quantum Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 Når folk diskuterer... Riktig dét, trenger du å kjøpre Photoshop bruker du ikke Linux, ønsker du å spille spill velger du Windows. Det er nok noe alle forstår, og legger til grunn for det de skriver i denne tråden også. Men så er det sånn, at noen faktisk prioriterer open source av ymse årsaker, selv om de enkelte proprietære alternativene i og for seg kan være bedre. Da faller valget ofte på Linux likevel. Dessuten er ikke "bare" applikasjonene som kjører oppå OS'et som er avgjørende. Mange mener Windows er altfor tungvint og invaderende. Alle de "tekniske" sidene med Windows - installasjon, oppgradering, driverstøtte osv. er etter min mening såpass tungvint at det i utgangspunktet ikke er noe alternativ for meg. Derfor velger jeg et annet OS som "bare virker" og lar meg gjøre jobben min. Og så er det sånn at til enkelte applikasjoner _må_ jeg ha Windows. Da kjører jeg Windows virtuelt. Det ville ikke vært ønskelig dersom Windows var primær-os'et mitt, men så avhengig av Windows er jeg heldigvis ikke. Når folk som har helt ulike behov og preferanser skal diskutere hvilket OS som er "best", kommer det riktig nok mye artig og underholdende ut av det, men lite annet ... Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 26. september 2015 Del Skrevet 26. september 2015 (endret) Rart ikke flere foreslår OpenSUSE. Eller Mageia (Mandriva). Begge har tradisjonelt hatt kontrollsenter som lar deg konfigurere det meste uten måtte ty til en blanding av GUI-verktøy eller terminaler. Endret 26. september 2015 av rockPaperScissors() Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Rart ikke flere foreslår OpenSUSE. OpenSUSE er en solid distro, en av de beste. Etter min erfaring er Kubuntu litt enklere å sette opp. Etter det jeg vet så har OpenSUSE versonene ikke like lang support tid som Ubuntu LTS (5 år). Det kan bety noe for folk som ikke oppgraderer så ofte. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 27. september 2015 Del Skrevet 27. september 2015 Opptil tre år støtte er da svært bra det også for en desktop distribusjon, men jeg ser poenget ditt. Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Opptil tre år støtte er da svært bra det også for en desktop distribusjon, men jeg ser poenget ditt. Jeg har nevnt det opptil flere ganger i tråden her iallefall, og er helt enig med deg - det virker som et bra alternativ til Ubuntu, Mint osv. Lenke til kommentar
Nado Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 (endret) Ville ikke anbefalt KDE frem til det er mer stabilt/ferdigutviklet. Sist i plasma 5.3 var det hvertfall ikke så veldig imponerende. Ikke out of the box hvertfall, men det er kanskje poenget? Endret 28. september 2015 av Nado Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Dei gongane eg har prøvd KDE, so har inntrykket mitt vore at det er litt keitete. Må sei eg føretrekk Gnome, til og med den nyaste versjonen. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Ville ikke anbefalt KDE frem til det er mer stabilt/ferdigutviklet. Sist i plasma 5.3 var det hvertfall ikke så veldig imponerende. Ikke out of the box hvertfall, men det er kanskje poenget? Jeg testet KDE 5.4.1 i dag (Manjaro har det nå), og det er tydelig at det ikke er ferdig enda ja. KDE 4.14 er da bra, så man kan jo bruke det med Kubuntu 14.04. Jeg testet også Ubuntu Gnome 15.10 som har Gnome 3.16, dog ikke alt er på 3.16 enda. Nautilus er fortsatt på 3.14.2...selv om det er beta så synes jeg det er litt rart. La inn offesiell Gnome3 ppa, og det knakk systemet hos meg. Men det var mye mer responsivt enn KDE 5.4.1 iallefall! Lenke til kommentar
Nado Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Hverken Gnome shell eller plasma 5 er ferdig.. XFCE, Cinnamon og MATE er foreløpig de mest komplette alternativene. Har hørt mye bra om Elementary OS sitt Pantheon grensesnitt, men det er vel hovedsaklig kun 2 som utvikler det? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 KDE 4 er helt topp. Oppå Debian 8 eller CentOS 7 er det både gjennomført og stabilt. KDE Plasma 5 er tross alt bare ett år gammelt, og samtidig stappfull av ny funksjonalitet. Det kommer ikke som noen overraskelse at det ikke virker knirkefritt på Arch-klonen Manjaro, som attpåtil fokuserer mest på xfce. Min opplevelse på Fedora 22 er veldig positiv. Jeg bruker det som mitt daglige DE på laptopen. Jeg er interessert i å høre hvilke ting som knirker i KDE Plasma 5. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Siden når var Manjaro relevant igjen? 2 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Jeg er interessert i å høre hvilke ting som knirker i KDE Plasma 5. Fikk kræsj med kontroll panelet i KDE5, også synes jeg det skortet litt på responsiviteten. Ikke sikkert det er KDE sin feil da, kan være Manjaro folka som har kuka med noe. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Siden når var Manjaro relevant igjen? Manjaro er raskt og enkelt å installere og sette opp. Noe liknende Ubuntu eller Mint er. Ikke alle av oss her som orker eller gidder å sette oss inn i hvordan man setter opp en Gentoo eller Arch Linux system vet du Sikkert lærerikt, men jeg er ikke en av dem som må ha full kontroll over alt på maskina mi. For de som ønsker det, så er jo Gentoo og Arch genialt bra! Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Hvis du ikke ønsker "full kontroll", hvorfor kjøre et Arch-derivat? Lenke til kommentar
Nado Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 (endret) Hvis du ikke ønsker "full kontroll", hvorfor kjøre et Arch-derivat? pga pakkesystemet og repos. Endret 28. september 2015 av Nado 1 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Hvilke pakker og repos har Arch som mangler i Debian? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Hvilke pakker og repos har Arch som mangler i Debian? Nyere versoner av programmer i Arch vs Debian. Nyere enn de man finner i Debian Sid også tror jeg. Lenke til kommentar
Nado Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Men mener at Manjaro får pakkene litt etter Arch. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Men mener at Manjaro får pakkene litt etter Arch. Ja de tester dem lenger. Det trenger ikke være negativt. Debian tester pakker litt for lenge noen ganger kan det virke ut som. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 28. september 2015 Del Skrevet 28. september 2015 Hvis du ikke ønsker "full kontroll", hvorfor kjøre et Arch-derivat?pga pakkesystemet og repos. Og da kjører man Manjaro. kk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå