Gå til innhold

Hjelp til valg av forsterker og gulvhøyttalere.


Anbefalte innlegg

Godt valg av forsterker. Det er forrige års utgave, eneste forskjell fra 7009 er at den nyeste har Dolby Atmos (tak høyttalere) og hakket bedre rom korrektsjon. Men den romkorrektsjonen som er i 7008 er ikke så gal den heller.

 

Klipsch er og blir moro. Ikke sats på ett annet merke, og Klipsch til senter. Prøvde det som nevnt selv en gang, og det var totalt krasj. Klipsch i front, og det som passer ditt rom bak så blir det ikke annet enn moro. Ett tips til surround høyttalere er Dynavoice sine som ligger hos surround.no. De kan monteres i hjørner, slik at de forsvinner mer enn andre, og kjenner ett par som er meget fornøyd med dem til det bruket.

 

Angående System Audio sine tynne fronter. Ikke tenkt så mye på det. De har flere elementer, som gjør at de får samme areal i bassen som større og bredere høyttalere. Fordelen med flere elementer er at man får nærmest like dyp bass, men hurtigere bass. Det kan ofte være en fordel.

 

Det eneste minuset jeg egentlig kan si om Klipsch er at de er rene 2-veis høyttalere. Bassene er også mellomtone, og spiller opptil 1750 Hz eller noe slikt, hvor diskanten tar over. Har i dag høyttalere med egen mellomtone, og de har bedre detaljer osv enn Klipschene mine hadde. Men det skulle bare mangle til 3x prisen.

 

Alternativ til Klipsch er jo JBL, og siden du har Soundgarden i nærheten, og tenkte å ta en lytt på System Audio mot dem så gjør det. Bare pass på å ha med egen musikk. Helst digitalt, ikke via hodetelefon utgang på telefon eller noe slikt. Det er meget viktig med egen musikk, da hører du mye enklere forskjell enn når de har sin egen. Personlig så har jeg noen få sanger som jeg alltid bruker for å teste utstyr, da hører jeg lettere forskjeller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo nevnes ar klipsch fungerer utrolig godt til film også, sånn i forhold til visse andre merker som kan bli litt kjedelige og "rolige" i spillestilen.

 

Kjøp forresten så stor senterhøyttaler som mulig, det sies at 50-80% av lyden i en film sendes til senterhøyttaleren.

Lenke til kommentar

Det kan jo nevnes ar klipsch fungerer utrolig godt til film også, sånn i forhold til visse andre merker som kan bli litt kjedelige og "rolige" i spillestilen.

 

Kjøp forresten så stor senterhøyttaler som mulig, det sies at 50-80% av lyden i en film sendes til senterhøyttaleren.

 

Vil vel si de absolutt er best på film. Er det hovedprioritet så burte de være første valget. Det er på musikk og type musikk man hører på at man skal tenke litt mer over dem.

 

Men det er riktig at man bør velge så stor senter som mulig, mange skimper dessverre for mye på den. Men det er like viktig at man kjøper av samme merke, og helst samme serie. Men mange produsenter har dessverre for dårlig utvalg av senter høyttalere. Er de i samme serie for små, så velg en i serien høyere opp. Men heldigvis så har Klipsch en grei senter høyttaler i RC64. Trodde den var helt rå til jeg byttet den ut med min nåværende Vienna Maestro. Hadde inntrykket fra mange steder at RC64 var best i prisklassen, men denne mindre fra Vienna, som kostet litt mindre også spilte fletta av Klipschen på absolutt alle punkter. Men den krever også Vienna fronter.

Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke vært på Soundgarden i dag, jeg rakk det ikke. Måtte jo hente receiveren og hadde sett feil på tida. Da blir det tur inn dit i morra.

 

Ja jeg ser her og hører fra kompisen min at klipsch også spiller veldig bra på metal, og det kommer til å bli mest (personlig) brukt til film, serier, spill etc. På fest så vil jeg bare ha ett skikkelig anlegg så det høres bra ut når vi hører på musikk, men kommer som sagt til å bli sjeldent. Selv har jeg tinnitus og har sliti med en sinsyk ulyd i ene øret mitt og veldig redusert hørsel så går egentlig bare på "feelingen" når jeg drar for å se på høyttalerne. Er ikke sikkert jeg har ører til å nyte detta fullt ut selv en gang:P Men har alltid ønska meg ett skikkelig anlegg, selv om det bare er for at gjestene skal kunne nyte det.

 

Utseendet på Klipsch'ene har grodd veldig på meg. Utseendet på premium serien syns jeg ser best ut, og hvis jeg ikke tar feil så mener de fleste at det er best lyd i dem også, selv om de er litt dyrere, men akkurat nå har jeg penger å kaste i det:P så tenker jeg det blir en 450c til senter. De kommer nok til å stå uten deksel hele tida. Kommer til å se superflott ut:P

Lenke til kommentar

450C blir nok riktig valg hvis du går for Premiere serien.

 

Har selv redusert hørsel, men opplever ikke det som noe problem ved lytting til musikk eller film. Da lydene kommer så destinkt. Det er verre i det virkelige liv hvor lyden oppfattes på en helt annen måte. Hvordan tinitus virker inn på dette vet jeg heldigvis ikke.

 

Men det høres ut som Klipsch er det riktige merket for deg. Og det passer godt sammen med Marantz. Hvis du etter hver skal finne ut at det mangler det lille ekstra i trøkket, så sjekk ut effektforsterkere fra Emotiva. Det fine er at det ikke er noe du trenger nå, kun hvis du ønsker noe ekstra i fremtiden, da det er enklere å bygge ut når man har valgt den type receiver som du gjorde.

 

Du får huske å gi dine inntrykk når du får testet etter hvert. Det er alltid greit å høre hva folk synes om utstyr som man anbefaler.

Lenke til kommentar

I dag har jeg fått vært på Soundgarden og hørt på høyttalere. Fikk høre RF-82 og Mantra 50. Jeg skjønner hva dere mener med at mantra er gode høyttalere, og hvordan Klipsch har den ekstra morrofaktoren. Til å ikke ha basskasse så kjente jeg at mantra'ne har for lite party faktor med tanke på at høy musikk blir bare spilt på fest (poeng til Klipsch) og til film og spill og sånt så vil jeg også ha det ekstra lille "umphf'et" på normalt til lavt volum (enda poeng til Klipsch), men Klipsch'en manglet litt klarhet da så håper det ordner seg med senter høyttaler, for det hadde dem ikke inne.

 

Fant også ut at Premiere serien først ble lansert for 2 uker sida, det var jo en liten overraskelse da. Neppe mulig å finne de brukt da, så bare leite og se om det er noen som selger det billigere enn andre:P Får melding fra Soundgarden når de får inn Premiere høyttalerne så skal jeg høre på dem også i forhold til RF-82

 

Kjenner at jeg får langt bedre lyd enn jeg hadde forestilt meg:D (høyttalerne ble også testa på en mye svakere marantz reciever enn den jeg har kjøpt, så kunne visst forvente meg enda bedre lyd igjen)

 

Veldig lydglad kar som jobba på Soundgarden Tønsberg:P

Lenke til kommentar

Det kan jo nevnes ar klipsch fungerer utrolig godt til film også, sånn i forhold til visse andre merker som kan bli litt kjedelige og "rolige" i spillestilen.

 

Kjøp forresten så stor senterhøyttaler som mulig, det sies at 50-80% av lyden i en film sendes til senterhøyttaleren.

 

Så har man de som har lagt vekk senterhøyttaleren og kjører "Phantom" altså kun frontene og synes det fungerer minst like bra.

 

Kjører senter selv, Jamo sin C serie med 4" mellomtoner og en DTT diskant og det fungerer veldig bra for meg, dialoger står godt ut av høyttaleren. Man trenger ikke nødvendigvis en Klipsch RC-64 til senter.

 

Skal han kjøre Klipsch RF-62/82 så er vel RC-52/62 det naturlige valget.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Pop:

Dama var hjemme mens jeg dro innom på vei hjem fra jobb:P Jeg tror hun kommer til å like de hvis jeg går for de. Hun liker bildet av dem også:p

 

Fiveinline:
Jeg tror jeg kommer til å gå for Premiere serien. da blir totalprisen for gulvhøyttalere og senter den samme som ved reference II serien sine, men 450c er i hvertfall 6500kr istedenfor 10.000kr som det er for RC-64, selv om 450 er mindre høyttalere*

 

Klarer ikke å la være å se for meg de 4 kobberfargede sirklene under tv'en lenger jeg nå altså :love:

Lenke til kommentar

Høres ikke ut som du har ei jente med på denne planleggingen... (synes ennå jeg hører "de var passe fine og tynne" da hun var med og kikket på mantra). ;)

Skal da ikke blande damer inn i anleggsplanlegging; det _er_ galskap :)

 

Der gjør jeg 100% som jeg vil; til en del protester tidvis da... men går over etter litt tid!

Endret av TGB
Lenke til kommentar

men Klipsch'en manglet litt klarhet da så håper det ordner seg med senter høyttaler, for det hadde dem ikke inne.

 

 

 

Hva mener du med klarhet her?

 

Hvis det var film i du testet med, så vil det bli bedre med senter. Men hvis du testet med musikk, så vil ikke en senter gi mer klarhet i lydbildet. På musikk så er det på alle receivere kun 1 ting som gjelder, og det er å sette dem i "Pure Direct"-modus. Ved å sammenligne denne og normal modus, så høres Pure kjedelig ut, men den har normalt litt lavere volum, så det er bare å skru opp. Merker selv enorm forskjell her, hvor vokal på musikk ligger litt off senter i normal modus, og blir spikret i senter av lydbildet hvor den skal være når jeg setter til Pure.

 

Ved å bruke senterhøyttaler til musikk, så blir lydbildet dårligere etter min mening. Det funker i fest modus, når du setter forsterkeren i "7 ch stereo", hvor den gir skikkelig lyd fra alle høyttalerene koblet til, men ikke anbefalt til annet enn fest.

 

"Pure Direct" modusen gjør at forsterkeren slår av alt den ikke trenger, og gir mye mindre forstyrrelser i lydbildet osv, som romkorrektsjon, videokretser osv gir (videokretsene er med når man kjører fra video kilde). Den gir kun lyd ut på de kanalene den får lyd inn på.

 

Det fine med Marantzen er at hvis du har egen inngang for musikken, så husker den innstillingen for den inngangen, og det samme for film inngangen, slik at man kan ha Pure stilt inn for musikk, og full romkorrektsjon for film (hvis det er på forskjellige innganger)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Musikk kommer inn fra pc'en gjennom HDMI og vil bli brukt til alt egentlig, fra spill, musikk, film, serier og hva enn annet lyd kan komme ut av pc'en:P Spiller av musikk gjennom AIMP og bruker remote app for å styre spilleliste. Eventuelt, hvis vi har folk over som av en eller annen grund ikke vil høre på metal, og jeg ikke får lov av dama å kaste de ut, så får det bli gjennom Spotify direkte fra recieveren (ser ut som det går ann)

 

Er jo ekstremt lite musikk det kommer til å bli brukt til. Det jeg mente med klarhet var at når jeg bytta mellom RF-82 og Mantra 50 så var det mye klarere og detaljert lyd i Mantra'n, men det føltes ikke no sprekt ut. Jeg vet ikke om det en gang går ann å legge til basskasse sammen med Mantra 50 og få samme krystalklare lyden sammen med trykk og punch i lyden.

 

Jeg testa høyttalerne kun med musikk. Hadde med Opeth og Tool i flac format for å få ett variert bilde av lyden med noe som allerede er mixa veldig bra fra studio.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det tok sin tid, men i dag kom endelig høyttalerne til Soundgarden i Tønsberg!

 

Endte med å kjøpe premierene, men sitter nå hjemme og har prøvd å få greia til å funke i lange tider, søkt litt på nett, kaver rundt i all annet drit jeg også må få orden på etter at jeg flytta inn i nye huset.

 

Fikk beskjed tidligere her at jeg ikke trengte optisk kabel for å få lyd i anlegget, at jeg bare trengte HDMI, men her er det ingen lyd, og i manualen ser det ut til at jeg KUN får lyd gjennom HDMI hvis jeg har en tv som støtter ARC, og det gjør tydeligvis ikke min tv.

 

 

Altså, sitter og prøver å få testa lyd med xbox for det er alt jeg kan få testa akkurat nå uten å demontere pc'en og dra den ut i stua, hvis pc'en skulle vært no bedre.

Now what?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...