningsopplegg.

 

Jeg har ikke merket noe til at kreativiteten blomstrer blant norske lærere i min tid i offentlig skole. Det virker snarere som om lærerne er bundet på hender og føtter.

 

Når jeg mener at det er et behov for større lokalt selvstyre i skoleverket, tenker jeg ikke på småting av typen: Skal vi ha gruppearbeid eller tavleundervisning i dag? Det er snarere snakk om at én skole (tenker da på vgs-nivå) kan spesialisere seg på realfag, en annen på samfunnsfag osv. Så kan elevene se at det er forskjeller mellom skolene, og velge deretter. Dette innebærer naturligvis også full åpenhet om eksamensresultater på de forskjellige skolene.

Lenke til kommentar

Private skoler skaper MANGFOLD!

 

Og det trenger vi! RV og venstresiden generelt mener at alle har å gå på den nærmeste skolen sin, om de vil eller ikke er en annen sak. Mao: DU FÅR IKKE VELGE SELV. Staten velger for deg!

 

Høyre mener at man selv skal få velge skole, og at de som har jobbet mest for det, dvs har gode karakterer, skal få komme inn. Det er naturlig, og folk får "friheten til å velge, etter smak eller pris" *grin*

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det mange ganger og jeg sier det igjen: De fleste bør få gå på sin nærmeste skole, men dersom de har elendige karakterer, får de heller gå på Helleurd eller hva den skolen åp Tveita heter.

 

Man må jobbe litt, så kommer man inn på den skolen man ønsker.

 

Om noen ønsker å betale LITT, en prosent av inntekten sin for at barnaa skal få bedre skolegang, eller bedre læringsmiljø, må man få lov til det.

Lenke til kommentar

Det var ikke helt deg jeg sa/mente..

 

Privatskoler skal være et alternativ. Jeg snakker om utgifter på en prosent eller to av en gjennomsnittlig inntekt.

 

Man skal selvsagt alltid jobbe med karakterene, men dersom man ikke vil/kan/har råd til å gå på en friskole, kan man jobbe med karakterene sine slik at man kan komme inn på offentlige skoler. Har jeg forstått HalTan rett, er Oslo Katedralskole offentlig. Jobber man litt, er det jo ikke noe problem å komme inn der. Det kreves da ikke et så kjempehøyt snitt?

Lenke til kommentar

Det var ikke helt deg jeg sa/mente..

 

Privatskoler skal være et alternativ. Jeg snakker om utgifter på en prosent eller to av en gjennomsnittlig inntekt.

 

Man skal selvsagt alltid jobbe med karakterene, men dersom man ikke vil/kan/har råd til å gå på en friskole, kan man jobbe med karakterene sine slik at man kan komme inn på offentlige skoler. Har jeg forstått HalTan rett, er Oslo Katedralskole offentlig. Jobber man litt, er det jo ikke noe problem å komme inn der. Det kreves da ikke et så kjempehøyt snitt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...