Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Astma og slim

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har du astmadagbok? Hvis ikke, finn frem et ark og skriv ned følgende over 1 uke:

- Antall anfall

- Når på døgnet (natt/morgen/middag/kveld)

- Forbindelse med noe (f.eks RØYK, trening, stress, kald luft, husdyr, sykdom/forkjølelse ect)

- Brukte du ventoline eller annen medisin under anfallet? (hjalp det? hvor mye tok du? hvordan tok du det?)

- Har du et flowmeter (slik du puster inn i for å se hvor godt du puster) så bruk den under anfallet *3 og noter resultatet.

Det hørtes ut som du har ukontrollert astma til tross for relativt mye behandling og skal per def. til utredning hos spesialist. Hver obs på følgende, top 2 årsaker til ukontrollert astma er dårlig/mangelfull/feil bruk av medisinene av pasienten selv eller en ukjent provokativ årsak til anfallene (f.eks røyk eller husdyr). Det finnes andre medisiner du kan starte på (theofyllin, anticholinergica, leukotrinereseptorantaginster osv) men tror det blir en spesialistoppgave.

Takk for flott og utfyllende svar ! :)

Jeg har ikke astma dagbok. Jeg har sjeldent anfall. De kommer kun ved anstrengelse. Jeg tar ventoline før jeg trener, har den aldri med. Burde kanskje begynne med de. Jeg skal nevne for legen hvordan jeg bruker ventoline.

Du kan litt om astma hører jeg. Veit du om er normalt at folk føler medisiner hjelper i 2 mnd tid, for å så merke plager?

Jeg oppdaterer deg etter jeg har vært hos legen :)

Anonymous poster hash: 40142...bd7

Er selv lege, så kan jo litt, men på ingen måte i nærheten av hva en lungespesialist kan=)

I Danmark vurderer man astma via en astmadagbok som pasienten selv fyller ut, samt noen lungefungsjonsundersøkelser og vurderer behandling ut i fra det. Behandlingen fungerer som et "trappetrinn", der man legger på mer behandling (høyere dose/nye medikamenter) hvis det trengs (vurdert ut i fra astmadagbok eller ved f.eks astmaanfall som krever innleggelse). Allmenlege tar seg av de lavere trinnene, mens en spesialist kan komme på tale hvis man allerede tar mye medisin, men enda har store plager.

Det er ikke unormalt og ha forverring selv etter lang tid der det har vært stabilt, men det har ofte en underliggende årsak (dårlig bruk av medisin, årstid, nye husdyr, sykdom osv). Har man vært stabil over lang tid kan man likeså gå ned litt i dose. Målet er få anfall og få symtomer på så lav medisinbruk som mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du astmadagbok? Hvis ikke, finn frem et ark og skriv ned følgende over 1 uke:

- Antall anfall

- Når på døgnet (natt/morgen/middag/kveld)

- Forbindelse med noe (f.eks RØYK, trening, stress, kald luft, husdyr, sykdom/forkjølelse ect)

- Brukte du ventoline eller annen medisin under anfallet? (hjalp det? hvor mye tok du? hvordan tok du det?)

- Har du et flowmeter (slik du puster inn i for å se hvor godt du puster) så bruk den under anfallet *3 og noter resultatet.

Det hørtes ut som du har ukontrollert astma til tross for relativt mye behandling og skal per def. til utredning hos spesialist. Hver obs på følgende, top 2 årsaker til ukontrollert astma er dårlig/mangelfull/feil bruk av medisinene av pasienten selv eller en ukjent provokativ årsak til anfallene (f.eks røyk eller husdyr). Det finnes andre medisiner du kan starte på (theofyllin, anticholinergica, leukotrinereseptorantaginster osv) men tror det blir en spesialistoppgave.

Takk for flott og utfyllende svar ! :)

Jeg har ikke astma dagbok. Jeg har sjeldent anfall. De kommer kun ved anstrengelse. Jeg tar ventoline før jeg trener, har den aldri med. Burde kanskje begynne med de. Jeg skal nevne for legen hvordan jeg bruker ventoline.

Du kan litt om astma hører jeg. Veit du om er normalt at folk føler medisiner hjelper i 2 mnd tid, for å så merke plager?

Jeg oppdaterer deg etter jeg har vært hos legen :)

Er selv lege, så kan jo litt, men på ingen måte i nærheten av hva en lungespesialist kan=)

I Danmark vurderer man astma via en astmadagbok som pasienten selv fyller ut, samt noen lungefungsjonsundersøkelser og vurderer behandling ut i fra det. Behandlingen fungerer som et "trappetrinn", der man legger på mer behandling (høyere dose/nye medikamenter) hvis det trengs (vurdert ut i fra astmadagbok eller ved f.eks astmaanfall som krever innleggelse). Allmenlege tar seg av de lavere trinnene, mens en spesialist kan komme på tale hvis man allerede tar mye medisin, men enda har store plager.

Det er ikke unormalt og ha forverring selv etter lang tid der det har vært stabilt, men det har ofte en underliggende årsak (dårlig bruk av medisin, årstid, nye husdyr, sykdom osv). Har man vært stabil over lang tid kan man likeså gå ned litt i dose. Målet er få anfall og få symtomer på så lav medisinbruk som mulig.

Så bra :) Hadde kanskje vært en idé. Jeg veit veldig lite om sykdommen. Min forrige fastlege brydde seg ikke, og siden jeg har hatt astma i så mange år så finner man seg i veldig mye. Jeg bytta ikke lege fordi jeg hadde hatt han siden jeg var liten, og da var det tryggere med en som kunne sykdomshistorien min. Jeg byttet da jeg ikke orket alt tullet lenger. Han nye legen fortalte meg at Relvar Ellipta hadde for lav dose for meg, så da fikk jeg den høyeste dosen av Relvar Ellipta.

Jeg har nylig skaffet en undulat. Kan det være grunnen?

Hvis jeg husker riktig så fikk jeg nye medisiner pga samme plager for 6 mnd siden.

Jeg puster bedre med den nye medisinen, men ved anstrengelser så tetter brystet seg og jeg slimer.

Jeg har ikke vært syk, men det kan være pga den kalde lufta vi har hatt? Kan også være pga at jeg har skaffet undulat, men jeg tviler. Jeg er ganske sikker på at plagene startet før jeg skaffet undulaten .

I morgen når jeg er hos legen så kan jeg nevne dette å høre hva han sier :)

Lenke til kommentar

Jeg var hos legen i går. Fikk bare beskjed om å ta mer ventoline. I følge beskrivelsen på ventoline pakken skal jeg bare ta den inntil 4 ganger daglig. Jeg sa det til legen og han sa at det ikke stemte og at jeg kunne ta den hver 2-3 time.

Han hørte på lungene mine og at sa at det hørtes fint ut.

Han henviste meg til en lungefysioterapi. Så jeg kan dra dit hvis jeg vil.

Lenke til kommentar

Høres ut som en allmennpraktiserende ja......

Finn en spesialist, du skal ikke trenge henvisning.

"Ta mer Ventoline.." Da jeg fulgte det rådet ble jeg bare verre.

Dro til spesialist og fikk forebyggende medisin og beskjed om å pelle meg i mer aktivitet.

Da ble det langt bedre.

Symptombehandlende leger ( de som kun vil behandle symptomer altså ) kan drite å dra, de er på jobb kun for pengene,...

Lenke til kommentar

Høres ut som en allmennpraktiserende ja......

Finn en spesialist, du skal ikke trenge henvisning.

"Ta mer Ventoline.." Da jeg fulgte det rådet ble jeg bare verre.

Dro til spesialist og fikk forebyggende medisin og beskjed om å pelle meg i mer aktivitet.

Da ble det langt bedre.

Symptombehandlende leger ( de som kun vil behandle symptomer altså ) kan drite å dra, de er på jobb kun for pengene,...

Tusen takk for svar, Doofen :)

Det er jævelig dårlig at jeg aldri har vært hos en spesialist. Det jeg kan om astma har jeg lest meg opp på.

Skal se om jeg får ordna en spesiallist hvis det ikke blir bedre.

Ventolin skal jeg ta før anstrengelse, og det er det jeg gjort frem til nå. Rart at jeg får problemer med pusten siden jeg trener så mye jeg gjør, og tar medisinene som jeg kan.

Skal se om jeg finner spesialist. Koster det mye? hvis det gjør det så har jeg ikke penger til det for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Det koster det samme som hos vanlig lege, nå er jo egenandelen resatt siden vi er inne i nytt år så frikort har du vel ikke enda?

Hjertelig takk :)

Nei, har ikke fått det enda, men tror jeg får det rundt våren.

Da skal jeg ordne en time hos en spesialist å få litt orden på astmaen :D

Forferdelig at noen leger ikke vil sende pasienter til spesialister. Det er enklere å få riktig medisin og dose.

:)

Ønsker deg en flott dag, Doofen! :)

Lenke til kommentar

Det koster det samme som hos vanlig lege, nå er jo egenandelen resatt siden vi er inne i nytt år så frikort har du vel ikke enda?

Hei Doofen. Jeg trenger hjelp. Jeg var ute å jogget i dag å jeg fikk anfall. Helt jævelig. Jeg begynte å gråte. Det peip så i brystet og jeg sleit så med pusten. Faen meg helt jævlig. Nå går jeg på 3 astma medisiner. Piller, forebyggende ,og anfallmedisin. Jeg tok ventoline før jeg begynte å jogge. Det hjelper faen meg ikke. Nå trenger jeg hjelp.... Jeg er så frustrert over dette.

Ingen ting hjelper... :realmad:

Sitter å gråter mens jeg skriver dette fordi jeg er så utrolig lei av hele situasjonen. Finner heller noen lungespesialist i området. Kan du hjelpe meg? Jeg bor i Sandefjord...

Lenke til kommentar

Har du vært hos spesialist? Eller fikk du bare medisin av legen for å teste ut?

Jeg hadde de samme symptomene som deg og holdt på å få medisin av legen for å teste ut, men så ombestemte hun seg og sendte meg til en spesialist. Det viste seg at jeg ikke hadde astma, men "innsnevringer i halsen under fysisk aktivitet". Jeg fikk en litt annen medisin enn standard astmamedsin, selv om den jeg fikk også av og til brukes på asmatikere.

Jeg har lest litt om dette nå. Tror det heter bronkial hyperreaktivitet .

Lurer på om jeg kanskje har et samme. Jeg skjønner ingen ting.....

http://www.nrk.no/livsstil/mystisk-pustebesvaer-under-trening-1.11193390

Jeg kjenner meg igjen i dette. Når jeg løper skjer det under aktivitet, ikke etter. Det går også fort over.

Lenke til kommentar

Hei Doofen. Jeg trenger hjelp. Jeg var ute å jogget i dag å jeg fikk anfall. Helt jævelig. Jeg begynte å gråte. Det peip så i brystet og jeg sleit så med pusten. Faen meg helt jævlig. Nå går jeg på 3 astma medisiner. Piller, forebyggende ,og anfallmedisin. Jeg tok ventoline før jeg begynte å jogge. Det hjelper faen meg ikke. Nå trenger jeg hjelp.... Jeg er så frustrert over dette.

Sitter å gråter mens jeg skriver dette fordi jeg er så utrolig lei av hele situasjonen. Finner heller noen lungespesialist i området. Kan du hjelpe meg? Jeg bor i Sandefjord...

Det kan være flere grunner til at du opplevde det.

Ta kontakt med fastlegen din å be om henvisning til spesialist, han/hun SKAL gi deg den henvisningen.

Lenke til kommentar

Det kan være flere grunner til at du opplevde det.

Ta kontakt med fastlegen din å be om henvisning til spesialist, han/hun SKAL gi deg den henvisningen.

Takk for svar Doofen. Jeg skal manne meg opp å kontakte legen min om dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...