Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

E-Sigaretter

Lord-

Anbefalte innlegg

Vent noen år så vet vi bedre om e røyk er farlig eller ikke. Men for meg er ikke en nok, vedkommende er bare ett menneske med sine meninger. Hadde bare forskerne vert eninge da ville det vært enkelt gitt. Men de og krangler som bare det.

Det er klart all form for røyk er farlig! Forskning består uansett ikke av meninger, det består av resultater...

Ååå kjære vene vi har en "Someone" som ikke klarer å lese hva vi har skrivd som alle andre klarer.

Har du i det hele tatt lest hva meg og Flodec skrev?

Det er forskere i Norge og andre steder i verden også som har avkreftet nettopp det du har ment om at e-cig er 10 ganger farligere fordi du og professoren din har lest denne falske studien som kom fra Japan.

Jeg skal legge ut dette 1 GANG TIL, hvis ikke du greier å skjønne det så må du være umoden for diskusjon.

http://www.nrk.no/verden/forsker-avviser-skremselsnyhet-om-e-sigaretter-1.12068273

Hva er det du egentlig driver med? Holde på sånn og liksom skal forsvare synspunktet ditt at e-cig er så forferdelig mye verre, du driver å driter deg så ut for du tar dessverre helt feil.

All klar form for røyk er farlig!

Vel e-cig er damp, ikke røyk, hadde du greid å lese hva vi skrev så ville du skjønt det for lenge siden.

Det inneholder 3 kjemikalier og ikke alle kjemikalier her i verden er direkte livstruende, alle har sitt bruksområde. Kjemikaliene i e-cig haha.. det er verre å drikke en boks med energidrikk smartass.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er IKKE fett! Til deg som trodde E-sigarett er bedre enn vanlig røyk, så kan jeg si at den er over 10 ganger så mer kreftfremkallende!! Så hvis du ikke vil ha hjerte- og karsyksommer, kreft, andre sykdommer eller dårlig kondisjon, så drit i å røyk!

Duverden! Her er det nok en som VIRKELIG har peiling. Not!

Lenke til kommentar

Det er IKKE fett! Til deg som trodde E-sigarett er bedre enn vanlig røyk, så kan jeg si at den er over 10 ganger så mer kreftfremkallende!! Så hvis du ikke vil ha hjerte- og karsyksommer, kreft, andre sykdommer eller dårlig kondisjon, så drit i å røyk!

Så du mener du og de andre idiotene i denne tråden vet bedre enn en professor med doktorgrad i lungemedisin? Jøss!

Lenke til kommentar

Så du mener du og de andre idiotene i denne tråden vet bedre enn en professor med doktorgrad i lungemedisin? Jøss!
Du er klar over at det liksom blir litt tynt når du ikke klarer å komme med en referanse ja?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er klar over at det liksom blir litt tynt når du ikke klarer å komme med en referanse ja?

Er det noe du kanskje ikke forstår?

Lenke til kommentar

Nei der er ikke jeg som påstår. Det er du. Så du må referere til en studie.

Kort forklart: Greia er at WHO sier at deres medlemmer må forbanne damping. Ingen får snakke fint om damping. Så det er mange helsepersonell som ikke vil si noe fint om damp selv om de ønsker å fortelle hva de faktisk mener. Du kan heller spørre deg hva WHO får utav det hele. Jeg setter kortet mitt på penger.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke røyker, hold deg unna alt som har med røyk/tobakk og damping og gjøre. Jeg gikk fra å ræyke til å dampe, fordi jeg ikke klarer å legge fra meg røykevanen. Selve røyken hadde jeg ingen problemer med å slutte med. Men ikke begynn fordi det er "kult" ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vent noen år så vet vi bedre om e røyk er farlig eller ikke. Men for meg er ikke en nok, vedkommende er bare ett menneske med sine meninger. Hadde bare forskerne vert eninge da ville det vært enkelt gitt. Men de og krangler som bare det.

Det er klart all form for røyk er farlig! Forskning består uansett ikke av meninger, det består av resultater...

Er det ikke damp?

Endret av Lord-
Lenke til kommentar

Man kaller ikke noen for idioter min venn, e røyk er ikke bedre enn vanlig røyk, samme skitt begge.

Få ordene rett.. Røyk. Damp. 2 forskjellige ting. Nå kan du begynne å sammenlikne stoffene...

VG. PG. Smakstilsetning. Her er forskere uenige om hva som skjer når blandingen fordampes ved høy varme på feks bomull. Nå kan du begynne å bli skeptisk.

Så kan vi med _sikkerhet_ si at ved å _røyke_ en sigarett, får du 4000 giftstoffer i deg...

Hold deg til: Jeg trenger ikke 100watt for å slutte å røyke. Så er du nokså trygg.

Trådstarter:

Røyker du ikke fra før av men vil dampe for smaken sin skyld: Nikotinfri juice. Ikke trekk ned i lungene.

Endret av Caddy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til trådstarter. Ecig er laget som et alternativt til sigaretter for de som ønsker å slutte å røyke. Ikke begynn med ecig fordi du så noen bruke det og det så fett ut.... Selv om du bare skal bruke ecig uten nikotin. Alt du trekker ned i lungene bortsett fra frisk ren luft bør unngås da det i varierende grad kan påvirke deg negativt.

Men så har vi usaklige kommentarer som denne da:

Her blir det spydd ut uvitenhet så det tyter ut øra. Innlegget kan for meg forveksles med trolling... Ikke vet jeg. Men siden vedkommende fortsetter å pøse på utover i tråden med sitt, samtidig som at andre henger seg på, vil jeg oppfordre de til å faktisk sette seg litt inn i temaet før de sier noe som helst.

Å komme med slike kommentarer uten å ha noe skikkelig å referere til bare viser hvor lite vett i skallen man har.

Jeg som damper selv er høyst interessert i å få vite mest mulig om bruk og virkning fra forskjellige ecig apparater og ejuice.

Media blåste for litt siden opp en sak om en japansk studie(http://www.mdpi.com/1660-4601/11/11/11192/htm) og vi fikk for noen dager siden se i The New England Journal of Medicine at det ble funnet formaldehyd i ecig damp(http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc1413069?query=featured_home)

Jeg ser på det som bra at studier blir utført. Men problemet er jo at studiene som ble foretatt er utrolig snevre. I den japanske studien var det ett enkelt tilfelle fra en enkelt type japansk ecig der det ble funnet farlige nivåer av formaldehyd. Dette var et upublisert resultat som media fikk tak i og blåste opp. Det ble heller ikke gjort klart hva dette resultatet kom av... Les mer om det her:http://www.ecigarette-research.com/web/index.php/2013-04-07-09-50-07/2014/188-frm-jp

Så var det den nylige studien fra The New England Journal of Medicine der de fant formaldehyd. Her var det igjen testen ufullstendig og misvisende pga en test som ikke reflekterer virkelig bruk. Her ble en type uspesifisert ecig målt i forskjellige volt. På lav volt fant de ikke formaldehyd av betydning. Ved høy volt fant de det. Det kom etterhvert fram hvilken type ecig som ble brukt og det kunne da stadfestes at den type ecig ikke er ment for så høy volt de brukte. En som trekker inn den dampen fra den ecigen på den volt styrken vil oppleve en stygg brent smak og få det ganske ubehagelig. Derfor vil ikke en som damper utsette seg for det skadelige nivået av formaldehyd.. sier seg selv.

Det er også Kun formaldehyd de finner i disse testene sine. Som vi vet er dette også å finne i sigarett røyk sammen med rundt 4000 andre skadelige stoffer... såååå ja.

Anbefaler å lese dette om temaet:

http://www.ecigarette-research.com/web/index.php/2013-04-07-09-50-07/2015/191-form-nejm http://www.ecigarette-research.com/web/index.php/2013-04-07-09-50-07/2015/192-form-ver

Samtidig se denne videoen:

Litt mer kritikk: http://www.clivebates.com/?p=2706

Anbefaler å se dette intervjuet av Dr.Farsalinos(skip til 10:20 minutter):

Endret av Nerdrage
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg begynte med vaping ca 4 år siden fordi det var en gang 4 år siden jeg var på besøk hos en fetter i Polen og vi var en vennegjeng som skulle på vannpipe cafe og det var første gangen jeg prøvde vannpipe. Jeg syns hele sensasjonen var ganske avslappende og sosialt men jeg ville ta med denne opplevelsen rundt.

Jeg gjorde litt research på e-sigaretter (så på dem som små vannpiper) og fant ikke noe kritisk farlig med det. Det mest interessante jeg fant var da jeg søkte på vannpipe og hvor farlig det var, så var det en studie i Egypt der det var fokus på om noen hadde fått kreft av å bruke vannpipe (var det jeg søkte på og jeg var interessert i å vite hvor farlig det var) og det var undersøkt på mange forskj. aldersgrupper, mest på eldre som var rundt 60-80år som hadde brukt det hele livet siden de var 16år (vannpipe er kultur i arabiske land og helt vanlig der nede)..

Ikke en eneste hadde fått kreft ved å kun bruke vannpipe.

Det var statistikk som viste at noen hadde fått kreft men det var da også oppført at disse brukte tobakkssigaretter ved siden av vannpipe. Jeg tenkte da at hvis ikke vannpipe kunne anses som farlig kunne hvertfall ikke e-sigaretter være det siden de har da kun 3 ingredienser.

Nå har jeg brukt det siden 2009-2010 og jeg føler meg helt fin. Ikke noe tap av kondis, jeg trener og føler meg helt fin og damper kun i det sosiale selskap for avslappningseffekten og nytelsens skyld. Blir som å ta seg en drink enten det er for fest eller nytelsens skyld (bare at disse damp sigarettene ikke er halvparten/kvart så ille som alkohol engang) Så jeg tror det går bra for å si det sånn..

Propylene Glycol / Vegetabilsk Glyserol som lager denne dampen man ser i luften som også brukes i f.ex røykmaskiner på nattklubber er helt ufarlig å innhalere og er det samme som brukes i e-sigaretter men med ett annet blandingsforhold (PG/VG) for å få en tettere damp og ett bedre bruksområde til egenskap og fordel for e-sigaretten.

Og så er det smakstilsetning (Aroma) for å få smak i dampen.

Jeg tror ikke det er dampen som er "farlig", jeg tror det er nikotinen man skal være redd for, dette er det mest avhengighetsskapende stoffet vi har på planeten jorden, men nikotin har faktisk aldri vært påvist kreftfremkallende heller men det skaper jo avhengighet. Så sånn sett anses e-sigaretter som "trygt".

Da tobakkssigaretter kom til forbrukerene tilbake i gamle dager så var det ikke farlig nei.. Men det var heller ingen studier eller forskere som kunne si noe heller. Med e-sigaretter har det jo gått helt andre veien.. Fra de kom har det vært forskning og studier og de har uttalt seg om at den ikke er i nærheten så farlig som tobakksigaretter, den er jo pinade designet for å hjelpe folk med å slutte å røyke, hva er vitsen om den er 10 ganger som mer kreftfremkallende?

Folk blir også hjernevasket av media rett og slett fordi de er uvitende og tror på det de ser og hører fordi de har ikke giddet å satt seg inn i hvor enkelt det egentlig er.

Det er ikke det verste man kan drive med, er verre å være alkoholiker eller drive med hasj og andre stygge ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...