Gå til innhold

Sub i stereooppsett?

Anbefalte innlegg

Hei, har et stereo oppsett bestående av en XTZ 100D3 forsterker og et par Dynaudio X12 stativhøyttalere. Er svært fornøyd med dette oppsettet, det spiller veldig rent og lyst. Det jeg savner er litt mer trykk og tyngde på litt tyngre musikk slik som Metallica. Blir på en måte litt for nøytralt og sjel løst.

Det jeg lurer på er om en sub har noe i et stereooppsett å gjøre? Er det mer regnet for surround og film? Akkurat nå er det en dac som blir det neste, deretter bedre kabler og så kunne jeg sett litt på sub. Han jeg kjøpte forsterkeren av sa det var mulig å koble til to? Er dette vanlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Subwoofer fungerer utmerket i stereo også (jeg bruker 2 * B&W DB1). Det som er ufordringen er å få plassert en sub korrekt; samt gjort alle de nødvendige innstillingene for å få optimal lyd. Dette er faktisk en større utfordring enn man skulle tro og det store flertallet feiler brutalt her i sine oppsett.

Lenke til kommentar

Mange som anskaffer en sub til stereoformål ender opp med å kjøpe seg en til da de ikke får til plassering og balanse. Selv gikk jeg litt mot strømmen da jeg oppgraderte fronthøyttalerne til Patos Lyric 403, og har aldri siden savnet noen sub, verken til musikk eller film. Jeg vil anbefale å låne en sub for å teste ut hvordan det høres ut, det er lett å bomme på rommets påvirkning når man begynner å sysle med bølgelengder som er flere meter lange.

Lenke til kommentar

Mange med stativ- og bokhyllehøyttalere bruker subwoofere som vanlige woofere. Ofte uten å være klar over det. Da bør de plasseres framme ved de andre høyttalerne for at ikke lydbildet skal bli feil.

Har man kraftige gulvhøyttalere som klarer å spille vanlig bass kan man sette delefrekvensen på subwooferne lavere og dermed blir ikke plassering fullt så viktig lengre.

Det heter subwoofer av en grunn. :p

Lenke til kommentar

Takk for svar, tips til noen konkrete modeller?

Spiller for tiden på Dynaudio Xeo3 selv, som er samme elementer som X12 (om det ikke nå var X14) og supplerer disse med en Dali 10-tommer sub. I stua drives dette av en surroundforsterker som har romkorreksjon. Det redder integrasjonen med suben, som ellers blir noe halvgjort. Suben står dessuten i et hjørne som sprer overraskende bra i stua.

I et annet rom i huset (hobby-/lytterom) blir suben fullstendig overkill, men for stue er det perfekt med sub til Dynaudio, i stereo.

Vil anbefale SVS SB-1000 til musikk, evt SB-2000 om økonomien tillater. Les litt om dem på nett, de får uforbeholdent skryt og sammenlignes med suber til over 10000.

Lenke til kommentar

Bassfrekvenser fra en sub ukorrigert er omentrent å be om gjørme i bunnen. Det blir berg-og-dalbane responsmessig om det ikke justeres. Enten det eller så må man justere volumet ned for å kompensere for de største toppene og leve med dalene, eller akseptere at det blir noen frekvenser som blir uproposjonalt høye. Sånn er desverre rompåvirkningen på lyd. Det å blende inn en sub er også viktig med å tilpasse den til høyttaleren både volummessig og frekvenskurvemessig, og ikke minst få plasseringen riktig. Får du hjelp til dette av noen som har gjort en god jobb der før får du nok fine resultater. XTZ og SVS har greie suber som har god ytelse til prisen.

Det er litt baling med å fikse dette, men de fleste synes det er verdt det etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...