Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bedriftens rett til å kontakte ansatte i fritiden? (med tekst)


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg jobber som eneste IT ansvarlig for en bedrift.

 

Det skjer ganske ofte at jeg blir kontaktet utenfor arbeidstid for å ta tak i problemer som dukker opp.

Finnes det lover som regulerer dette eller er det kun begrenset av arbeidsmiljøloven (overtid)?

 

Jeg har vurdert flere ganger å ta dette opp med bedriften da jeg føler at jeg må få en slags "vakt ordning" og bli kompensert for å være tilgjengelig i fritiden.

Jeg forstår at dette kanskje er feil da det er mitt eget valg å respondere på telefon/sms/mail men samtidig føler jeg et visst press til å stille opp da det ikke er andre som kan løse problemene som kan oppstå.

 

Jeg står kanskje også fritt til å nekte å stille opp men dette vil igjen stille meg i et dårlig lys ovenfor ledelsen og jeg føler at dette er litt catch 22. Uansett om jeg da nekter å stille opp, eller om jeg tar opp dette for å få en slags vaktordning der jeg blir kompensert noen kroner for hver time jeg skal være tilgjengelig så vil dette sannsynligvis oppfattes negativt av min sjef og ledelsen.

 

Noen som har tips til lover eller synspunkter rundt dette?



Anonymous poster hash: 66807...4b8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet må egentlig deles i to.

 

Det første spørsmålet er om du kan kontaktes på fritiden din. Det er lovlig og følger indirekte av arbeidsavtalen. Når man har inngått en avtale med noen aksepterer man at de kan ta kontakt for å gjennomføre eller avklare spørsmål rundt nevnte avtale.

 

Det andre spørsmålet er om du er forpliktet til å stå til disposisjon for din arbeidsgiver på fritiden din. Det er du ikke, noe som også følger av arbeidsavtalen - du skal stille din arbeidskraft til rådighet i arbeidstiden din, ikke utenfor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva sier arbeidsavtalen din?

Den inneholder antakelig noe rundt normal arbeidstid, om du har timelønn så sier den vel noe om hva den er og eventuelt om pålagt overtid (ikke det samme som at arbeidsgiver eller andre sender deg spørsmål på kvelden).

Lenke til kommentar

I dette tilfellet så bør du diskutere problemstillinga med arbeidsgiver. Arbeidsmiljølova er ikkje spesifikk nok til å dekke slike situasjonar, og eg antar at også arbeidsavtalen er vag på dette punktet.

Dette er eigentleg eit typisk problem som dukker opp innanfor ditt yrke. Du blir ansatt til å jobbe på vanlig dagtid, men plutselig så finner ein ut at det også er greit å ha tilgang på din kompetanse også på kveldstid.

 

Juridisk sett så skal du kun forholde deg til det som er avtalt i arbeidsavtalen, noke som vanligvis betyr at det er definert kva som er arbeidstid og kva som er fritid.

 

For å få til ei vaktordning så bør det være minst fire som bytter på å ha vakt dersom ein skal ha tilfredsstillande med fritid og muligheit til å ta ut avspasering.

 

Eg trur at både du og arbeidsgiver vil være tjent med å få til ei skikkelig avtale på korleis dette skal gjerast. Arbeidsgiver skal verne om ditt psykiske arbeidsmiljø, og dermed er arbeidsgiver også lite tjent med at du blir utbrent og til slutt sjukmeldt fordi det er arbeidspress nesten heile døgnet.

 

Om dere får til ein avtale så vil du få ein kompensasjon for å være tilgjengelig og arbeidsgiver vil få ein forutsigbar kostnad.

Det er i utgangspunktet ikkje noke problem at du skriver timer for kvar oppringing du får i henhold til arbeidsavtalen din, strengt tatt er det pålagt overtid dersom sjefen ringer deg med nye arbeidsoppgåver etter arbeidstid. Men du bør avklare dette på forhånd. For fleksibiliteten sin del så burde det gå greit at du f.eks. svarer på korte spørsmål utan å kreve betalt for det (innanfor rimeligheitas grenser), men at du skriver overtid dersom oppringinga tar opp meir enn f.eks. 5 min av tida di.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil anbefale deg om å ta opp problemstillingen med arbeidsgiver. Vær tydelig på at du ikke er ute etter konflikt, mange arbeidsgivere vil gå i "forsvarsposisjon" med en gang de blir presentert for en slik problemstilling. Forklar at du som eneste IT ansvarlig blir kontaktet ofte utenfor din arbeidstid. Vis forståelse for at de har behov for deg og din kompetanse, og si at du er villig til å være tilgjengelig men at du synes det er rimelig med en kompensasjon for dette. Jeg foreslår at dere avtaler et fast beløp som arbeidsgiver må betale deg ved oppringning. Si at du ikke ønsker denne godtgjørelsen ved kjappe spørsmål, men lengre samtaler og hvis du eventuelt må komme på jobb etter arbeidstid hvor du da får godtgjørelse + lønn for den tiden du er der.

Vi bruker en slik ordning hos oss. Vi får utbetalt 400 kr hvis vi blir oppringt og må stille på jobb utenfor vår kontraktstid. Dette fungerer bra fordi terskelen er noe høyere for at arbeidsgiver skal ringe, og ikke minst motiverer det de ansatte til å stille opp når arbeidsgiver ringer. Fremhev dette som en fordel for din arbeidsgiver, og si at det gjør det lettere å være imøtekommende fra din side når du vet at du får kompensasjon for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...