Gå til innhold

Pleier aksjer å gå opp eller ned etter børsnotering?

ATWindsor

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner det er et veldig generelt spørsmål, og at det vil være individuelle forskjeller, men jeg sitter på noen aksjer i et selskap som kanskje skal børsnoteres. Selskapet har omlag 1500 ansatte. Er det slik at aksjer vanligvis går opp eller ned i tiden etter en notering? Eller er det litt mer 50/50

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg har forsket veldig på det, så vil jeg si 50/50. For før notering blir det jo satt en pris ut i fra hva markedet tror/mener selskapet er verdt. Selskapet ønsker jo å få den prisen så høy som mulig, for å få inn mest mulig penger.

Når aksjen kommer på børs, selger jo ofte mange personer som har vært med tidlig seg ut, for å sikre pene gevinster. Samtidig som at den generelle befolkningen kanskje ikke har samme oppfatning av verdien av selskapet.

Ta f.eks Facebook. Sank jo som en sten etter notering, tok en god stund før de var tilbake til "start". Nå er de vel langt over, men det tok sin tid.

Mens Twitter doblet seg i verdi etter notering (tror det ble 96% eller noe). Men sank i dagene etterpå da.

Så det er vel her 50/50 kommer inn. Og særlig for de som kanskje har fått/kjøpt aksjer veldig billig i en startfase. Skal du holde på dem og satse på at selskapet øker veldig i verdi, eller ta fortjenesten på lanseringsdagen, og da være med å oversvømme markedet med aksjer?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det arbeidsgiveren din du eier aksjer hos? Og vil de ha aksjespareprogram etter børsnotering?

Ja, og kanskje. Det er ikke avgjort enda. Men jeg tenker på generelt grunnlag (risikovurdering) at det kanskje er lurt å ikke ha masse aksjer hos sin egens arbeidsgiver, mtp at man "straffes dobbelt" om det går dårlig, (selv om min aksjepost er av moderat verdi, kanskje 100 -150 tusen)

AtW

Lenke til kommentar

Men jeg tenker på generelt grunnlag (risikovurdering) at det kanskje er lurt å ikke ha masse aksjer hos sin egens arbeidsgiver, mtp at man "straffes dobbelt" om det går dårlig,

Som ren investering er jeg enig. Men om det er små nok forhold til at du har reell påvirkning på hvordan det går blir det noe helt annet.

Lenke til kommentar

Er det arbeidsgiveren din du eier aksjer hos? Og vil de ha aksjespareprogram etter børsnotering?

Ja, og kanskje. Det er ikke avgjort enda. Men jeg tenker på generelt grunnlag (risikovurdering) at det kanskje er lurt å ikke ha masse aksjer hos sin egens arbeidsgiver, mtp at man "straffes dobbelt" om det går dårlig, (selv om min aksjepost er av moderat verdi, kanskje 100 -150 tusen)

AtW

Du har rett i at det å eie aksjer hos arbeidsgiveren er uheldig. Som du sier straffes du dobbelt om det skulle gå til helvete: Du mister jobben og sparepengene. Å ha alle sparepengene sine der er dermed ikke så lurt. Men det kan i stor grad veies opp for ved at du får veldig billige aksjer. Dersom dette ikke er din eneste sparing, så mener jeg det er fornuftig å delta i aksjespareprogrammer hos arbeidsgiver, og da kan det være like greit å sitte på aksjeposten sin i tillegg, ikke av fagøkonomiske grunner men av psykologiske: Dette er penger du "ikke ser" og som dermed i praksis ofte kommer i tillegg til annen sparing. Andre spareformer kan gi bedre risikojustert avkastning (og i alle fall lavere risiko, slik at worst case ser vesentlig bedre ut), men da forutsetter man at man bruker pengene likt. Det er en forutsetning som for mange ikke stemmer.

Du kjenner best til din egen økonomi. Om du vet du kommer til å spare like mye uansett, og at alternativet til å beholde aksjeposten er er å selge den under/umiddelbart etter børsnoteringen og faktisk investere i en bredere portefølje/passive fond så kan det være lurt å selge seg ut nå, og så kan du vurdere om aksjespareprogrammet gir god nok risikojustert avkastning ut fra hvor stor rabatt du får. Om du har en litt mer typisk privatøkonomi så kan det være lurt å bare glemme pengene og "tvinge" seg selv til å spare mer der i tillegg til andre fornuftige sparemetoder.

Lenke til kommentar

AtW

For å gå litt videre på risikovurderingen. Om disse 100-150k ikke er en del av en portefølje på et par millioner eller mer, så er du svært dårlig diversifert. Du tar på deg ekstra risiko uten å bli kompensert med høyere forventet avkastning. At du i tillegg er ansatt der øker risikoen ytterligere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Samtidig kommer det veldig an på hvor likvide aksjene er i forkant av børsnotering. Du skal i teorien få rabatt for å ha kjøpt aksjer som er lite likvide (les: ikke børsnoterte), og skal da i utgangspunktet kunne hente inn gevinst ved børsnotering. Som nevnt rett ovenfor her og som du påpekte tidligere er det i utgangspunktet ikke teoretisk lurt å ha aksjer i eget selskap ettersom man ved kjøp av aksjer kun får betalt som en veldiversifisert eier og det er absolutt ikke diversifisert å investere i eget selskap.

Lenke til kommentar

AtW

For å gå litt videre på risikovurderingen. Om disse 100-150k ikke er en del av en portefølje på et par millioner eller mer, så er du svært dårlig diversifert. Du tar på deg ekstra risiko uten å bli kompensert med høyere forventet avkastning. At du i tillegg er ansatt der øker risikoen ytterligere.

Jeg er nok dårlig diversifisert uansett, iogmed at store deler av mine verdier er investert i bolig

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ser jeg har vært litt uklar, det er ikke snakk om å kjøpe aksjer, det er pdd ikke praktisk mulig, men jeg har allerede en liten mengde aksjer som jeg har anskaffet tidligere, spørsmålet er hva jeg skal gjøre med disse aksjene. Det kan godt hende jeg skaffer aksjer igjennom gunstige ordninger i bedriften senere om dette skulle dukke opp, men sånn som det er i dag er det egentlig kun et spørsmål om det lønner seg å selge raskt etter en eventuell børsnotering, eller heller å vente litt. (om man skal selge)

AtW

Lenke til kommentar

Greieste er å regne litt på hva de kan være verd og gjøre seg opp en mening selv.

Når det kommer til å sitte med aksjer i egen bedrift er jeg sterkt imot det, iallfall over lengre sikt. Det er mange nok (spesielt i USA) som har mistet både jobb og pengene de skulle bruke til pensjon, og det er absolutt ikke morsomt.

Lenke til kommentar

Jeg ser jeg har vært litt uklar, det er ikke snakk om å kjøpe aksjer, det er pdd ikke praktisk mulig, men jeg har allerede en liten mengde aksjer som jeg har anskaffet tidligere, spørsmålet er hva jeg skal gjøre med disse aksjene. Det kan godt hende jeg skaffer aksjer igjennom gunstige ordninger i bedriften senere om dette skulle dukke opp, men sånn som det er i dag er det egentlig kun et spørsmål om det lønner seg å selge raskt etter en eventuell børsnotering, eller heller å vente litt. (om man skal selge)

AtW

Grunnen til at jeg spurte var egentlig fordi det er mer naturlig å sitte på aksjene dersom det senere er aktuelt å kjøpe flere. Ikke fordi det er nødvendig eller for den saks skyld spesielt økonomisk gunstig, men fordi det er naturlig.

Hvorvidt det lønner seg eller ikke å selge raskt er egentlig ganske vanskelig å si, men om du først har planer om å selge ville jeg gjort det med en gang. Du er i alle fall sikret mot at det blir kjempekræsj.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...