Andysowhatgg Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Jeg kan tro at religion skaper samferd på en viss skala, man lærer jo holdninger og meninger som sannhet i et tempel.Det er jo fint at man lærer holdninge i et folk, og at vi mener det samme, som man gjør i kristendommen. Men akuratt dette skaper også et indre kaos, siden du kan ikke ytre dine egne meninger, du har ikke så mye rom føle deg unik på, eller spesiell siden du er lært til å ha de samme meningene og holdningene som personen ved siden av deg.Ja, dette kan ha et vis trygghets nivå, siden du kan være sikker på hva andre rundt deg mener, men det religion gjør ofte er at man fjerner denne forståelsen på at mennesker kan være annerledes og forskjellig til degselv. (rasisme, fordommer)Alle mennesker har vært adskilte fra hverandre siden evolusjonen startet, av fjell, sjø eller lignende. og da var det greit med religion, fordi da kunne disse små samfunnene som ikke berørte hverandre være trygge og ha det godt innen for sin lille bobble.Men sånn er ikke verden i dag, vi har fått Internett, telefon og andre kommunikasjons metoder, som samler alle disse små samfunnene som har vært adskilte. Da er religion, eller lærden som religion kommer med: at disse holdningene og verdiene er de mest riktige. Fordi det skaper mindre forståelse for andre som lærer andre holdninger og verdier.Da er det bedre at vi finner på nye holdninger og verdier, vi kan gjerne ta inspirasjon fra religion. Men vi må alle i hele verden ha noe av de samme holdningene, vis vi skal skape disse "trygge" samfunnene som vi hadde tilbake i tiden. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Det er jo fint at man lærer holdninge i et folk, og at vi mener det samme, som man gjør i kristendommen. Du er klar over hvor radikalt forskjellige holdninger som fins blant kristne, selv i lille Norge? 2 Lenke til kommentar
Andysowhatgg Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Det er jo fint at man lærer holdninge i et folk, og at vi mener det samme, som man gjør i kristendommen. Du er klar over hvor radikalt forskjellige holdninger som fins blant kristne, selv i lille Norge? japp Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Det er godt. For jeg tror det handler mer om et generelt sosialt samhold enn det at alle skal være enige. Og til det så har vel religion hatt en funksjon opp gjennom, men jeg tror at vi klarer bedre i disse dager uten å ty til overnaturlige "forklaringer". 3 Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Det jeg liker med religion er at alle jenter må være jomfru helt til de gifter seg. Det jeg ikke liker med religion. - Islam: halshugging, brenning av fanger, voldtekt, slaveri, JIHAD - Kristendommen: Hat mot jøder, Hat mot Islam, heksejakt, brenning av kvinner på bål, halshugging, pedofile prester. - Jøder: same shit - Buddhismen: Hat mot Islam, http://www.bbc.com/news/magazine-22356306 Buddhister hater ikke kristne eller jøder, men kun Islam. Vi kan alle lure på hvorfor? 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 (endret) Det jeg ikke liker med deg er ditt svart-hvitt syn på alt, du oppfører deg som en tenåring. Og at du alltid prøver å skjule deg bak en ny konto med et nytt navn. Endret 13. mai 2015 av Abigor Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Det jeg ikke liker med deg er ditt svart-hvitt syn på alt, du oppfører deg som en tenåring. Og at du alltid prøver å skjule deg bak en ny konto med et nytt navn. Forsiktig nå, kan jo ikke sverte alle tenåringer på den måten 1 Lenke til kommentar
Andysowhatgg Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Det er godt. For jeg tror det handler mer om et generelt sosialt samhold enn det at alle skal være enige. Og til det så har vel religion hatt en funksjon opp gjennom, men jeg tror at vi klarer bedre i disse dager uten å ty til overnaturlige "forklaringer". alle skal være enige? de fleste kristne vet om andre kristne og aksepterer andre typer kristne som oftest. Jeg snakket bare om religion som en holdning og verdi. ikke om deres livssyn. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Alle mennesker har vært adskilte fra hverandre siden evolusjonen startet, av fjell, sjø eller lignende. og da var det greit med religion, fordi da kunne disse små samfunnene som ikke berørte hverandre være trygge og ha det godt innen for sin lille bobble. Nåja. Mesteparten av vår evolusjonære utvikling har skjedd uten slike store adskillelser - hvis ikke så hadde vi tross alt ikke endt opp som samme dyreart. 2 Lenke til kommentar
Rioter Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Det jeg ikke liker med deg er ditt svart-hvitt syn på alt, du oppfører deg som en tenåring. Og at du alltid prøver å skjule deg bak en ny konto med et nytt navn. Religion sprer hat. Skal du rakke ned på alle som ikke er enig med deg? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Religion sprer hat. Skal du rakke ned på alle som ikke er enig med deg?Hvorfor ville du ikke innrømme at du har brukt navnene Mopi og Fjell tidligere? Lenke til kommentar
Visum Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Religion sprer hat. Skal du rakke ned på alle som ikke er enig med deg?Hvorfor ville du ikke innrømme at du har brukt navnene Mopi og Fjell tidligere? Abigor avslørt Fjell. Hvor lang tid tar før han skrifter navn igjen Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Det jeg liker med religion er at alle jenter må være jomfru helt til de gifter seg. Hvorfor? Hva er poenget? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Beste måten å takle troll på er å være et bedre troll. Men det passer seg ikke så godt på et diskusjonsforum, så det nest beste er å anse trollets ord som tom luft. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Det jeg liker med religion er at alle jenter må være jomfru helt til de gifter seg. Det jeg ikke liker med religion. - Islam: halshugging, brenning av fanger, voldtekt, slaveri, JIHAD - Kristendommen: Hat mot jøder, Hat mot Islam, heksejakt, brenning av kvinner på bål, halshugging, pedofile prester. - Jøder: same shit - Buddhismen: Hat mot Islam, http://www.bbc.com/news/magazine-22356306 Buddhister hater ikke kristne eller jøder, men kun Islam. Vi kan alle lure på hvorfor? Du har glemt verdens tredje og eldste religion, Hinduismen - eller er det en religion som ikke har noe du liker? Forøvrig: Alle religiøse jenter er ikke jomfru før de gifter. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Jeg tror religion er like menneskelig som språk. Den dagen verden er fri for religion er den dagen vi er borte. 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 Jeg tror religion er like menneskelig som språk. Den dagen verden er fri for religion er den dagen vi er borte. Og det er menneskelig å feile, enkelte ganger grovt. Den dagen verden er fri for feil og drap er også den dagen vi er borte. Men jeg synes da det er viktig å arbeide for at så få feil og drap som mulig hender. Ikke det at jeg nå synonymiserer religion med "feil" og "drap", men poenget mitt er snarere at religion bringer med seg en del negative ting uten at det bringer med seg noe positivt som ikke kan oppnås foruten religion. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 (endret) Jeg tror heller vi bør være ærlige nok til å innrømme at det vi erstatter religion med, også er religion. Noe av det skumleste i dag synes jeg er nyreligiøsitet som folk innbiller seg er toppen av fornuft. Endret 15. mai 2015 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 Jeg tror heller vi bør være ærlige nok til å innrømme at det vi erstatter religion med, også er religion. Noe av det skumleste i dag synes jeg er nyreligiøsitet som folk innbiller seg er toppen av rasjonalitet. Joda, det er jeg enig med deg i. Mitt poeng var snarere at selv om vi alltid kommer til å være irrasjonelle vesener så går det an å begrense irrasjonaliteten der det lar seg gjøre. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 14. mai 2015 Del Skrevet 14. mai 2015 For meg blir det sånn at jeg lærer mest av det irrasjonelle, og mindre av å gå rundt å være tilsynelatende enig med noen bare for å bevare "husfreden" eller beskytte eget navn og verdighet. De fleste oppfinnelsene har jeg hørt at kommer ut av ingenting .. eller glimt av "galskap" ... eller tilfeldigheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå