Gå til innhold

Bruke petroleum inntekten på infrastruktur?

Anbefalte innlegg

Så jeg skjønner at vi ikke kan peise på å lage veier for da får vi får mye inflasjon på grunn av Hollands syke, men jeg hadde en tanke på hvordan man kan unngå dette da jeg kjørte i stad.

Hva om vi tar pensjonsfondet og setter opp firmaer i andre land som skal ansette folk for å komme til Norge å lage veier om sommeren. På denne måten så sender vi pengene til et annet land men vi får tilbake med å eie firmaet som profittere av å bygge nye veier og at vi får nye veier.

Kan ikke så mye om økonomi og slikt, men tror nu at dette skal fungere. Hva trur dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi får ikke inflasjon på grunn av Hollands syke. Det er to forskjellige ting.

Inflasjon er en generell økning i nominelt prisnivå, mens Dutch disease vil si at offentlig forbruk presser ut de private. Dette er to forskjellige grunner til å ikke bruke for mye oljepenger, den siste er utjevning av forbruk. Øker vi handlingsregelen vil fondet gå tomt en eller annen gang, fortsetter vi som før vil dette sannsynligvis aldri skje.

Lenke til kommentar

Vi får ikke inflasjon på grunn av Hollands syke. Det er to forskjellige ting.

Inflasjon er en generell økning i nominelt prisnivå, mens Dutch disease vil si at offentlig forbruk presser ut de private. Dette er to forskjellige grunner til å ikke bruke for mye oljepenger, den siste er utjevning av forbruk. Øker vi handlingsregelen vil fondet gå tomt en eller annen gang, fortsetter vi som før vil dette sannsynligvis aldri skje.

Jeg trodde fondet grodde mer en det vi la til av petroleums inntekter nå. Dette er ikke en økning av handelsregelen, dette er bare å få fondet til å investere i et annet land med å starte vei arbeid firma og så ta oppdrag i Norge (For noe billigere en norsk kostnad) men siden fondet eier firmaet vil profitten fortsatt gå til Norge.

Men ja du har korrekt, jeg forstår hva du mener. Også med Dutch disease går ikke det og bruke private firmaer som må kjempe om å få oppdraget med å ha lavest pris? (Fordi det er jo nesten det jeg mener, bare utenlandsk firma)

Lenke til kommentar

Det du snakker om er jo rett og slett sosial dumping. Slike ting politikere ikke liker... Få utenlandske selskaper til å jobbe til under kostpris i landet vårt, for å utkonkurrere egne selskaper.

Med din taktikk går faktisk norske selskaper konkurs og de ansatte må på arbeidsledighetstrygd som videre kødder opp landets regnskap (folk som ikke jobber, men får betalt er dårlig business).

I tillegg lukter det noe snuskete avtaler dersom norske selskaper eid av oljefondet får alt av oppdrag i Norge, og betaler langt under alminnelig lønn...

Tror ikke det fungerer optimalt nei

Lenke til kommentar

Det du snakker om er jo rett og slett sosial dumping. Slike ting politikere ikke liker... Få utenlandske selskaper til å jobbe til under kostpris i landet vårt, for å utkonkurrere egne selskaper.

Med din taktikk går faktisk norske selskaper konkurs og de ansatte må på arbeidsledighetstrygd som videre kødder opp landets regnskap (folk som ikke jobber, men får betalt er dårlig business).

I tillegg lukter det noe snuskete avtaler dersom norske selskaper eid av oljefondet får alt av oppdrag i Norge, og betaler langt under alminnelig lønn...

Trodde vi ikke hadde privat vei selskap i Norge? Visst vi ikke har et privat selkap i Norge så går det jo fint. Vegvesenet funker som det alltid har gjort bare att vi bruker utenlandsk hjelp for å få det ekstra bra.

Lenke til kommentar

Så jeg skjønner at vi ikke kan peise på å lage veier for da får vi får mye inflasjon på grunn av Hollands syke, men jeg hadde en tanke på hvordan man kan unngå dette da jeg kjørte i stad.

Hva om vi tar pensjonsfondet og setter opp firmaer i andre land som skal ansette folk for å komme til Norge å lage veier om sommeren. På denne måten så sender vi pengene til et annet land men vi får tilbake med å eie firmaet som profittere av å bygge nye veier og at vi får nye veier.

Kan ikke så mye om økonomi og slikt, men tror nu at dette skal fungere. Hva trur dere?

Jeg liker idéen men et kraftig skjær i sjøen er at vi må opprette norske statlige selskaper i andre land, avskaffe konkurranse på oppdragene (anbud) og velge selskapet uavhengig av pris, tilbudt kvalitet, gjennomføringsevne etc.

Staten er fortsatt største aksjonær i Mesta, men de er i hvert fall delvis privatisert og det benyttes hauger av private selskaper som underleverandører til ulike jobber.

Nei, det er ikke sosial dumping, det handler om at det norske arbeidsmarkedet allerede er mettet på arbeid (det er jo derfor det er så mange utlendinger som jobber her) og at man skal øke veibyggingen og ta økningen med ny utenlandsk arbeidskraft.

Lenke til kommentar

Men tilbake til saken. Jeg liker grunnidéen med bygging av landet uten inflasjon, ved å bruke mest mulig utenlandsk arbeidskraft og varer. Jeg tror vi kan få det til bra med sunn konkurranse også. Oljefondet bør ikke nødvendigvis investere i de selskapene som jobber for Norge. Det kan hende det gir bedre avkastning andre steder. Oljefondet bør først og fremst være et investeringsfond, en sparekonto for dårligere år og ikke noe man aktivt styrer bedrifter med. Men vi bør åpne for ennå sunnere konkurranse i form av lønninger mer tilpasset der arbeiderne kommer fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...