Gå til innhold

Bør jeg vente med å starte å studere?

JaySpearing

Anbefalte innlegg

Hei! Vil nå gå ut fra vgs rundt 5,0 i snitt inkludert realfagspoeng. Etter et år i millitæret har jeg tenkt til å studere for å bli siviløkonom, men lurer på om jeg bør søke meg inn på trondheims handelshøgskole (hist) eller NHH i bergen? Dersom jeg velger trondheim kan jeg etter all sannsynlighet begynne å studere rett etter millitæret, men for å komme meg inn på NHH må jeg nok vente et par år for å samle alderspoeng og evt. ta opp fag i millitæret. Vet at NHH har det beste ryktet i Norge på økonomistudier, men er det så stor forskjell på hvordan jobbmarkedet vil åpne seg for meg etter endte studier? Vil jeg bli veldig mye mindre "ettertraktet" om jeg har en master på HIST kontra NHH?

Endret av Lindie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen mener at det har mye å si, andre mener at det er urelevant. Jeg tenker at hvis du står ovenfor et åpent valg over disse hvor valget ikke har noen praktisk betydning, da burde du kanskje valgt NHH med tanke på å være sikker. Men det å vente et par år ekstra tror jeg taper seg ekstremt mye mer enn hvor mye "mer ettertraktet" du blir med master fra NHH.

Lenke til kommentar

Nei, du stiller nok ikke mye dårligere om du har en utdannelse fra HiST istedenfor NHH. Men et alternativ du har er å begynne på studiene på HiST og deretter søke deg inn på NHH. Da er det mulig at du kan få godkjent en del av studiepoengene dine, slik at du ikke må bruke tre fulle år på bachelorgraden på NHH. Ellers kan du ta bachelor på HiST og søke deg inn på masterprogrammet til NHH.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Nei, du stiller nok ikke mye dårligere om du har en utdannelse fra HiST istedenfor NHH. Men et alternativ du har er å begynne på studiene på HiST og deretter søke deg inn på NHH. Da er det mulig at du kan få godkjent en del av studiepoengene dine, slik at du ikke må bruke tre fulle år på bachelorgraden på NHH.

Skjønte dessverre ikke helt hva du mente her :) Mener du at jeg kan ta bacheloren på HIST og deretter søke meg videre til masterstudier på NHH? Eller skal jeg søke meg til NHH midt i bacheloren? Føler meg egentlig ganske så dum her jeg sitter nå! :green:

Lenke til kommentar

Jeg mener at du kan begynne på en bachelorgrad på HiST og tar noen av kursene der. Et år senere søker du på bacheloren på NHH. Da begynner du på nytt der, men siden du allerede har tatt noen kurs på HiST, trenger du kanskje ikke å ta nye 180 studiepoeng på NHH. Du kan slippe noen kurs fordi pensum overlapper med kurs du allerede har tatt på HiST.

Lenke til kommentar

Noen mener at det har mye å si, andre mener at det er urelevant. Jeg tenker at hvis du står ovenfor et åpent valg over disse hvor valget ikke har noen praktisk betydning, da burde du kanskje valgt NHH med tanke på å være sikker. Men det å vente et par år ekstra tror jeg taper seg ekstremt mye mer enn hvor mye "mer ettertraktet" du blir med master fra NHH.

Det har ekstremt mye å si hvilken universitet du går på.

Lenke til kommentar

I Norge så har vi eit litt anna utdanningssystem enn det vi kjenner frå andre land der ein har prestisjeskular som meir eller mindre garanterer jobb, men i Norge har vi ikkje eit slikt system.

Når du søker jobb så må du kunne dokumentere kva du kan, ein anbefaling eller referanse blir berre vektlagt om ein ellers er kompetent til jobben.

Sannsynligheita er stor for at kombinasjonen av utdanning frå hist, pluss nokre års arbeidserfaring vil gjere at du har fleire karrieremuligheiter enn du får ved å sparke småstein i eit par år og deretter søke jobb med ein grad frå NHH utan relevant arbeidserfaring.

I tillegg vil du tape minst eit år med mastergradsinntekt dersom du utsetter studiestarten. Så sjølv om du skulle møte på ein arbeidsgiver som prioriterer folk frå NHH så skal det ein del til at du blir tilbudt ei lønn som gjer opp for 1+ år med i underkant av 500k i inntekt.

Lenke til kommentar
I Norge så har vi eit litt anna utdanningssystem enn det vi kjenner frå andre land der ein har prestisjeskular som meir eller mindre garanterer jobb, men i Norge har vi ikkje eit slikt system.

Dette er helt feil. NTNU er en prestisjeuniversitet i Norge, særlig når det gjelder sivilingeniør og teknologi utdannelse. Jeg har sett flere tilfeller av arbeidsgivere som utelukkende ansetter NTNU-studenter. Men dette er et annet fagfelt.

Lenke til kommentar

Som The Avatar også sier, du stiller nok bedre forberedt til en jobb om du har master fra HIST + 2 års arbeidserfaring, enn kun en master fra NHH, tror du ikke? Som sagt er det nok lurt å velge NHH, men så lenge konsekvensen er kanskje 2 år med dødtid spørs det om det er verdt det. I tillegg er det jo en del tapt inntekt.

Endret av Läkerol
Lenke til kommentar

Som The Avatar også sier, du stiller nok bedre forberedt til en jobb om du har master fra HIST + 2 års arbeidserfaring, enn kun en master fra NHH, tror du ikke? Som sagt er det nok lurt å velge NHH, men så lenge konsekvensen er kanskje 2 år med dødtid spørs det om det er verdt det. I tillegg er det jo en del tapt inntekt.

Jeg har ikke sagt noe de to alternativene du har nevnt (nyutdannet fra god skole vs erfaring + gjennomsnittlig skole). Du må velge velkjente utdanninger fra velkjente universiteter i Norge. En student fra ett velkjent studiested får lettere jobb i forhold til en student som ikke har utdanningen sin fra et ukjent studiested.

Endret av DoitNow
Lenke til kommentar

Det stemmer i liten grad. Med tanke på økonomi, har ikke interesseorganisasjonen Econa klart å finne noen sammenheng mellom skolevalg og lønn når man kontrollerer for andre faktorer, i hvert fall ikke på få års sikt. Det man derimot kanskje får på NHH og ikke på HiST, er et godt nettverk av medstudenter som kan ende opp i attraktive stillinger og være gode ressurser når man senere vil søke jobber i det samme selskapet. Det er også mulig at NHH tilbyr kurs og utvekslingsavtaler som kan gjøre det lettere å få innpass i en spesiell bransje. Men generelt sett er det lite som taler for at trådstarter vil ha det vanskeligere på arbeidsmarkedet med en utdannelse fra HiST.

Hva som gjelder tekniske studier som blant andre NTNU tilbyr, vet jeg ikke hvor mye skolevalget betyr, men hvis man kontrollerer for andre faktorer, vil man nok også der finne at den isolerte effekten ikke er veldig stor.

Hvis jeg var trådstarter, ville jeg forbedret karakterer fra videregående i løpet av verneplikten og så søkt på NHH om et år. Hvis ikke jeg hadde kommet inn året etter verneplikten, ville jeg begynt på et annet økonomistudie og så vurdert å søke på nytt et år senere. Da har han fått fire alderspoeng og to poeng ofr verneplikten og har kanskje en sjanse på å komme inn på ordinærkvoten. Trådstarter bør undersøke om han kan få innpasset studiepoeng fra en annen skole i en bachelorgrad hos NHH, slik at han ikke trenger å tape noe tid på å bytte skole.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...