Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Passat 2002 1.9 tdi - manglende turbotrykk


Arneeyy

Anbefalte innlegg

jeg har en 2002 passat 1.9tdi 131hk motorkode AVF chippet til 162hk.

 

Når jeg kjørte bilen idag, oppførte den seg veldig uvanlig. det var null bunndrag i bilen. turboen begynner ikke å lade før på 2800 omdreininger. Jeg har ingen varsellamper.

 

Noen som vet hva som kan være grunnen til at bilen oppfører seg sånn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en sterk mistanke om at finnene sitter fast, ettersom bilen har blitt litt mer responsiv i det siste. men jeg har fortsatt for lite turbotrykk under 2000rpm og for mye over 2500rpm.Noen som vet om det går an å rense turboen uten å ta den av? er det farlig å kjøre med den sånn som den er nå?

Lenke til kommentar

Dette kab være mye forskjellig. Få lest av feilkoder med vagcom eller tilsvarende. Bilen lagrer mye feilkoder som ikke gir feillys, men disse kommer ikke opp med generiske obd2 lesere.

 

Det kan være vakumlekasje, feil på n75 ventilen, finnene i turbo kan være tilsotet ("sitte fast"), vakumklokka på turbo, tett eksos, tett innsugsmanifold, feil på egr osv

Lenke til kommentar

Jeg har kommet fram til at finnene på turboen sitter fast. "aktuatorstanga" på turboen rører seg såvidt når jeg gir den alt jeg fingrene klarer. Jeg prøvde å damprense turboen, men det hadde ikke noe utslag(spraye vann i innsuget på motoren som omgjøres til damp i sylinderen). Det neste jeg vurderer å gjøre er å rense turboen med MrMuscle komfyrrens, via å stikke en slange ned til turboen via der EGR røret er festet. hvis det hadde vært problemer med vakuumet, hadde jeg vel kunnet røre på aktuatoren mens bilen er avslådd? tips til å fikse en gjensotet turbo?

Lenke til kommentar

Byttet turbo på en Superb med AVF motor i forrige uke. Den hadde ikke gått mer enn 150.000. Den gikk i nød på full gass pga treghet i turboen.

 

Er du litt fingernem så er det en kurant jobb å bytte turbo på disse.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Burde gå greit å bytte ja:) bilen går ikke i nødmodus lenger, skal se om jeg får tid til å rense den i løpet av neste uke. hvis den ikke kommer seg, vurderer jeg å bytte til en større turbo (170hp turboen)

 

Må du ikke chippe den en gang til? Den motoren skal vel kunne chippes direkte til 170Hk, hva vinner du på med større turbo?

Lenke til kommentar

 

 

Burde gå greit å bytte ja:) bilen går ikke i nødmodus lenger, skal se om jeg får tid til å rense den i løpet av neste uke. hvis den ikke kommer seg, vurderer jeg å bytte til en større turbo (170hp turboen)

Må du ikke chippe den en gang til? Den motoren skal vel kunne chippes direkte til 170Hk, hva vinner du på med større turbo?

2.0tdi(BRD) 170hp turboen passer rett på:) avf originalturboen tåler 180hp, og 2.0tdi turboen tåler 210hp. husker ikke nøyaktig hva den heter, men kan finne det fram. Endret av Arneeyy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...