Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Astma og slim

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg veit ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Jeg går på Relvar Eliipta og ventoline. Har gjort dette siden oktober. I en lengre periode nå har jeg følt at medisinene ikke fungerer. Når jeg trener så slimer deg seg opp, og jeg sliter med å puste. Det piper i brystet. Da må jeg slutte å løpe og ta en liten pause, så kan jeg starte igjen. Jeg kan løpe 300 meter før pipingen starter. Så blir det opphoping av slim.

Da jeg begynte på Relvar, følte jeg disse plagene ble borte, men nå er de tilbake. Jeg får heller ikke opp kondisen min.

Jeg tar ventoline før trening. Relvar Ellipta tar jeg hver morgen.

Akkurat nå er jeg kvalm fordi jeg har mye slim i luftveiene. Det irriterer såpass at jeg er kvalm.. :/ Jeg puster fint.

Jeg er så dritt lei at jeg føler ingen ting hjelper denne faens astmaen min. Jeg følte det hjalp i begynnelsen, men i lengden har plagene kommet tilbake....

Noe jeg burde gjøre? Skal jeg kontakte legen å snakke med han? Kan dette oppstå`hos astmatikere som er riktig medisinert? Er jeg feilmedisinert?

Jeg bruker den høyeste dosen av Rellivar Elliptia. Ventoline blir brukt som anfallsmedisin.

Anonymous poster hash: 40142...bd7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vært hos spesialist? Eller fikk du bare medisin av legen for å teste ut?

Jeg hadde de samme symptomene som deg og holdt på å få medisin av legen for å teste ut, men så ombestemte hun seg og sendte meg til en spesialist. Det viste seg at jeg ikke hadde astma, men "innsnevringer i halsen under fysisk aktivitet". Jeg fikk en litt annen medisin enn standard astmamedsin, selv om den jeg fikk også av og til brukes på asmatikere.

Lenke til kommentar

Har du vært hos spesialist? Eller fikk du bare medisin av legen for å teste ut?

Jeg hadde de samme symptomene som deg og holdt på å få medisin av legen for å teste ut, men så ombestemte hun seg og sendte meg til en spesialist. Det viste seg at jeg ikke hadde astma, men "innsnevringer i halsen under fysisk aktivitet". Jeg fikk en litt annen medisin enn standard astmamedsin, selv om den jeg fikk også av og til brukes på asmatikere.

Nei, det har jeg ikke. Fikk bare medisin av legen min. Kanskje lurt å dra til legen å bli henvist? Jeg har hatt diagnosen siden jeg var 5-6 år.

Fikk du også vondt i halsen/brystet under løping? Slim kommer, og ser ut som det ligger å plager meg, siden jeg nå er kvalm.

Hjelper medisinen din?

Lenke til kommentar

Nei, det har jeg ikke. Fikk bare medisin av legen min. Kanskje lurt å dra til legen å bli henvist? Jeg har hatt diagnosen siden jeg var 5-6 år.

Fikk du også vondt i halsen/brystet under løping? Slim kommer, og ser ut som det ligger å plager meg, siden jeg nå er kvalm.

Hjelper medisinen din?

Du kan ha vokst det av deg og at det egentlig er noe annet som plager deg.

Ja, liksom øverst på brystet som tydeligvis er en del av halsen. Var øm i flere dager etterpå og kvalm resten av dagen. Kjennest ut som veldig mye slim, når det i realiteten bare var veldig liten plass til den normale mengden slim jeg hadde.

Er ikke så glad i å løpe og anstrenge meg så har ikke fått testet den helt ordentlig (fikk den for noen uker siden). Men ja, jeg har merket forbedring (gymmen på skolen). Den heter forresten Atrovent.

Lenke til kommentar

Virker som om du opplever en bivirkning av medisinen, Nasofaryngitt/enkel forkjølelse.

Ta deg turen til spesialist og spør samtidig hvorfor du får akkurat denne medisinen. Den er mye brukt for folk som har KOLS, med noenlunde varierende resultat.

Endret av Doofen
Lenke til kommentar

Virker som om du opplever en bivirkning av medisinen, Nasofaryngitt/enkel forkjølelse.

Ta deg turen til spesialist og spør samtidig hvorfor du får akkurat denne medisinen. Den er mye brukt for folk som har KOLS, med noenlunde varierende resultat.

Jeg tar den høyeste dosen. Den er ikke ment for de som har KOLS, fordi den ikke har noen effekt, men den lave dosen har.

Jeg har ikke tett nese eller feber. Tror ikke det er bivirkning av medisinen.

Da jeg var mindre hadde jeg samme plager. Da gikk jeg bare på Ventotline. Jeg ble sendt på legevakten siden jeg begynte å kaste opp slimet. Dette kan skje om det pågår lenge nok. Husker jeg var kvalm slik jeg er nå .

Min gamle lege ga meg flutide. Jeg følte ikke den hjalp. Så fikk jeg brykanyl, også ble den symbicort. Så ble de den laveste dosen av Relvar Ellipta. Deretter fikk jeg høyre dose siden jeg ikke følte den lave hjalp nok, av min nye lege.

Jeg er så frustrert over hele astma opplegget mitt. Var så glad fordi jeg følte at jeg endelig hadde funnet noe som hjalp, men nå er problemene tilbake.:(

Jeg har bestilt legetime, så skal til legen på tirsdag.

Lenke til kommentar

Har du tidligere blitt diagnostisert med astma?

Nei.. og det piper ikke i brystet heller. Kan være som en annen over her, at det er bivirkninger. Du burde uansett få seg time hos spesialist for å få det skikkelig sjekket.

Akkurat. Jeg skal få ordna det :)

Jeg tviler på at det er bivirkninger, siden jeg ikke nyser, har hodepine, feber, eller er forkjørlet.

Sist gang dette skjedde var jeg 10 år. Da fikk jeg beskjed på legevakten at det var en type astma anfall, eller reaskjon eller noe i den dur .

Lenke til kommentar

Jeg tar den høyeste dosen. Den er ikke ment for de som har KOLS, fordi den ikke har noen effekt, men den lave dosen har.

Da jeg var mindre hadde jeg samme plager. Da gikk jeg bare på Ventotline. Jeg ble sendt på legevakten siden jeg begynte å kaste opp slimet. Dette kan skje om det pågår lenge nok. Husker jeg var kvalm slik jeg er nå .

Min gamle lege ga meg flutide. Jeg følte ikke den hjalp. Så fikk jeg brykanyl, også ble den symbicort. Så ble de den laveste dosen av Relvar Ellipta. Deretter fikk jeg høyre dose siden jeg ikke følte den lave hjalp nok, av min nye lege.

Jeg er så frustrert over hele astma opplegget mitt. Var så glad fordi jeg følte at jeg endelig hadde funnet noe som hjalp, men nå er problemene tilbake. :(

Vel DET er du ikke alene om, jeg har 32% lungekapasitet selv.

Trener dog crossfit selv om, er bare snakk om innstilling og smerteutholdenhet ;)

Lenke til kommentar

Jeg er så frustrert over hele astma opplegget mitt. Var så glad fordi jeg følte at jeg endelig hadde funnet noe som hjalp, men nå er problemene tilbake. :(

Vel DET er du ikke alene om, jeg har 32% lungekapasitet selv.

Trener dog crossfit selv om, er bare snakk om innstilling og smerteutholdenhet ;)

Godt vi er 2 om det. Veldig vanskelig å si for meg at det handler om innstilling og smerteutholdenhet, når jeg faktisk ikke får puste og det knyter seg i lungene. Jeg må gi meg når det begynner å pipe i brystet ellers så er jeg redd jeg besvimer.

Lenke til kommentar

Da kan du enda pushe deg dobbelt så langt som du har kommet.

Men ja, det er skremmende. Det føles som om man trener anaerobt hele tida...

Jeg er veldig forsiktig når det kommer til trening. Når det strammer seg så tar jeg en liten pause. Dette er fordi jeg luftveiene er innsnervet. astmalunger_fotolia_31257744_xs_300x300.

Jeg vil ikke besvime, eller trenge hjelp. Derfor må jeg roe meg ned når det skjer. Jeg er ikke andpusten. Hadde jeg bare vært det så hadde det ikke vært noen sak. Jeg får rett og slett veldig problemer med å puste, og da lytter jeg til kroppen min. Siden du har nedsatt lungekapasitet så veit du kanskje hva jeg snakker om. Jeg veit ikke om dine luftveier snerver seg inn, og om det blir mye slim? Kan tenke meg at det er utfordrene for deg også. 32 % er veldig lite :/

Hvis du ikke har astma, så er det vanskelig for meg å tro at det er så mye med innstillingen å gjøre. Fordi da veit du ikke hvordan det er. Og hadde astmaen hatt veldig mye med det psykiske å gjøre så hadde jeg ikke hatt disse problemene, mener jeg da :) Ikke meningen å være sta, men astma er en alvorlig sykdom, og så lenge man ikke har astma, så blir det feil å uttale seg på hva som skal til. Og jeg som har vært under-medisinert i mange år og kanskje fortsatt er, er veldig frustrert over hele situasjonen. Og det har jeg vært lenge. Husker jeg ble så sur på søstra mi når jeg gikk på ski, eller syklet og jeg sleit med å puste. Hun skjønte ikke hvordan jeg hadde det, og jeg synes det var vanskelig å holde tempoet oppe. Hun ble irritert over meg siden jeg måtte ståppe mye,og jeg ble sur siden jeg sleit med å puste. :p Med riktig medisinering så blir verden annerledes. Og jeg trodde den hadde blitt det da jeg startet på Relvar Ellipta, men nå er som sagt problemene tilbake, og nå sliter jeg med slimet.

Kan godt hende jeg har misforstått deg, beklager hvis det har skjedd. Er uansett veldig takknemlig for all hjelp, og råd som kommer inn! :D

Får høre hva legen sier til uka :)

Lenke til kommentar

Har du astmadagbok? Hvis ikke, finn frem et ark og skriv ned følgende over 1 uke:

- Antall anfall

- Når på døgnet (natt/morgen/middag/kveld)

- Forbindelse med noe (f.eks RØYK, trening, stress, kald luft, husdyr, sykdom/forkjølelse ect)

- Brukte du ventoline eller annen medisin under anfallet? (hjalp det? hvor mye tok du? hvordan tok du det?)

- Har du et flowmeter (slik du puster inn i for å se hvor godt du puster) så bruk den under anfallet *3 og noter resultatet.

Det hørtes ut som du har ukontrollert astma til tross for relativt mye behandling og skal per def. til utredning hos spesialist. Hver obs på følgende, top 2 årsaker til ukontrollert astma er dårlig/mangelfull/feil bruk av medisinene av pasienten selv eller en ukjent provokativ årsak til anfallene (f.eks røyk eller husdyr). Det finnes andre medisiner du kan starte på (theofyllin, anticholinergica, leukotrinereseptorantaginster osv) men tror det blir en spesialistoppgave.

Lenke til kommentar

Har du astmadagbok? Hvis ikke, finn frem et ark og skriv ned følgende over 1 uke:

- Antall anfall

- Når på døgnet (natt/morgen/middag/kveld)

- Forbindelse med noe (f.eks RØYK, trening, stress, kald luft, husdyr, sykdom/forkjølelse ect)

- Brukte du ventoline eller annen medisin under anfallet? (hjalp det? hvor mye tok du? hvordan tok du det?)

- Har du et flowmeter (slik du puster inn i for å se hvor godt du puster) så bruk den under anfallet *3 og noter resultatet.

Det hørtes ut som du har ukontrollert astma til tross for relativt mye behandling og skal per def. til utredning hos spesialist. Hver obs på følgende, top 2 årsaker til ukontrollert astma er dårlig/mangelfull/feil bruk av medisinene av pasienten selv eller en ukjent provokativ årsak til anfallene (f.eks røyk eller husdyr). Det finnes andre medisiner du kan starte på (theofyllin, anticholinergica, leukotrinereseptorantaginster osv) men tror det blir en spesialistoppgave.

Takk for flott og utfyllende svar ! :)

Jeg har ikke astma dagbok. Jeg har sjeldent anfall. De kommer kun ved anstrengelse. Jeg tar ventoline før jeg trener, har den aldri med. Burde kanskje begynne med de. Jeg skal nevne for legen hvordan jeg bruker ventoline.

Du kan litt om astma hører jeg. Veit du om er normalt at folk føler medisiner hjelper i 2 mnd tid, for å så merke plager?

Jeg oppdaterer deg etter jeg har vært hos legen :)

Lenke til kommentar

Jeg høres ut som en drittsekk. Ikke meningen. Beklager det :)

Neida, jeg har astma/KOLS så vet hvordan det er. Det svartner for øynene og man ser stjerner til tider når øktene er skikkelig harde.

Jeg bruker "Eklira", ny medisin som kom i fjor sammen med Seretide som forebyggende og Ventoline som øyeblikksmedisin. Efedrin er fin til fysisk aktivitet men man blir så forbanna ekkel i kroppen av den etter en stund...

Lenke til kommentar

Jeg høres ut som en drittsekk. Ikke meningen. Beklager det :)

Neida, jeg har astma/KOLS så vet hvordan det er. Det svartner for øynene og man ser stjerner til tider når øktene er skikkelig harde.

Jeg bruker "Eklira", ny medisin som kom i fjor sammen med Seretide som forebyggende og Ventoline som øyeblikksmedisin. Efedrin er fin til fysisk aktivitet men man blir så forbanna ekkel i kroppen av den etter en stund...

Ok, Bra du veit hvordan det er. Enklere for meg når andre skjønner frustrasjonen.

Du tar 2 forebyggende medisiner? Jeg har forresten tatt ventoline 4 ganger i dag. Slimet har blitt litt løst opp, så jeg er ikke kvalm lenger. :)

Lenke til kommentar

Enn så ekkelt det høres ut så er det en ide å hoste opp så mye slim som mulig.

Om du stikker til legen i morra eller ved nærmeste anledning så ber du om en dypere utredning hos spesialisten.

Jeg skal prøve å hoste så godt jeg kan . Skal til legen på tirsdag :) Oppdaterer dere på saken :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...