Gå til innhold

Sterk laptop til musikkproduksjon

Anbefalte innlegg

Hei, folkens!

Opplever skraping i lyden på høye samplingfrekvenser, uansett hva slags eksternt lydkort jeg bruker og A/D konverter.

I tillegg kommer samme skraping når jeg kommer over et visst antall av en angivelig svært CPU grådig softsynth (diva).

Jeg har en gammel asus U36J 2011 modell, og er egentlig kjempefornøyd med byggekvaliteten på den.

Vil kjøpe ny laptop som skal brukes stasjonært. Grunnen til at jeg ikke skal ha desktop, er at jeg flytter rundt fra jobb til jobb forskjellige steder i landet.

Ønsker 17.3 skjerm, SSD og kanskje det er fordel med masse ram også. Villig til å skru selv.

Planlegger ikke gaming.

Har en asus i kikkerten, noen som vet om den kan oppgraderes med 8GB ekstra ram:

https://www.komplett.no/asus-g771jm-173-full-hd-matt/824969#!tab:extra

Andre forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, mener du at du opplever skraping når du bruker høye samplefrekvenser, eller at du opplever høyfrekvent skraping?

Uansett, hvilken bufferstørrelse bruker du? Og hvilken DAW?

Med mange instanser av Diva kan det fort kreve mye av maskinen dersom du både har høy samplerate og lav bufferstørrelse. Egentlig lite poeng å gå over 96kHz...

Lenke til kommentar

Bruker 2048 buffer i øyeblikket, men ønsker å gå lavere. Ableton Live 9 mest for øyeblikket, har også reaper som jeg har brukt mest fram til for et par uker sida, og samme problemet der. Skjønner at det krever mye av maskinen, derfor: forslag ønskes! :w00t:

Skrapelydene er ikke så sinnsykt høyfrekvente. Minner om kopibeskyttelseslydene på diva før man kjøper lisens. Disse lydene kommer når jeg bruker høye samplefrekvenser, men de oppstår også på 44.1 kHz med mange instanser av Diva.

Endret av eksykromosomet
Lenke til kommentar

2048??? Wow, det var sykt høyt. Umulig å spille inn i realtime med så mye latency.

Sikkert ikke svaret du vil ha, men jeg ville anbefalt å heller kjøpe en brukt 15-tommers MBP Retina og heller brukt ekstern skjerm når du har bruk for mer screen estate. Bør være mulig å finne en på finn til 10-11000. Har ingen problemer her med å kjøre verken Diva eller Omnisphere med bufferstørrelse på [email protected].

Lenke til kommentar

Sikkert ikke svaret du vil ha, men jeg ville anbefalt å heller kjøpe en brukt 15-tommers MBP Retina og heller brukt ekstern skjerm når du har bruk for mer screen estate. Bør være mulig å finne en på finn til 10-11000. Har ingen problemer her med å kjøre verken Diva eller Omnisphere med bufferstørrelse på [email protected].

Jeg vil bare ha bra råd, jeg. Ikke eplehater. Byggekvalitet er bra, men hvilke andre fordeler får jeg fra macbook vs pc? Får jeg bedre hardware der enn på asus-en jeg linket til? Kjøpe ekstern skjerm blir ikke aktuelt, da jeg flytter med 3 svære bag-er.

Fordelen med å ha 2048 på den gamle pc-en min, er at jeg kan steke pizza og slappe av litt i den tiden mellom jeg trykker på piano og hører lyden. :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...