Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Komfyr - valg

Anbefalte innlegg

Skal pusse opp kjøkken som står fra 1984 og det står en smijernkomfyr der.

Jeg kikket på platetoppene fra Ikea både induksjonstopp og keramisk topp så står det at det er krav til sikring 25A og min er på 20A.

Gjelder det også om jeg setter inn en nyere ovn istedet for platetopper at stikk kontakter i veggen og ampere i sikringsskapet må endres .. ?

Nå er det en sånn med 3 stykk pigger i som man skal sette i veggen, er det avlegs nå eller eller vil det passe om jeg kjøper en nyere ovn ..?

Vil en keramisk ovn også kreve 25 A ?

Bør jeg satse på å få oppgradert kretsene uansett?

Endret av Galaxii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komfyrstikk er fortsatt i bruk ja, så det skal i teorien holde bare å få inn en ny komfyr. Sikringen skal beskytte kabelen, så det er i utgangspunktet ikke noe i veien å sette inn en ovn ment for 25A på en 20A kurs. Blir bare tungvint hvis sikringen flyr hele tiden. Såklart så vil jo en splitter ny kurs frem, samt ny sikring være optimalt sånn sikkerhetsmessig, men det om det strengt talt er nødvendig blir jo en vurderingssak.

Det som ofte er vanlig i dag er adskilte kurser til stekeovn og platetopp. 16A til stekeovn og 20/25A til platetopp. Har også vært borti en løsning der stekeovn og platetopp var separert, men platetoppen var plugget i en klemme på stekeovnen, og gikk derfor på samme kurs.

Nå skal ikke jeg bestemme hva du skal gjøre for noe, men hvis du skal ha en totalrenovering av kjøkkenet så ville jeg vurdert å "friske" opp det elektriske også. Blir jo litt ekstra jobb hvis man skal endre på det skjulte anlegget hvis man ikke hadde tenkt å rive kledning på vegg i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg finner liksom ikke ut hvilken ampere nye ovner i fra elkjøp med keramisk topp krever, da mener jeg der ovnen og toppen er i ett på samme kurs... Jeg ringte en elektriker nylig som mente at stikkene var annerledes før og nå og i variert grad, det er derfor jeg lurer på dette, må jo uansett har en elektriker til å kikke her og vurdere. Har i utgangspunktet et budsjett å forholde meg til, så greit å vite hvilke valg jeg skal ta og at ikke noen skal ha meg til å bruke unødig mye penger på ny kurs .. Men det var visst om nye regler etter 2010 komfyrvakt for platetopp for å unngå branntilløp også midt oppi det hele.

Lenke til kommentar

Kravet om komfyrvakt har ikke tilbakevirkende kraft, så der er du trygg med mindre du skal utvide/endre på komfyrkursen. Som sagt er det ikke krise dersom komfyren på maks trekker mer enn 20A. Dette er som sagt ved full belastning, altså alle plater på maks samt stekeovn på maks, og det skjer i realiteten aldri. Så en på Elkjøp sine sider som trakk 5000 W med alle plater på fullt, så ikke noe om stekeovnen. Gå inn på produkt og se under "Tekniske spesifikasjoner" så står det der. Når du makser en 20A kurs så har du i teorien 4600 W tilgjengelig, sånn så du vet hvor i spektret du ligger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Når man bytter fra gammel keramisk topp og stekeovn med felles komfyrkurs (20/25 A, flat stikk med 3 pinner), beholder man som regel den gamle komfyrkursen til ny induksjonstopp, og legger opp en ny 16A stikk (vanlig stikkontakt) til stekeovnen. Jeg har 20 A stikk til min induksjonstopp, og har aldri opplevd at sikringen ryker. Stekeovnen min trekker max 3680 W, og har en dedikert 16A stikk.

Lenke til kommentar

Snakket med en elektriker i helga som selv hadde 20A til 25A komfyr :p

Så leste jeg et sted om noen med induksjonstopp der sikringen og 2 plater på komfyren hadde røket da han ikke visste han måtte ha mer enn 16A.

Så får se hva jeg finner ut .. bruker sjelden 2 max 3 plater samtidig, men induksjon har jo booster som man må passe på og ikke overbelaste med å bruke den i tillegg.

Endret av Galaxii
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Som nevnt: Vi har 20 A, bruker både 3 og 4 plater, samt booster, og sikringen har aldri røket. Men 16 A kan bli i minste laget.

Lenke til kommentar

De fleste komfyrer eller platetopper har innebygd reguleringer som justerer platene etter hvor mye strøm som er tilgjengelig.

De fleste platetopper har en makseffekt på 7200 w noe som tilsvarer 30A. De fleste justerer hver av platene ned automatisk, slik at det blir mindre effekt pr plate når dem er i bruk, mens noen slår automatisk av en av platene for å opprettholde mer effekt på de andre 3.

Lenke til kommentar

Jeg har en induksjonsovn fra Siemens (stekeovn og koketopp i ett) på en 20A kurs. Sikringen har aldri gått, selv når jeg kokkelerer med saus, poteter, biff og grønnsaker.

Den beskytter seg selv virker det som, for jeg kan ikke kjøre boost på flere enn to samtidig. Virker som om det er to soner (høyre og venstre), og jeg kan kjøre boost på to soner samtidig. Men har jeg f.eks poteter på 7 kan jeg ikke kjøre boost på samme side på den siste.

Lenke til kommentar

Men har styrken på hovedsikringen noe å si?

Snakket med el.vakt igår og han sa at jeg måtte ha 40 - 50 A på hovedsikringen for å ha induksjonskomfyr .. min er på 25A

:hmm:

Endret av Galaxii
Lenke til kommentar

Det har vel El-Ateisten svart på. Spørs hva du har ellers av strømforbruk. Med 25A hovedsikring og 16A på komfyr har man ikke mye å gå på når man skal lage mat. Hva har du av andre kurser og utstyr som bruker strøm? Håper ikke du har oppvarming eller varmtvann i tillegg på 25A hovedsikring.

Lenke til kommentar

El-Ateisten ?

Vi har sentral oppvarming og likeså med varmtvann så der slipper jeg unna :)

16A vaskemaskin og resten 10 A

Har aldri vært plaget med at sikring går de 6 årene jeg har bodd her, det er ikke brytere og de skal visst mindre til før de går.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har du 1(2)-fas eller 3-fas? Hvis 3-fas, er det TN 400V eller IT 230V?

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du ser det på hovedsikringen: Er det 2 eller 3 sikringer dersom det er skrusikringer, ev 2 eller 3 moduler dersom det er automat? Du skal også kunne se det på strømmåleren, som er merket med x faser og y Volt.

2x1,25? Du mener vel 2x1,5?

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

2 kokeplater eller 1 kokeplate + stekeovn er ca 16A. Kjører man vaskemaskin samtidig så blir det teoretisk ca 25A tilsammen når varmeelementene er innkoblet. Også har man vel andre ting som lys, kjølekap, PC o.l. på samtidig. Hvis det er moderne sikringskap så har man litt å gå på i kortere tid (detaljer får andre ta).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...