samuels1 Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 (endret) Har en gammel Dreambox 7000 som synger på "siste verset" og har dermed gått over en "Pace TDS865NV" som jeg har fått tak i rimelig Ut fra hva jeg kan se på den, så får jeg ikke brukt alle hodene jeg vil på den og lurer derfor på om jeg skal strekke opp en ny coax fra parabolen fra de andre hodene jeg har og til en ekstra dekoder for å igjen kunne se på frikanaler fra andre satelitter. Hvilke(n) dekoder kan anbefalles til en rimelig pris? Det jeg trenger er en dekoder med mulighet til å hente inn frikanaler fra 3/4 hoder. Om det er HD og muligheter til opptak er det et hyggelig, men ikke noe krav Endret 24. januar 2015 av samuels1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 Må man ikke ha en annen parabol som peker på en annen satelitt for å få inn kanaler fra andre satelitter da... Med flere hoder på parabolen peker jo parabolen fortsatt på samme satelitt med samme kanaler. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 (endret) Har en gammel Dreambox 7000 som synger på "siste verset" og har dermed gått over en "Pace TDS865NV" som jeg har fått tak i rimelig Ut fra hva jeg kan se på den, så får jeg ikke brukt alle hodene jeg vil på den og lurer derfor på om jeg skal strekke opp en ny coax fra parabolen fra de andre hodene jeg har og til en ekstra dekoder for å igjen kunne se på frikanaler fra andre satelitter. Hvilke(n) dekoder kan anbefalles til en rimelig pris? Det jeg trenger er en dekoder med mulighet til å hente inn frikanaler fra 3/4 hoder. Om det er HD og muligheter til opptak er det et hyggelig, men ikke noe krav Hehe, her har vi ike fulgt med i matte-timene? En parabol, er en geometrisk figur med en bestemt egenskap. Uansett hvilken retning man sender en stråle inn i den, så vil den bestandig passere samme punkt som alle de andre på tur ut. Dete punktet kalles brennpunkt. Dette gjør at parabolen sammler alle strølene den får tak i og sender dem rett til brennpunktet. Det betyr at om ikke "hodene" er passert rett i brennpunktet, så får den heller ikke nytte av signalet. Det betyr at de andre hodene er "unyttige" og at de heller ikke kan motta noe annet. Det er selve parabolen, ikke hodet som bestemmer hvilke kanaler du får inn. Å koble på de andre hodene vil bare gi sterkere signal om noe i det hele tatt. Alternativt kan du bruke den til å koble flere dekodere til samme satelitt. Greit om man skal ha 1 antenne til et hus med 4 leiligheter i for eksempel. Endret 24. januar 2015 av Zepticon Lenke til kommentar
sector Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 (endret) Må man ikke ha en annen parabol som peker på en annen satelitt for å få inn kanaler fra andre satelitter da... Med flere hoder på parabolen peker jo parabolen fortsatt på samme satelitt med samme kanaler. nei, de ulike hodene er vinklet ulikt mot parabolen, slik at det er mulig å ha flere hoder på samme parabol. Selv hadde eg en gang en Torodial-parabol, med 4 stk hoder,1 grad, 4 grader, 13 grader og 19 grader. De fire forskjellige satelittene sine signaler treffer parabolen med ulik retning inn mot parabolen, pga gradene de er i forhold til retning sør. Dermed får en 4 forskjellige brennpunkt, slik at en da kan ha 4 hoder. Endret 24. januar 2015 av sector 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 Må man ikke ha en annen parabol som peker på en annen satelitt for å få inn kanaler fra andre satelitter da... Med flere hoder på parabolen peker jo parabolen fortsatt på samme satelitt med samme kanaler. nei, de ulike hodene er vinklet ulikt mot parabolen, slik at det er mulig å ha flere hoder på samme parabol. Selv hadde eg en gang en Torodial-parabol, med 4 stk hoder,1 grad, 4 grader, 13 grader og 19 grader. De fire forskjellige satelittene sine signaler treffer parabolen med ulik retning inn mot parabolen, pga gradene de er i forhold til retning sør. Dermed får en 4 forskjellige brennpunkt, slik at en da kan ha 4 hoder. En "Thorodial-parabol" er ikke en ekte parabol, men et utsnitt av en "smultring" eller "tønne" som da også trenger enda en reflektor for å virke skikkelig etter hva jeg ser. Lenke til kommentar
sector Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 Ja stemmer nok det, den hadde en reflektor, husker det nå. Men uansett, trenger ikke fire forskjellige paraboler på veggen. Har nå en gammel parabolantenne fra en 1-kroners pakke fra canal digital, og på den er det plass til to hoder. Tidligere var det slik at med to hoder kunne en få inn både viasat og kanal digital på samme parabol. Og de sender fra to forskjellige satellitter som står forskjellige plasser på himmelen retning ca sør Lenke til kommentar
samuels1 Skrevet 29. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2015 Det er ikke selve parabolen jeg spør etter. Har en 10 år gammel "Torodial 55cm" med 4 hoder (http://x-sat.no/t55-cm/275-torodial-55cm-parabol.html) som allerede er innstilt på 4 forskjellige satelitter. Dette har fungert greit i mange år, men føler at det er den gamle dekoderen min (Dreambox 7000) som synger på siste verset. Planen var derfor å beholde den Pace TDS865NV dekoderen jeg nå har fått tak i og bruke den til de kanalene vi har fra Viasat og så strekke opp en ny ledning fra parabolen til en annen dekoder som jeg kan bruke til frikanaler på Thor, Sirius, Hotbird og Astra. Har allerede quad-LNB på "Viasat-hodet" så jeg har mulighet til å koble den også til dekoder nr 2 via en Diseqc switch. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå