Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Gravid kjæreste forsover seg hele tiden

Anbefalte innlegg

Hei. Kjæresten er på siste året på vgs og det er viktig at hun kommer på skolen og får fullført med greie karakterer. Men hun forsover seg omtrent hver dag og sover til kanskje etter skolen er ferdig. Hun kan klare å sove opptil 20 timer på en gang..Hun sover ikke så mye når vi er sammen, men er hun hjemme, sover hun forbi hele dagen.

Har snakka med henne mye om dette og at det er viktig at hun kommer seg på skolen. Hun blir ganske sur når jeg nevner det. Vi er i en situasjon som gjør at det er ekstremt viktig å bli ferdig med utdanning nå og komme i jobb fordi vi trenger penger og utdanning pga et barn som kommer i september (uplanlagt)

Hva skal jeg gjøre? Vet det ikke er mitt problem direkte, men det vil jo påvirke oss senere. Ogjeg vil det beste for henne, og oss og barnet.

Anonymous poster hash: bc54c...032

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

20 timer om dagen? høres ut som hun trenger noe terapi....lysterapi eller noe sånt. Å være i dårlig fysisk form er heller ikke bra, hjertet går på høy frekvens og kroppen jobber konstant imot å senke pulsen ved å hvile....

ta en alvorsprat, hun må bestå skolen, å begynne å ta opp fag etter barnet har kommet blir bare slitsomt.

Lenke til kommentar

Høres ut som hun er... gravid? :p I starten av et svangerskap så blir man ofte EKSTREMT trøtt.

Hun bør komme seg på skolen ja, men hun kommer jo ikke til å rekke å utdanne seg videre eller få seg jobb før barnet kommer.

Kan dere være mer sammen så du får henne opp om morgenen?

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Hun sover som regel ikke 20 timer om dagen, jeg bare sa at hun KAN gjøre det. Sjeldent, men det er alltid lenge hun sover.

Høres ut som hun er... gravid? :p I starten av et svangerskap så blir man ofte EKSTREMT trøtt.

Hun bør komme seg på skolen ja, men hun kommer jo ikke til å rekke å utdanne seg videre eller få seg jobb før barnet kommer.

Kan dere være mer sammen så du får henne opp om morgenen?

Ja men hun er på siste året nå, og det rekker hun å gjøre ferdig før barnet kommer, det som er.

Hun er gravid ja, men hun var sånn her med å forsove seg osv før hun ble gravid også. Og når hun først er noen timer for sen og våkner, gidder hun ikke å dra.

Hjelper ikke om hun er med meg når vi begge skal opp osv. Hun blir bare veldig sur på meg hele morgenen hvis hun faktisk står opp og ødelegger hele dagen for meg. (Hun blir veldig sur og sier de verste ting når jeg vekker henne om morgenen og hun er trøtt. Hun er dog ikke klar over hva hun sier når hun gjør det)

Anonymous poster hash: bc54c...032

Lenke til kommentar

Genial app: Sleep cycle. Har hjulpet meg å vokne lettere, og føle meg mer opplagt. Jeg har i tillegg wake-up-light som hjelper noe også.

Men det høres ut som det føles som "mas". Hun vet garantert om at det er et problem, det er ikke alltid lett å vite hvordan man skal gå frem, fordi folk reagerer forskjellig, og det ligger forskjellige grunner bak. Kommunikasjon fra begges side er key.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fravær betyr også ganske mye, så det her er jo ikke en heldig situasjon, i tillegg så mister hun jo også mye av undervisningen.

Noen å prate med om dette som er foreslått kan være lurt.

Mangler hun noen vitaminer som gjør at hun er så trøtt?

Hva med døgnrytmen, legger hun seg sent om kvelden?

Flere vekkerklokker som ikke er i nærheten av senga er også meget effektivt, for da må en faktisk stå opp/ut av senga for å slå dem av.

En mobil eller vekkerklokke ved siden av senga er for enkelt, det er bare å stoppe den, snu seg rundt og sove videre......

Lenke til kommentar

Siden hun er gravid så er det relativt naturlig at hun faktisk blir veldig trøtt , dette varierer fra person til person, men noen kvinner har mye behov for ekstra hvile under svangerskapet.

Anbefaler deg at du får tatt kontakt med skolen og forklarer situasjonen tidlig , dette vil være med på å kunne gjøre ting lettere for dere (selvsagt så bør hun samtykke eller helst prate selv med dem).

Det er også viktig med riktig kosthold og her bør dere prate med helsesøster , gravide behøver ekstra folat tidlig i svangerskapet for å unngå at fosteret får skader og generelt er det ikke dumt med en god prat med fastlegen så man får planlagt grundig.

Avhengig av alderen til kjæresten din er det mye som må gjøres så det er viktig at dere får tatt kontakt med lege så fort som mulig og ikke minst også prater med foreldre så dere får den hjelpen dere behøver , alternativt NAV som er veldig behjelpelig til unge foreldre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

20 timer om dagen? høres ut som hun trenger noe terapi....lysterapi eller noe sånt. Å være i dårlig fysisk form er heller ikke bra, hjertet går på høy frekvens og kroppen jobber konstant imot å senke pulsen ved å hvile....

ta en alvorsprat, hun må bestå skolen, å begynne å ta opp fag etter barnet har kommet blir bare slitsomt.

Har du lest om kvinner og gravide kvinner? Ganske ulikt menn, så slutt å foreslå "forslag" som vil utsette henne for fare/skade og skremselspropaganda. Du vet tydeligvis ingenting on gravide, men så heter du jo Henrik også (du er hankjønn, ikke hunkjønn). Og ingen har likt hjerte, ansikt, kropp etc. så det finnes ikke noen "naturlig" tilstand kun gjennomsnitt. Gravide kvinner opplever mange forskjellige forandringer i kroppen under svangerskapet, noe som er livsviktig for både kvinnen og barnet i magen hennes.

Endret av HelloKitti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

har man aldri trent en dag I sitt liv før man blir gravid så skal man ikke satse på å gå over grønnland. 30 min aktivitet er greit (type gåtur). Er man dog så sliten og/eller kvalm så bør man bare innse at det er greit å slappe av. Uavhengig av dette så bør man få seg en legetime for å ta standard blodprøver og måle blodtrykk. Det er slik alle gravide skal gjøre. Det er ikke uvanlig at man har lave jernverdier f.eks. Jeg hadde høyt stoffskifte I siste svangerskap. Det kjentes da ut som om jeg hadde løpt maraton hvis jeg gikk opp trappen, fordi hjerter gikk på høygir.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flere vekkerklokker som ikke er i nærheten av senga er også meget effektivt, for da må en faktisk stå opp/ut av senga for å slå dem av.

En mobil eller vekkerklokke ved siden av senga er for enkelt, det er bare å stoppe den, snu seg rundt og sove videre......

Ta det fra en erfaren forsover, med mye fravær på papiret:

Flere vekkerklokker enn èn er en utrolig dårlig idè for mange. Mange ender opp med å skru av noen av dem i søvne, eller glemme ut at de har skrudd av alle sammen, og så tror de at det kommer enda en vekkerklokke, så da kan de sove litt til. For min del så enset jeg ikke vekkerklokkelyden til slutt, bare ignorerte den og sov videre - uansett volum.

I senere tid har jeg angrepet det fra et annet perspektiv og jobbet med å forbedre døgnrytme, luke bort faktorer som fører til dårlig søvn, av prinsipp brukt èn vekkerklokke.

Jeg har sluttet å sitte foran skjermen om kvelden (dette gjør at jeg ikke for sove), bruker wake-up-light når jeg kan, app-en "sleep cycle", sover minst 7,5 - 8 timer, unngår karbohydrater eller sukkerholdig mat før leggetid, prøver å være litt aktiv gjennom dagen.

En intens angst for å forsove meg gjorde også at jeg ikke fikk sove særlig godt, og voknet mange ganger i løpet av natten i frykt for at jeg hadde forsovet meg. Noe av løsningen på dette var å ikke gjøre våkningen så komplisert, og se over tid at det ikke trengte å være så krevende - at jeg kunne stole på meg selv i at jeg klarte å stå opp.

Man kan ikke utsette det på denne måten, flere klokker betyr flere feilkilder, når man er trøtt så er man også svakere for fristelser, det er veldig lett å tenke at du bare skal sove 5 minutter til, selv om du innerst inne vet at du egentlig ønsker å sove uavhengig av tid. Det er også vanskeligere å ha kontroll på hvor mange klokker man har igjen. Man må bare ha èn god vekkerklokke, og av prinsipp stå opp med en gang. Du vet at hvis du sovner etter denne ene klokken, så er det gjort.

Det er uansett en god idè å ha vekkerklokken et stykke fra sengen, på en hylle eller noe, da er det lite sjanse for at du skrur den av i søvne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ta det fra en erfaren forsover, med mye fravær på papiret:

Flere vekkerklokker enn èn er en utrolig dårlig idè for mange. Mange ender opp med å skru av noen av dem i søvne, eller glemme ut at de har skrudd av alle sammen, og så tror de at det kommer enda en vekkerklokke, så da kan de sove litt til. For min del så enset jeg ikke vekkerklokkelyden til slutt, bare ignorerte den og sov videre - uansett volum.

I senere tid har jeg angrepet det fra et annet perspektiv og jobbet med å forbedre døgnrytme, luke bort faktorer som fører til dårlig søvn, av prinsipp brukt èn vekkerklokke.

Jeg har sluttet å sitte foran skjermen om kvelden (dette gjør at jeg ikke for sove), bruker wake-up-light når jeg kan, app-en "sleep cycle", sover minst 7,5 - 8 timer, unngår karbohydrater eller sukkerholdig mat før leggetid, prøver å være litt aktiv gjennom dagen.

En intens angst for å forsove meg gjorde også at jeg ikke fikk sove særlig godt, og voknet mange ganger i løpet av natten i frykt for at jeg hadde forsovet meg. Noe av løsningen på dette var å ikke gjøre våkningen så komplisert, og se over tid at det ikke trengte å være så krevende - at jeg kunne stole på meg selv i at jeg klarte å stå opp.

Man kan ikke utsette det på denne måten, flere klokker betyr flere feilkilder, når man er trøtt så er man også svakere for fristelser, det er veldig lett å tenke at du bare skal sove 5 minutter til, selv om du innerst inne vet at du egentlig ønsker å sove uavhengig av tid. Det er også vanskeligere å ha kontroll på hvor mange klokker man har igjen. Man må bare ha èn god vekkerklokke, og av prinsipp stå opp med en gang. Du vet at hvis du sovner etter denne ene klokken, så er det gjort.

Det er uansett en god idè å ha vekkerklokken et stykke fra sengen, på en hylle eller noe, da er det lite sjanse for at du skrur den av i søvne.

Jeg vet det har virket bra for flere personer, derfor kom jeg med forslaget, men det er sjelden det finnes en løsning som er tilpasset for alle personer.

Hun jeg er onkel til måtte tilslutt få tak i en gammeldags "mekanisk" vekkerklokke med "bjeller" på toppen, og den måtte plasseres i en kjele med mye bestikk i, for at det skulle skrangle mest mulig, det hjalp henne til ikke å forsove seg mer under utdanningen og hennes graviditet.

For egen del, så har jeg aldri hatt behov for vekkerklokke eller forsovet meg, setter på vekkerklokka riktignok, men våkner bestandig minst en times tid før den skal ringe. Og det er ikke noe artig å våkne flere timer før alle andre her i huset i ferier e.l. heller, så vi har nok alle noe å "slite" med.....

Håper i hvert fall at TS finner en løsning som kan hjelpe hans kjæreste.

Lenke til kommentar

Er selvsagt alltid individuelt, men vet bare at det for meg og andre har skapt problemer med f.eks. flere vekkerklokker, og at når du er såpass trøtt tror at du har en vekkerklokke som ikke har ringt enda, fordi du slo den av i søvne.

Man finner ikke ut hva som virker før man prøver dog. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...