Gå til innhold

fsb/pci speed på abit nf7-s kortene....

airguard

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg fant en veldig god forklaring på hva fsb/dram instillingene i biosen på disse kortene egentlig er, noe jeg har lurt på selv også.

har til nå kjørt på 3/3 men med en fsb på 200*11 bør jeg sette disse til 6/6 og da

få en pci hastighet på 33.

link:

http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=13958

Den "forklaringen" stemmer nok ikke. PCI er alltid låst til 33Mhz på nForce2 hovedkortene. Dette kan ikke endres i BIOS. AGP hastigheten derimot kan du selv stille inn (vanligvis fra 66-100Mhz).

Når det gjelder fsb/dram innstillingen så gjelder denne kun for forholdet mellom Front Side Bus og RAM hastigheten. Om du velger 3/3, 4/4, 5/5 eller 6/6, så utgjør alle disse 1/1 (sync). Jeg kjører med en Front Side bus på 215Mhz og PC'n min er like stabil enten jeg velger 3/3 eller 6/6 som fsb/dram ratio ;)

Lenke til kommentar
Du bør vel låse pci/agp bussen når du overklokker, hvis ikke så kan det skje fatale ting med skjermkort, hdd, og alt som bruker pci.

Disse bør stå som 66/33 (agp/pci)

agp er greit nok det kan låses men det er ikke mulighet for og låse pci hastigheten manuelt i abit nf7-s kortet mitt ihvertfall.

Lenke til kommentar
Jeg fant en veldig god forklaring på hva fsb/dram instillingene i biosen på disse kortene egentlig er, noe jeg har lurt på selv også.

har til nå kjørt på 3/3 men med en fsb på 200*11 bør jeg sette disse til 6/6 og da

få en pci hastighet på 33.

link:

http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=13958

Den "forklaringen" stemmer nok ikke. PCI er alltid låst til 33Mhz på nForce2 hovedkortene. Dette kan ikke endres i BIOS. Når det gjelder fsb/dram innstillingen så gjelder denne kun for (**trommevirvler**) forholdet mellom Front Side Bus og RAM hastigheten. Om du velger 3/3, 4/4, 5/5 eller 6/6, så utgjør alle disse 1/1 (sync). Jeg kjører med en Front Side bus på 215Mhz og PC'n min er like stabil enten jeg velger 3/3 eller 6/6 som fsb/dram ratio ;)

Jeg får trøbbel med usb enheter når jeg kjører 200*11 og har 3/3 instillingen, men skal prøve 6/6 neste gang.

er du sikker på at pci er låst på 33mhz ? har ikke sett noe dokumentasjon på det ?

Lenke til kommentar
er du sikker på at pci er låst på 33mhz ? har ikke sett noe dokumentasjon på det?

Har sett det bekreftet fra nVidia ved flere anledninger, men gidder ikke begynne å lete etter artiklene nå. Tenk deg hvis PCI ikke var låst og fsb/dram ration'en hadde innvirkning på PCI busen. PCI busen i min PC ville da kjørt på (215/3) 71.67Mhz, noe som ikke er mulig.

Lenke til kommentar

det var det her jeg reagerte på men det stemmer vel ikke dette da ?

klipt ut fra nforce2forumet:

The whole reasons the nforce2 baords have this is to lock the pci bus as close to 33mhz. If you overclock the pci bus you can make the system unstable if you have pci cards plugged in becuase you are making the cards run faster then they should be. So you said you have a 200fsb so you take,

200divide by 6/6 lock, ok. so 200 divide by 6 is 33.333333. 33mhz is were you want the pci locked at. so know take 33 times 6 = 200mhz ram. the ram and cpu are know synced and the pci is locked at 33.33333 which is good.

If you set the the lock to 5/5 you have,

200 divide by 5= 40mhz pci bus, this is overclocked. so 40 times the 5/5 lock = 200. Since the pci bus is overclocked and you want to be as close to 33mhz youd use the 6/6 lock if i understand what ive read. It doesnt matter what cpu u have its the fsb its running at.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...