espresso Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Hei alle smarte sjeler! Jeg har akkurat skrudd sammen en pc for første gang! Alt har gått smaertefritt. AMD cpu'en gled på plass, hovedkorten smatt inn alt ok. Men når jeg startet for første gang, så kommer det opp amd athlon xp 1250 mhz... Jeg har en XP2800 - den er vel egentlig litt i overkant av 2000mhz? Vel jeg går in i bios og cpu soft III el.l. og forandrer her clock speed etc og multiplier slik at den i allefall kjører på 2000mhz. Det er litt rart allerede her.. i manualen til HK som er et abit nf-7s v 2.0 så står det at det skal komme opp valgmuligheter for valg av cpu hastighet. eks: 1500+ 1700+ 1800+ 2000+ etc Disse kommer ikke opp. Har kun mulighet til å mekke og justere selv. Vel når dette er gjort og jeg saver for så å starte maskinen - vil ikke windows starte. det hopper. jeg prøver å starte i sikkerhetsmodus, men det samme skjer - den starter ikke bare restarter hele tiden.. Hjelp!!! hva skal jeg gjøre? hva har jeg gjort galt? resten av specsa er: XP2800 Twinmos pc 3200 1024 mb ram (pc teller opp - og denne funker) Abit nf7s 2.0 HK FX5600 cd rw og dvd (bare en cd connect på hk????) gammel seagate 40 gig hard disk (5400 rpm) ps ikke disket stasjon.. hilsen espresso Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Vel, det er forskjell fra HK til HK, men på med mitt ASUS så er det bare å gå inn i biosen så kan jeg ta enten da 1733mhz eller 1300mhz.. så det er merkelig at du må stille inn manuelt! Lenke til kommentar
oddivato Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Hei ! Opplevde det samme sjøl og måtte oppdatere Biosen. Men det var ett annet HK så med ditt vet jeg ikke. Lenke til kommentar
espresso Skrevet 2. november 2003 Forfatter Del Skrevet 2. november 2003 oppdatere bios? hvordan gjør jeg det når jeg ikke får starta pc'n? Jeg har satt i driver discen som fulgte med - men den leser ikke derfra. men det lyser i cd + dvd så de funker. kan det ha noe med at jeg har vanliog disk stasjon, men det er et "SATA" hk? (skulle vel ikke ha noe å si - pc'n finner jo harddisken) fortvilet espresso Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 På mitt nf7-s får jeg 3 valg, manuelt , 2500 og 3200. kjøere med en 2500. Start opp maskinen på det som den velger selv, var det ikke 1250 du sa og oppdater bios. Lenke til kommentar
espresso Skrevet 2. november 2003 Forfatter Del Skrevet 2. november 2003 oki snekkern høres greit ut, men hvordan oppdaterer jeg bios? Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Du må laste en bios fil ned fra internett, men du sa du ikke kom inn i windows så det kan bli problemfullt, det kan være lesefeil på Hd'en din, ikke lett å si. Prøv forskjellig ram brikker, en og en osv.. Mye av det jeg sier har vært mine problemer.. Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Abit har et eget biosoppdateringsprogram man kan bruke via windows, tror det var Abitmenu programmet heter. Kommer hjem ikveld, kan sende deg programmet da hvis du ikke finner det. http://www.abit.com.tw er nok plassen du finner det. Lenke til kommentar
espresso Skrevet 2. november 2003 Forfatter Del Skrevet 2. november 2003 eh bar med hjelp på opdatering av bios, men det hjelper ikke når maskinen ikke vil starte - altså, jeg kommer til bios og cpu gpu ram etc funker - finner hard disk og dc dvd, men vil alså ikke starte windows. den går bare over og over igjen til bios(windows safemodus valg) espresso Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Vel jeg går in i bios og cpu soft III el.l. og forandrer her clock speed etc og multiplier slik at den i allefall kjører på 2000mhz. Du har sikkert justert Multiplier og FSB feil, sånn at maskina ikke klarer å boote. p.g.a at den er overklokket... Hvis du stilte det til 200x10 så er det feil på en XP2800+... Det skal være 166x12.5 =2075Mhz... Hvis du stiller det slik manuelt, så skal det ikke være noen forskjell fra at bios stiller det automatisk Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Du har skrudd sammen helt ny maskin, og får ikke startet Windows. Du nevner ikke noe om Windows installering. Har du installert på blank disk? Gjorde du det korrekt dvs boote Windows CD, eller har du rota med fdisk, PM el. lignende? Eller prøver du å starte en gammel Windows? Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Hei espresso Her er det noe jeg ikke får til å stemme. Du sier at din nybyggde PC ikke vil starte opp windows, men har du fått til å innstallere windows da... Eller har du satt inn en gamel HD med installert operativsystem? Dersom du har gjort det så vil den mest sannsynelig ikke starte. Har erfaring med at du må installere OS på nytt dersom du bytter HK/Prosessor. Det kan være noe her.... Lenke til kommentar
espresso Skrevet 2. november 2003 Forfatter Del Skrevet 2. november 2003 Ah!! FØRST! TAKK FOR ALLE SVAR !!! oki, jeg har satt i den gamle harddisken - trudde ikke det hadde noe å si.. Så det jeg må er å sette denne over i en annen pc og så formattere den? eller holder det med å sette i windows XP pro cd'n? og så restarte? for som sagt, den finner alle enheter med win funker ikke.. hilsen espresso Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Bare sett inn XP CD og boot fra den, og så velger du å formatere før du installerer. Lenke til kommentar
sparks Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Tror dette ordner seg enkelt..! Lenke til kommentar
espresso Skrevet 2. november 2003 Forfatter Del Skrevet 2. november 2003 jepp jepp!! xp cd er i og installerer nå! (jada jeg formaterte først..) så dette ser ut til å funke! når det gjelder klokkinga, så har jeg den på 200*11 (foreløpig) er dette dumt? i og med fsb er 333 mhz på xp 2800 cpu'en . men minnet er twinmos 1024 mb (2*512) pc 3200 altså 400 mhz. Er det ikke så at jeg da kan sette multipieren på 200 ? (så lenge det er stabilt) takk takk igjen! Dere er en genial gjeng! hilsen espresso *grin* *grin* *grin* Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 når det gjelder klokkinga, så har jeg den på 200*11 (foreløpig) er dette dumt? i og med fsb er 333 mhz på xp 2800 cpu'en . men minnet er twinmos 1024 mb (2*512) pc 3200 altså 400 mhz. Er det ikke så at jeg da kan sette multipieren på 200 ? (så lenge det er stabilt) Det burde ikke by på problemer, men maskina kan bli ustabil.... Hvis den blir det, så vil jeg anbefale deg å gå tilbake til 166x12.5... eller sette opp vcore et lite hakk (hvis du har bra kjøling) Har du PC3200 minne, så kan du ha FSB (ikke multiplier *grin* ) på 200, for minnet sin del, da står det egentlig mest på CPU om du klarer det eller ikke Lenke til kommentar
espresso Skrevet 2. november 2003 Forfatter Del Skrevet 2. november 2003 det funker! espresso! Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 2. november 2003 Del Skrevet 2. november 2003 Ja se der..... Noen ganger hjelper det med tips fra andre. Tilsammen er vi flink. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå