Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Kali Linux som generelt OS + størrelse på Linux installasjoner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, vet ikke, hvor mye plass må jeg beregne for en OS installasjon? Skal jo ha plass til andre ting enn selve OS'et også. Har en Windows 7 installasjon på en 80GB disk, og det er i minste laget for å få plass til programmer etc. Så tenker at jeg bør ha minst 100GB per OS...

Lenke til kommentar

Alle distroer bruker vesentlig mindre plass enn Windows. Grunnsystemet i seg selv bruker aldri mer enn 10-15 GB. Og selv om du fyller på med masse programmer fra pakkesystemet er det vanskelig å bruke mer enn 20-30 GB totalt. Det er uansett lettere å svare noe fornuftig hvis du spesifiserer hvilke programmer du trenger.

(Jeg klarer riktignok lett å fylle opp plassen hvis jeg går bananas med properitær EDA-software, men det ligger ikke i pakkesystemer.)

Lenke til kommentar

Vel, det er Windows. Om du trenger mer enn 10G per installasjon er du allerede på en VELDIG (i.e. -veldig- mye software og spesielt biblioteker tilgjengelig) spesialisert greie. Jeg pleier å sette av 15 just in case.

15 er for lite i mine øyne. Jeg er oppe 14 nå med Debian Testing, KDE, TexLive og en god del annet småsnacks. Men 20 er ganske safe.
Lenke til kommentar

15 GB holder i massevis for de aller fleste. Jeg har også greit mye installert, men holder fortsatt greit.

# antall pakker (programmer og biblioteker) installert
$ dpkg --get-selections | wc -l
2582

# størrelse på installasjon
$ df -h /
Filesystem                                              Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/disk/by-uuid/03eb6050-dcc3-4d7d-ac7e-46d840eaa89c   15G  9.5G  4.5G  69% /

Generell kommentar; vil ikke anbefale å bruke Kali Linux for vanlig skrivebordsbruk. Det finnes mye mer fornuftige alternativer, slik som Debian og diverse Ubuntu varianter.

Lenke til kommentar

Kali Linux er basert på Debian, men du får med en hel haug med programmer brukt for å testing og hacking av sikkerhet. Det virker å være veldig urelevant i forhold til hva du er ute etter, og du vil derfor få mer ut av å bruke et mer populært og vedlikeholdt alternativ. For å sette det i perspektiv; det er offisielt sett kun 6 personer som vedlikeholder Kali Linux. Det er ikke ment for å brukes til vanlig skrivebordsbruk.

Lenke til kommentar

15 GB holder i massevis for de aller fleste. Jeg har også greit mye installert, men holder fortsatt greit.

# antall pakker (programmer og biblioteker) installert
$ dpkg --get-selections | wc -l
2582

# størrelse på installasjon
$ df -h /
Filesystem                                              Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/disk/by-uuid/03eb6050-dcc3-4d7d-ac7e-46d840eaa89c   15G  9.5G  4.5G  69% /

Generell kommentar; vil ikke anbefale å bruke Kali Linux for vanlig skrivebordsbruk. Det finnes mye mer fornuftige alternativer, slik som Debian og diverse Ubuntu varianter.

Ok. Jeg ser jeg har 3000 pakker installert. Så kanskje jeg har gått litt bananas i forbindelse med Qt-utvikling (Qt4, Qt5, QtCreator), Tex og litt andre ymse greier. ncdu sier 9.5 i /usr, fordelt på 4,4 i både /usr/lib og /usr/share.

De kan jo alle OSene dele.

Microsofts inkompetanse, primært.

Ja men, det blir jo mer plass til andre filer med bare ett OS.

Inkompetanse på hva?

F.eks fører mangelen på et sentralisert pakkesystem til at alle biblioteker må linkes statisk inn i alle programmer på Windows. På Linux er de sentralisert og delt mellom alle programmene.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...