Gå til innhold

Vil kondisjon trening gjøre meg "mindre"?

Anbefalte innlegg

Hei, er ei jente på 17 som allerede er undervektig. jeg trener styrke 4-5 ganger i uka, og vil trene kondisjon også..

Som sagt er jeg allerede undervektig og vil opp i vekt, vil da kondisjon trening (som sykling) gjøre meg mindre? har allerede tynne bein, noe jeg vil forandre på..

og hvordan må jeg spise? spiser forsåvidt ganske mye sunt mat, men mengden lurer jeg på

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, om du spiser for lite.

Nei, om du spiser på vedlikehold eller over.

Spis "variert" med høyt proteininnhold og nok fett samt mikronutrienter (vitaminer, mineraler etc.)

For å gå opp i vekt må du spise mer enn du forbruker. Kalorier inn vs kalorier ut osv...

Spiser du mindre enn du forbruker går du ned i vekt, om du trener styrke og har et godt nok kosthold mister man bare fettmasse.

Lenke til kommentar

Det vil gjøre deg mindre om du ikke øker kaloriinntaket samtidig. All trening brenner jo kalorier, og spesielt kondisjonstrening.

Hvis du vil gå opp i vekt bør du spise så mye du orker. Nøtter er veldig bra, da de er kaloririke med mye sunt fett og proteiner. Spiser du mer enn du forbrenner går du jo opp i vekt, naturligvis, og siden det er det som er målet må du hvertfall passe på å ikke spise for lite.

I utgangspunktet skal vel en kvinne ha 2000 kcal. Du trener kanskje vekk 500 pr dag og trenger overskudd på 500 for å gå opp i vekt. Så 3000 kcal? Gjerne mer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til TS: håper det er greit at jeg skyter inn et tilleggsspørsmål - siden man allerede er inne på temaet her...

Når det gjelder anbefalt kvinnelig inntak på 2000 kalorier: er det slik at det er dette man "automatisk" forbrenner i løpet av dagen, altså at det man skal "trene vekk" dersom man vil GÅ NED i vekt, er det man spiser OVER denne 2000-grensen? Eller er det disse 2000 kaloriene man skal prøve å forbrenne i løpet av dagen?

Takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...