lordandy31 Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 Heisann. Det er en ting jeg har lurt på: På jobb er jeg koblet til trådløst nettverk og pcen min har IP adresse f.eks 192.168.17.116 Nettverksskriverne befinner seg på subnett 192.168.16.* , f.eks 192.168.16.15 Så kommer spørsmålet mitt: Er det noen måte jeg kan koble meg til en nettverksskriver som befinner seg på ett annet subnett ? Kan jeg f.eks endre subnett maske manuelt (vi kjører 255.255.255.0 som standard) ? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 Hva mener du egentlig? Så lenge begge subnettene routes, og sett bort i fra tillatelser og sånt, så er ikke det noe problem.. Da vil jo bare trafikken routes mellom subnettene.. Nei du ikke endre masken til noe annet så lenge nettet er satt opp med en gitt maske... Selv om den nye masken du endrer til omfatter begge subnettene logisk, så fungerer det ikke sånn i praksis... Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 Så lenge de ikke avviser tilkoblinger utenfor eget subnett, ser jeg ingen grunn til at du ikke bare kan koble til med IP-adressen som vanlig. Har du ikke prøvd? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 Dersom nettene er isolerte, vil du ikke kunne nå enheter mellom dem. Det kan være brannmur eller aksesslister mellom LANene, og da kan det være mulig å åpne de nødvendige portene for å få tilgang til skriver. Det mest vanlige er å åpne til en printserver, og åpne fra denne til skriverne. Da vil kun printserveren se skriverne, og alle må skrive via køene på printserver. Lenke til kommentar
lordandy31 Skrevet 23. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2015 Så lenge de ikke avviser tilkoblinger utenfor eget subnett, ser jeg ingen grunn til at du ikke bare kan koble til med IP-adressen som vanlig. Har du ikke prøvd? Nei, jeg har ikke prøvd - ennå. Men jeg skal prøve det en dag i neste uke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå