AnonymDiskusjon Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Hei. Jeg gjennomfører for tiden førstegangstjeneste, forlenget til 18 måneder. Det var et tilbud jeg og noen andre fikk på rekrutten for et år siden, og som vi takket ja til. I den sammenheng ble vi lovt flere ting som skulle gjøre det verdt det. Det dreide seg i hovedsak om spesiell utdanning og utstyr, og gjennom det bli løftet til et høyt nivå. Mot slutten av tjeneste var målet at vi skulle være på nivå med yrkesmilitære, tidlig i karrieren. Problemet jeg, og de fleste andre her, plages med er at vi har ikke fått noe av det vi ble lovet for å signere kontrakten. Jeg har vært her i et år nå, og fått klar beskjed om at det aldri kommer til å skje. Hadde jeg trivdes kunne jeg kanskje holdt ut til sommeren, men jeg føler egentlig jeg kaster bort livet mitt her. Spesielt siden vi fortsatt, etter et år, bruker tid på streng rominspeksjon, omvask, mønstringer osv, istedet for utdanning til å bli de gode soldatene vi ble lovet. Så da lurer jeg egentlig på, tror dere som kan jus der ute at det vil være mulig å dimmitere med grunnlag på kontraktsbrudd? Desverre står det ikke noe i kontrakten om det vi ble lovet, den bare dreier seg om lovligheten rundt 18 i stedet for 12 måneder, men så vidt jeg vet er muntlige avtaler like bindende som skriftlige? Anonymous poster hash: 60e4c...072 Anonymous poster hash: 60e4c...072 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 (endret) [...] men jeg føler egentlig jeg kaster bort livet mitt her. Spesielt siden vi fortsatt, etter et år, bruker tid på streng rominspeksjon, omvask, mønstringer osv, istedet for utdanning til å bli de gode soldatene vi ble lovet.[...] Vel, er ikke "rominspeksjon, omvask, mønstringer osv" nettop det "gode soldater" læres opp til? Men her har du vel to kontrakter 1) den skriftlige du har signert, og som sikkert er klar nok. 2) den muntlige, som nok kun er en rekruteringsofficer som "har gått ut over sine fullmakter". Endret 25. januar 2015 av M98kF1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 For at avtalebrudd skal fri deg fra en avtale må det være avtalen som er rettsgrunnlaget for forpliktelsen. Verneplikten er pålagt i lov, og er i Stortingets årlige vernepliktsvedtak (en del av budsjettvedtakene for Forsvarsdepartementet) fastsatt til en samlet ordinær tjenesteplikt på 19 måneder (575 dager). Av dette skal førstegangstjenesten utgjøre mellom seks og atten måneder, vanligvis tolv måneder. Stortinget har gitt Forsvarsdepartementet fullmakt til å fastsette lengden på førstegangstjenesten innenfor disse rammene. Utgangspunktet er derfor at det er staten som med hjemmel i lov pålegger deg å tjenestegjøre. Selv om avtalen faller bort gjør ikke nødvendigvis pålegget det. Det kommer an på om Forsvarsdepartementet eller Forsvaret stiller krav om samtykke fra den enkelte for å forlenge førstegangstjenesten (såvidt jeg vet gjør de ikke det) og om dette samtykket kan trekkes tilbake. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2015 For at avtalebrudd skal fri deg fra en avtale må det være avtalen som er rettsgrunnlaget for forpliktelsen. Verneplikten er pålagt i lov, og er i Stortingets årlige vernepliktsvedtak (en del av budsjettvedtakene for Forsvarsdepartementet) fastsatt til en samlet ordinær tjenesteplikt på 19 måneder (575 dager). Av dette skal førstegangstjenesten utgjøre mellom seks og atten måneder, vanligvis tolv måneder. Stortinget har gitt Forsvarsdepartementet fullmakt til å fastsette lengden på førstegangstjenesten innenfor disse rammene. Utgangspunktet er derfor at det er staten som med hjemmel i lov pålegger deg å tjenestegjøre. Selv om avtalen faller bort gjør ikke nødvendigvis pålegget det. Det kommer an på om Forsvarsdepartementet eller Forsvaret stiller krav om samtykke fra den enkelte for å forlenge førstegangstjenesten (såvidt jeg vet gjør de ikke det) og om dette samtykket kan trekkes tilbake. Jeg forstår det slik at selv om vi måtte signere kontrakt for at forsvaret skulle kunne holde oss 6 måneder ekstra, teller ikke det som et krav om samtykke? Må forøvrig si jeg føler meg ganske lurt her.. Anonymous poster hash: 60e4c...072 Lenke til kommentar
Valdres 101 Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 En muntlig avtale er vel (i teorien) like bindende som en skriftlig avtale. Men den er selvfølgelig litt vanskeligere å bevise. Det blir vel ord mot ord her.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 At Forsvaret ønsker ditt samtykke er ikke det samme som at de må ha det, og ikke det samme som at du kan trekke det tilbake. Dessverre. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå