Gå til innhold

Oriontåken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til å være ditt andre forsøk må jeg si dette resultetet ble meget, meget bra! :thumbup:

Morsomt å se at flere har begynt å rette kameraet opp mot himmelen også.
Litt interessant er det også at du har samme teleskop som jeg bruker, bare vesentlig bedre kamera, så potensialet for veldig gode bilder er stor, og lærekurven i astrofoto er veldig bratt. :)

Trackingen din ser også meget god ut for 120s - er dette med eller uten guiding?

Kan forøvrig anbefale Baader MPCC MKIII ved en eventuell oppgradering av "utstyrspakken" din. Den dekker fullformat sensoren din, og sørger for punklige stjerner helt ut til hjørnene - uten å redusere brennvidden - samtidig som den beskytter sensoren din for støv og møkk. Husk å kjøp med t-adapter for EF. Jeg ventet flere år med å kjøpe min, det angrer jeg fremdeles på... :ermm:

Lenke til kommentar

Ja, dette kan du så absolutt være fornøyde med.

Skarpheten er nok helt på kanten da jeg ser støy i skyggene.

Hvorvidt litt eksperimentering med glød og fargemetting samt lys og kontrast kunne fått dette enda litt mer spekatakulært.

Muligheten for å skjerpe den indre kjernen som ikke har støy separat er muligens til stede. men slikt må prøves ut hvilket jeg mener dette bildet fortjener.

Roar

Lenke til kommentar

Til å være ditt andre forsøk må jeg si dette resultetet ble meget, meget bra! :thumbup:

Morsomt å se at flere har begynt å rette kameraet opp mot himmelen også.

Litt interessant er det også at du har samme teleskop som jeg bruker, bare vesentlig bedre kamera, så potensialet for veldig gode bilder er stor, og lærekurven i astrofoto er veldig bratt. :)

Trackingen din ser også meget god ut for 120s - er dette med eller uten guiding?

Kan forøvrig anbefale Baader MPCC MKIII ved en eventuell oppgradering av "utstyrspakken" din. Den dekker fullformat sensoren din, og sørger for punklige stjerner helt ut til hjørnene - uten å redusere brennvidden - samtidig som den beskytter sensoren din for støv og møkk. Husk å kjøp med t-adapter for EF. Jeg ventet flere år med å kjøpe min, det angrer jeg fremdeles på... :ermm:

Takk for det! Ja, lærekurven kan være frustrerende har jeg merket, men veldig givende når man til slutt får det til!

Dette er uten guiding, så jeg holdt på en god stund med å få til en god polar alignment. Likevel var det en del bilder som ikke ble tracket like godt, Mulig det er stativet som ikke er helt optimalt til lange eksponeringer? (Bruker et EQ5)

Nå gjorde jeg et kjapt søk på Baader MPCC, og lærte nettopp at det fantes noe som heter coma corrector. Det er jammen mye dyrt utstyr man kan bruke! Takk for tipset :)

Lenke til kommentar

Ja, dette kan du så absolutt være fornøyde med.

Skarpheten er nok helt på kanten da jeg ser støy i skyggene.

Hvorvidt litt eksperimentering med glød og fargemetting samt lys og kontrast kunne fått dette enda litt mer spekatakulært.

Muligheten for å skjerpe den indre kjernen som ikke har støy separat er muligens til stede. men slikt må prøves ut hvilket jeg mener dette bildet fortjener.

Roar

Takk for kommentaren, Roar :) Jeg må nok prøve meg litt fram her ja! Det er en god del lysforurensing der jeg tok dette, så jeg måtte jobbe en del i Photoshop for å få fram alle detaljene.

Lenke til kommentar

Takk for det! Ja, lærekurven kan være frustrerende har jeg merket, men veldig givende når man til slutt får det til!

Dette er uten guiding, så jeg holdt på en god stund med å få til en god polar alignment. Likevel var det en del bilder som ikke ble tracket like godt, Mulig det er stativet som ikke er helt optimalt til lange eksponeringer? (Bruker et EQ5)

Nå gjorde jeg et kjapt søk på Baader MPCC, og lærte nettopp at det fantes noe som heter coma corrector. Det er jammen mye dyrt utstyr man kan bruke! Takk for tipset :)

For å være u-guidet må jeg si det er veldig bra. jeg bruker HEQ5-pro, som er et hakk kraftigere og mer presist enn EQ5, og sliter med å få mer en 30-60 sekunder uten guiding - så du har vært veldig presis med polar alignmenten din. :)

Det er en dyr hobby ja, men en coma corrector vil jeg anbefale å kjøpe i allefall om du planlegger å fortsette med å ta bilder. Den er mindre viktig til visuellt bruk. Optikken på Baader sin MPCC MKIII er upåklagelig og uten tvil i toppklasse. Har ikke merket noen tegn til redusert kvalitet eller ugjevnheter ved bruk av den. Vel og merke med APSc sensor, men den er utmerket til fullformat også - i motsettning til flere andre.

En ting jeg har lært i denne hobbyen er, kjøp kvalitet en gang, for ellers vil du stadig føle trangen til å oppgradere litt og litt, noe som fort blir veldig dyrt, og det kan fort redusere interessen for hobbyen også. ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...