Elvis Plesly Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 Hei! Jeg har fått i oppgave i nynorsk og skrive et kåseri/kreativ tekst om folkeskikk for ungdommer før og nå. Dessverre er jeg helt elendig på kåseri, og lurer på om noen kunne kommet med innspill på noe bra jeg kunne ha skrevet om? Jeg må ta inspirasjon fra disse to tekstene: «Ungdommane våre elskar ingenting anna enn luksus og dovenskap. Unge menn kvinner oppfører seg dårlegare enn nokon gong tidlegare. Dei foraktar alle autoritetar og viser ingen respekt for alder. Barna av vår tid har blitt tyrannane våre. reiser seg ikkje eingong om ein eldre person kjem inn i eit rom, dei er uforskamma mot foreldra sine og andre, dei forstyrrar alle danna samtalar mellom fornuftige menneske, dei har dårlege matvanar og er blitt alle lærarar sin skrekk.» og oppvekstgenerasjon. Det kjem fram i VGs store meiningsmåling om grensesetting. Forfattaren av boka «Skikk og bruk i en ny tid», Toppen Bech (71), er ei som ber om meir høflegheit av dei unge som veks opp i dag. – Eg synest verkeleg det er mange uhøflege ungdommar. Mykje av respekten for dei eldre og forbilda er blitt borte, seier Toppen Bech til VG. Ho meiner det å vise omsyn og omtanke og å vere høfleg er nedvurdert av veldig mange barn og unge nå, i forhold til for 20, 30 og 40 år sidan. Leiaren av ei eiga norsk Facebook-gruppe for høflegheit, Tine Berge, meiner Ola og Kari Nordmann er blitt meir opptatte av seg sjølve på andre sin kostnad. – Det er ein aukande generell egosentrisitet i samfunnet. Ein tenker meir og meir på seg sjølv, si eiga lykke og mindre på andre. Ei slik haldning har ein tendens til å innebere at ein legg mindre vekt på respekt for andre menneske, der det å vere mindre høfleg er ein naturleg konsekvens, seier Berge til VG. Både Toppen Bech og Tine Berge vil likevel få fram at mange barn og unge er både høflege og respektfulle i måten dei oppfører seg på. – I barnehagar eg kjenner, er det respekt, ro og høflege barn som takkar for maten. Dei bruker innestemme og hjelper kvarandre så det er den reine idyllen. Men det kan synast som det skjer noko når barn begynner på skolen. Da kan det verke som om det er teit å vere høfleg for mange, seier Toppen Bech. Tine Berge er redd for å bli oppfatta som einsidig negativ til folkeskikken barn og unge viser. – Eg opplever også høflege barn og unge i dag. Det er kanskje blitt større forskjellar i kor høflege barn og unge er i dag i forhold til før i tida. Dette kan ha med å gjere at den kollektive interessa for høflegheit i samfunnet er blitt mindre, og barn blir oppdradde ulikt, seier Tine Berge. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 Jeg ville lagt til grunn et skille mellom rituell høflighet (takke for maten, bukke og neie, reise seg når en lærer kommer inn i klasserommet) og det å vise genuin respekt for andre mennesker. Under det siste punktet kunne Kants kategoriske imperativ dras inn. Dette skillet kan nok brukes til å sondre mellom gode og dårlige former for høflighet og også brukes til å få bedre tak på hva høflighet betyr. Hva med et skille mellom synlig og usynlig høflighet? Er det høflig å ikke fortelle videre et ondsinnet rykte om en annen, eller faller dette helt utenfor hva høflighet dreier seg om? Hvis det faller utenfor, burde det falle innenfor? Kan høflighet være farlig? Lærer høflighet oss servilitet overfor formelle autoriteter? Er det uhøflig å tegne karikaturer av andres religion? Jeg ville i det minste passet på å problematisere høflighet som ytre, rituelle gester forbundet med sanksjoner dersom de uteblir. Bør ikke høflighet være noe dypere, noe i tråd med Kants tanker om å aldri bare betrakte andre mennesker som midler til å nå sine mål? Så gjelder det jo i ikle tankene med illustrasjoner som må være morsomme, tankevekkende og underholdende. Lenke til kommentar
Elvis Plesly Skrevet 24. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2015 Det var en ganske interessant tanke. Men hvordan tenker du at du ville ha bygget opp det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå