Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

[Løst] Virtuell windows 7 fra Ubuntu stasjonær helst uten og bruke vnc!

Anbefalte innlegg

Nå har jeg brukt Linux/ubuntu en lang stund, er stort sett fornøyd :-)

jeg har en stasjonær med mye resurser ledig siden den ikke blir så mye brukt, så har jeg endel eldre bærbare med lite resurser som ikke kan kjøre vbox med windows uten at alt tar veldig lang tid.

Har pr idag kjørt vnc til den som fungerer som "filserver" (stasjonær) og brukt windows 7 der i fra men photoshop/ligtning tar lang tid alle kommandoer er trege... Og jeg har ikke lyst på og installere win i dualboot på de bærbare maskinene, siden jeg bare bruker win veldig lite egentlig.

Alle bildene mine er lagret på "filserver" og jeg bruker nfs til og dele filene på nettverket.

Så hvordan kan jeg gjøre det best mulig og raskest mulig og starte win i vbox e.l på "filserver" og så bruke den fra de andre maskinen i nettverket?

Endret av Dessverre_;-)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kablet nettverk, bruk RDP ikke VNC, kjør Windows rett på boksen, ikke i en virtuell maskin. Det kan gi grei ytelse så lenge du finner en brukbar RDP-klient for Linux-boksen din.

Jeg er ikke helt enig i påstanden om at Windows må kjøres rett på boksen. Jeg får god ytelse med Windows som guest i VirtualBox. VirtualBox er konfigurert med nok grafikkminne og nettverkskortet som "Bridged Adapter". Da når jeg den virtuelle maskinen gjennom RDP fra hvor som helst.

For å kunne koble til Windows 7 maskiner gjennom native RDP må guesten du kobler deg til kjøre minimum Window 7 Pro.

Husk å installere VirtualBox Extension Pack i VirtualBox hosten (Ubuntu), og VirtualBox Guest Additions i gjesten (Windows). Når alt er satt opp riktig, og du klarer å koble til guesten gjennom RDP, kan du også starte Windows headless (VBoxHeadless) på hosten for å ha minst mulig tull på serveren. Da slipper du VirtualBox Manager og kan starte den virtuelle maskinen igjen vha SSH hvis den tryner.

Som RDP-klient bruker jeg rdesktop eller Remmina. Hvilken som er kjappest finner du fort ut selv.

Edit: Akkurat nå er det Debian Testing som er hosten. VirtualBox 4.3.18. Ytelsen er også bra på klienter på trådløst nett.

Edit2: Velg Classic tema. Og skru av unødvendige dekorasjoner/animasjoner under Advanced System Settings.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Kablet nettverk, bruk RDP ikke VNC, kjør Windows rett på boksen, ikke i en virtuell maskin. Det kan gi grei ytelse så lenge du finner en brukbar RDP-klient for Linux-boksen din.

Jeg er ikke helt enig i påstanden om at Windows må kjøres rett på boksen.

Godt mulig du har rett. Har ikke testet. Som nevnt, bruk siste versjon av VirtualBox + siste versjon av extension pack og kjør headless.

Remmina er fin, men har ikke brukt den mye med RDP.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig i påstanden om at Windows må kjøres rett på boksen. Jeg får god ytelse med Windows som guest i VirtualBox. VirtualBox er konfigurert med nok grafikkminne og nettverkskortet som "Bridged Adapter". Da når jeg den virtuelle maskinen gjennom RDP fra hvor som helst.

For å kunne koble til Windows 7 maskiner gjennom native RDP må guesten du kobler deg til kjøre minimum Window 7 Pro.

Husk å installere VirtualBox Extension Pack i VirtualBox hosten (Ubuntu), og VirtualBox Guest Additions i gjesten (Windows). Når alt er satt opp riktig, og du klarer å koble til guesten gjennom RDP, kan du også starte Windows headless (VBoxHeadless) på hosten for å ha minst mulig tull på serveren. Da slipper du VirtualBox Manager og kan starte den virtuelle maskinen igjen vha SSH hvis den tryner.

Som RDP-klient bruker jeg rdesktop eller Remmina. Hvilken som er kjappest finner du fort ut selv.

Edit: Akkurat nå er det Debian Testing som er hosten. VirtualBox 4.3.18. Ytelsen er også bra på klienter på trådløst nett.

Edit2: Velg Classic tema. Og skru av unødvendige dekorasjoner/animasjoner under Advanced System Settings.

Takker og bukker, det løste biffen :-)

Og litt av kluet var jo at jeg ikke ville kjøre windows på serveren siden den har Ubuntu fra før og jeg vil nødig restarte den (dual boot) for og kunne kjøre windows. Men nå er det fikset, det går som et olja lyn... Ja faktisk bedre enn min tidligere løsning med dual boot på klient maskinen :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...