Gå til innhold

Hvorfor tror du? [kristendom]

Anbefalte innlegg

Ingn har greid å motbevise gud, så det hersker vel egentlig liten tvil:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1456576&hl=https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1456576&hl=

Naivt å ikke tro.

Jeg vil ikke gi noen ytterligere kommentar, se heller linken min.

Det at man kan komme med en påstand som ikke kan motbevises betyr ikke at påstanden er sann av den grunn alene. Påstanden står og faller på de bevis som blir fremlagt som legger grunnlaget for aksept av den påstanden. Hvis man bruker din "logikk" konsekvent havner man i en posisjon der man må akseptere alle gudspåstander, og de er det mange av. Og mange av dem er uforenlige. Så da kommer man jo tilbake til det originale spørsmålet: hvorfor skal noen tro på det du kaller gud?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er selv i et kristent miljø, og de aller fleste tror jeg er kristen. Faktum er at jeg ikke tror på Gud, hehehe...

Ut av nysgjerrighet, kunne du fortelle litt mer om miljøet ditt? Hvordan tror du de i miljøet hadde reagert hvis de fant ut at du ikke var kristen?

Ingn har greid å motbevise gud, så det hersker vel egentlig liten tvil:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1456576&hl=https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1456576&hl=

Naivt å ikke tro.

Jeg vil ikke gi noen ytterligere kommentar, se heller linken min.

Ingen har greid å motbevise

• påskeharen
  • julenissen
  • Odin
  • Krishna
  • Allah
  • Zeus
...og så videre. Jeg antar det er naivt å ikke tro på disse heller.

Aha. Humanetisk konfirmasjon er respektløst ovenfor de kristne. Man skal respektere andre personer sine meninger selv om man ikke deler meningen.

Til dels enig med deg. Å kalle det for en "konfirmasjon", e.g. bekreftelse av noe (dåpen?) virker teit.

Det å ha et overgangsritual når man blir "voksen" er derimot en tradisjon som har eksistert i de fleste kulturer, og ikke kristent. Sånn sett så er ikke humanetisk konfirmasjon noe annet enn enda et nytt ritual, som ligner veldig på utallige andre.

Lenke til kommentar

Sjæl ass, hvilket miljø? ta det på pm om du ønsker.

Ut av nysgjerrighet, kunne du fortelle litt mer om miljøet ditt? Hvordan tror du de i miljøet hadde reagert hvis de fant ut at du ikke var kristen?

Er med i en kristen ungdomsklubb. Er veldig kjekke folk der, og veldig mange ikke-kristne som er der for det sosiale. Jeg er også med i en speidergruppe der kristendommen heller ikke har hovedfokus, MEN alle de andre er kristne. Her er jeg forresten leder for aldersguppen 16+ sammen med en annen. Noen av dem drikker, snuser og gjør veldig mye tull, men de tror på Gud. På grunn av disse to relasjonene ble jeg spurt om å være konfirmantleder. Ikke undervisning, men bare aktivitetsgruppe for friluftslivgruppe, så det sa jeg ja til. på grunn av alt dette ville de ha meg med i et ledernettverk, og det er jeg blitt. På grunn av alt det andre er jeg nå blitt med i styre på denne kristne ungdomsklubben.

Det er en del som vet at jeg tviler, noen som vet at jeg ikke tror, men de fleste tar det for gitt at jeg er troende, og det er ikke et samtaleemne. Nå skal det sies at jeg også har vært i tvil til tider, skal litt til å være skråsikker når du bruker så mye tid med denne typern folk. Tror de hadde blitt ganske forvirret om jeg fortalte dem at jeg har landet på at det umulig, at alt tilsier at det ikke finnes en Gud. Det er så mange motbeviser, og det er helt ulogisk. Tror de på speideren og konfirmantgruppen hadde synes det var helt greit, men litt merkelig. På ungdomsklubben kunne jeg nok fortsatt komt, men folk hadde nok sett rart på meg. Ikke-kristne er like velkomne som kristne, men de hadde nok sett på det som om jeg hadde løyet når faktum er at jeg bare ikke har uttrykt min mening.

Lenke til kommentar

Sjæl ass, hvilket miljø? ta det på pm om du ønsker.

Er med i en kristen ungdomsklubb. Er veldig kjekke folk der, og veldig mange ikke-kristne som er der for det sosiale. Jeg er også med i en speidergruppe der kristendommen heller ikke har hovedfokus, MEN alle de andre er kristne. Her er jeg forresten leder for aldersguppen 16+ sammen med en annen. Noen av dem drikker, snuser og gjør veldig mye tull, men de tror på Gud. På grunn av disse to relasjonene ble jeg spurt om å være konfirmantleder. Ikke undervisning, men bare aktivitetsgruppe for friluftslivgruppe, så det sa jeg ja til. på grunn av alt dette ville de ha meg med i et ledernettverk, og det er jeg blitt. På grunn av alt det andre er jeg nå blitt med i styre på denne kristne ungdomsklubben.

Det er en del som vet at jeg tviler, noen som vet at jeg ikke tror, men de fleste tar det for gitt at jeg er troende, og det er ikke et samtaleemne. Nå skal det sies at jeg også har vært i tvil til tider, skal litt til å være skråsikker når du bruker så mye tid med denne typern folk. Tror de hadde blitt ganske forvirret om jeg fortalte dem at jeg har landet på at det umulig, at alt tilsier at det ikke finnes en Gud. Det er så mange motbeviser, og det er helt ulogisk. Tror de på speideren og konfirmantgruppen hadde synes det var helt greit, men litt merkelig. På ungdomsklubben kunne jeg nok fortsatt komt, men folk hadde nok sett rart på meg. Ikke-kristne er like velkomne som kristne, men de hadde nok sett på det som om jeg hadde løyet når faktum er at jeg bare ikke har uttrykt min mening.

Banner du, drikker du?

Lenke til kommentar

Banner du, drikker du?

Banning: Ja, men ikke veldig mye, og begrenser meg om jeg er med folk som ikke banner selv.

Drikking: Har aldri vært full, men er 17, så det er jo en del 18års-dager.

Nå skal det sies at en del på denne kristne ungdomsklubben også banner og drikker da. Det er vel kanskje derfor jeg trives også.. vi trenger ikke være perfekte, selv om det er en god del av dem også.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke stort teologisk grunnlag i forhold til at banning og drikking ikke er lov. Eneste som står i Bibelen om det er at man ikke skal misbruke Guds navn. Og Jesus lagde jo visstnok vin av vann, så det kan vel heller ikke være så galt. Men så er det jo mangfoldige sub-religioner som har sagt at dette er synd. Grunnen er vel at religion er veldig fint til å kontrollere folk, spesielt hvis man får folk til å tro at helt hverdagslige harmløse ting er en synd i Guds hode, men at den religionen man vil fremme holder på "slipp ut av fengsel gratis"-kortet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skjønner dere virkelig ikke at det er umulig at man kan "be" om at en person skal bli helbredet?

Jeg har selv vært med å be for syke som har blitt helbredet. Noen ganger på gata for ikke-kristne som ikke tror på det i det hele tatt. Men så blir de helt forbløffet når de faktisk blir helbredet. Selvom de først har samme holdning som deg.

Det går bare ikke an å gå på vannet!

Nettopp, det er det som er poenget. Jesus brøt naturlovene for å bevise at han er Gud.

Det finnes flere religioner. De fleste tror IKKE på det samme. Hvem faen har rett?! (Ingen har rett, men alle er jo sikker på at sin religion er "sann")

Men en virkelighetsoppfatning av verden må jo være sann. Så da er det bare å prøve å finne ut hva som gir mest mening, og hva som har mest grunnlag for å sannsynligvis være sant.

Dere har ikke bevis på at Gud finnes!

Er det noe lettere å bevise Big Bang fra ingenting?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne tråden var jo smått underholdende, hehe. Troende og ikke-troende vil aldri komme til enighet, det eneste man kan gjøre er å respektere hverandre. Akkurat der tror jeg mange kristne kunne tatt seg selv i nakken.

For kun få dager siden dreiv Jehovas å banket på dørene i nabolaget, slikt irriterer meg grenseløst. Tror de virkelig at de kan frelse meg over en kopp kaffe, om jeg mot all formodning skulle slippe de inn?

Ser ikke på meg selv som spesielt religiøs, men det er et fint ordtak som sier at det ikke finnes noen ateister i skyttergraven, og det tror jeg stemmer godt!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei.

Jeg skjønner meg bare ikke på kristne mennesker. Hvorfor tror dere?!

Det er bevist at religiøse mennesker er dummere enn ikke-troende

Skjønner dere virkelig ikke at det er umulig at man kan "be" om at en person skal bli helbredet?

Det går bare ikke an å gå på vannet! ...........

Kom gjerne på andre for/mot "argumenter"!

Jo Jesus Kristus kan helbred og gå på vannet, han står over både kropp og natur (den fysiske verden) Det er bare du som befinner deg i steinalderen i forhold til ham og derfor ikke kan gjøre noe av dette.

walkingonwater.jpg?w=300&h=237

Endret av IHS
Lenke til kommentar

) Det er bare du som befinner deg i steinalderen i forhold til ham og derfor ikke kan gjøre noe av dette.

Ja, alle vet at det bare er sååå steinaldersk å ha større tiltro til moderne viten og kunnskap fremfor det å tro på løse to tusen år gamle påstander uten et eneste bevis i en bok... :)

Og like selvsagt er det ikke stenaldersk å bade seg i ignoranse, intoleranse og hat til alt og alle som ikke tror det samme som en, selv mot de som i utgangspunktet tror på det samme som en men tolker det "feil", det er jo den smale veien, er det ikke?

Lenke til kommentar

Hele verden er i steinalderen i forhold til Jesus Kristus, RWS det du kaller moderne er tilbakestående, de finnes mye høyere kunnskap og viten enn det og Jesus Kristus kjenner den, noe han også til de grader viste.

Lenke til kommentar

Hele verden er i steinalderen i forhold til Jesus Kristus, RWS det du kaller moderne er tilbakestående, de finnes mye høyere kunnskap og viten enn det og Jesus Kristus kjenner den, noe han også til de grader viste.

Så hvorfor holdt han dette for seg selv, og vi måtte slite oss frem til god opplysning nesten to årtusener etterpå? I stedet for å lære oss å fiske så ga han et knippe mennesker hver sin fisk.

Lenke til kommentar

Så hvorfor holdt han dette for seg selv, og vi måtte slite oss frem til god opplysning nesten to årtusener etterpå? I stedet for å lære oss å fiske så ga han et knippe mennesker hver sin fisk.

Joh 16,12  "Ennå har jeg mye å si dere, men dere kan ikke bære det nå."

Du kan ikke begynne å forklare et steinaldermenneske hva en PC er ved å vise frem en kalkulator, du må først lære ham å telle til tre.

Lenke til kommentar

Joh 16,12  "Ennå har jeg mye å si dere, men dere kan ikke bære det nå."

Du kan ikke begynne å forklare et steinaldermenneske hva en PC er ved å vise frem en kalkulator, du må først lære ham å telle til tre.

Men vi lærte oss dette selv. Med mindre du påstår at Jesus har svippet innom i ny og ne og sprøytet inn litt ny viten, og spesielt aktivt de siste par hundre år, til tross for at denne perioden har kameraet blitt oppfunnet, og ingen har tatt bilde av frelseren sjøl når han kom og hjalp de med å forstå hvordan en vaksine funker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

svippet innom ?  han er tilstede hele veien :)

Matt 28:20 "se jeg er med dere alle dager inntil verdens ende"

Joh 14:18 "Jeg lar dere ikke bli igjen som foreldreløse barn. Jeg kommer til dere. Snart ser ikke verden meg lenger. Men dere skal se meg, for jeg lever, og dere skal også leve. Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far, og at dere er i meg og jeg i dere."

Jesus Kristus er i de kristne, gjennom dem skal han helbrede og vekke opp alle de døde.

Joh 14:12 "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som tror på meg, skal også gjøre de gjerningene jeg gjør, ja, enda større gjerninger"

Det som skjedde for to tusen år siden var bare begynnelsen :)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...